Test: Oslo Bysykkel – pris & kvalitet


Kort sammendrag av artikkelen:

Oslo Bysykkel er et billig alternativ til annen form for transport i den sentrale delen av Oslo. Man laster ned en app og får tilgang til sykkelutleie fra sentrale punkter i Oslo.

Mitt inntrykk av tjenesten var veldig bra.

Det er billig, enkelt å benytte seg av appen og “parkeringsplasser” for sykler nærmest overalt. Tjenesten fungerer både for deg som bor i Oslo, men også for de som besøker hovedstaden i en kortere periode

Innledning

Til tross for at jeg er over gjennomsnittlig bilinteressert, så applauderer jeg miljøvennlige tiltak for å redusere forurensning. Spesielt i de store byene.

Ofte besøker jeg Oslo på grunn av jobb og familie. Da pleier jeg alltid å teste ut lokale tjenester. Tidligere har jeg skrevet en artikkel om hvordan el-sparkesyklene fungerer i Oslo. Det ble en veldig nyttig artikkel (selvskryt?) som har blitt lest flere tusen ganger. Den kan du lese ved å klikke her.

Men denne artikkelen handler verken om el-sparkesykler eller mine turer til Oslo.

Den skal handle om Oslo Bysykkel.

La oss starte.

Hva er Oslo Bysykkel?

Oslo Bysykkel er et tilbud fra Oslo kommune som skal sikre at innbyggerne har mulighet til korttidsleie av sykler i byen.

Dette er ikke et nytt fenomen internasjonalt, men Oslo er første byen i Norge til å implementere en løsning i stor skala.

Et viktig poeng er plassering av bysyklene. Det er ikke slik at man kan hente dem og sette dem fra seg “hvor som helst”. Det finnes mange (faktisk veldig mange…) plasser i byen hvor man ser blå “parkeringsplasser” for bysyklene.

De ser slik ut:

Oslo Bysykkel-stativ i Uranienborgveien/Parkveien. Foto: Bilduden.no.

Pris, tilgjengelighet og Oslo Bysykkel App – hva er min vurdering?

La oss gå igjennom de tingene som de fleste forbrukerne bryr seg om.

1) Hvor mye koster det? Og hvilke ulike abonnementsløsninger finnes?
2) Hvor mange sykler er tilgjengelige og hvor finnes de i Oslo?
3) Fungerer appen egentlig særlig godt?

Det skal jeg fortelle deg nå.

#1: Kostnad

Det er tre kostnadsnivåer hos Oslo Bysykkel:

– Man betaler 49,- kroner for dagspass
– Man betaler 399,- for sesongpass (veldig billig..)
– Man betaler 129,- for månedsabonnement.

Du kan se prisene i appen og enkelt velge den abonnementsløsningen som passer deg:

Hva jeg synes om prisene?

Vel.

Det er jo subjektivt. Men jeg mener at både måneds- og sesongpasset er ekstremt billig. Og at dagspasset kanskje koster litt i overkant av hva det bør gjøre.

#2: Tilgjengelighet

Det jeg likte godt med el-sparkesyklene er at man kunne finne de “hvor som helst” og plassere de “hvor som helst”. Behagelig.

Slik er det ikke med bysyklene. Dette kartet (som finnes i appen) viser deg hvilke stasjoner som er tilgjengelige i ditt område:

Som du kan se, så er det ganske god tetthet av plasser hvor du kan hente og parkere en bysykkel. Hvis du er helt nederst i Oslo-gryta, så skal du ikke gå mer enn tre-fire minutter før du kommer til en slik stasjon.

Det er luksus.

#3: Oslo Bysykkel app – er den til å stole på?

Absolutt! Den er helt fantastisk.

Jeg er en mann i 50-årene uten særlig teknisk kompetanse. Det betyr at apper, nettsider og andre teknologiske løsninger er nødt til å være enkle og brukervennlige. Oslo Bysykkel har klart å utvikle en app som er lett å håndtere for unge og gamle. Den er intuitiv og lett å bruke.


Du finner appen i App Store eller Google Play Store ved å søke på “Bysykkel” eller “Oslo Bysykkel”.

Sammendrag: hva var bra og hva var dårlig?

Dette kan egentlig best settes opp i en tabell.

Pris korttidsleie6/10
Pris langtidsleie10/10
Tilgjengelighet8/10
Brukervennlighet9/10

For mitt eget vedkommende, så skulle jeg bare bruke Oslo Bysykkel èn dag. Da synes jeg kanskje at prisen på 49,- kroner var litt høy. Det var jo ikke sånn at jeg skulle sykle rundt i sentrum i 24 timer sammenhengende.

Men for Oslo-boere må dette være en gave fra gud. 399,- kroner for å ha fast tilgang på sykler sentralt plassert i sentrum av byen gjennom en hel sesong?

Gi-bort-pris! 🙂

Ripe i lakken: to av syklene var ødelagt

En ting jeg ikke har nevnt enda er kvaliteten på syklene. Dessverre var to av syklene ødelagt. Den første hadde en kjede som var tatt av, noe som gjorde det umulig å sykle. Den andre sykkelen hadde et løst styre, noe som gjorde at det bråket utrolig mye da jeg syklet.

Begge syklene måtte byttes.

PS! Det skal sies at jeg prøvde Oslo Bysykkel en søndag morgen. Etter all sannsynlighet har det vært noen pære fulle mennesker som har ødelagt syklene i løpet av lørdagsnatten. Det får jeg bare anta. 🙂

Fordeler og ulemper med Oslo Bysykkel

Fordeler

  • Enkelt å bruke
  • Mange sykler
  • Mange parkeringsplasser
  • Fin og brukervennlig App
  • Billig langtidsleie

Ulemper

  • Litt dyrt dagspass
  • Noen av syklene er ødelagt

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Finnes det samme system i Bergen?

Det er det. Bergen Bysykkel er også et kommunalt satsingsprosjekt. Og fungerer på helt samme måte som i Oslo.

Du så kanskje at “Bergen bysykkel” kom opp som et alternativ når man søkte på “Bysykkel” i App Store?

Nå har jeg ikke prøvd Bysykkelen i Bergen, men i følge deres nettsider ser det ut som at systemet er kliss likt som i Oslo (både priser og hvordan appen fungerer): https://bergenbysykkel.no/

Fungerer Oslo Bysykkel også for turister?

Ja, absolutt. Jeg var jo selv turist da jeg prøvde tjenesten. 🙂

Hva skjer hvis sykkelen blir ødelagt?

Du kan melde fra via appen hvis sykkelen blir ødelagt på turen. De har også integrert en chatte-tjeneste som gjør at de er veldig enkle å komme i kontakt med.

Kan jeg bruke Oslo bysykkel hele døgnet?

Nesten. Du kan bruke de mellom 05:00 og 01:00. Du kan altså ikke ta en sykkel etter klokken 1 på natten. Jeg antar at dette er en regel som er satt inn for å forhindre fyllekjøring.

Andre forbrukertester fra Bilduden.no

Jeg er veldig opptatt av å publisere ærlige og nyttige forbrukertester. Derfor har jeg også testet en rekke andre tjenester.

#1: El-sparkesykler i Oslo/Trondheim/Bergen

Dette er en test hvor jeg sjekket hvilke firmaer som har de beste el-sparkesyklene i Oslo. Veldig mange firmaer har prøvd å etablere seg, og det er store forskjeller på kvaliteten.

Les testen ved å klikke her.

#2: Nabobil – utleie av bilen din

Jeg prøvde også å leie ut bilen min via Nabobil. Dette er en slags “AirBNB for personbiler”. Funnene jeg gjorde var egentlig særs interessante.

Du kan lese om mitt forsøk på å bli bil-utleier via Nabobil ved å klikke her.

#3: Din Bybil – kortidsleie av bil i Oslo sentrum

Din Bybil er en spennende tjeneste. På samme måte som el-sparkesykler og Oslo Bysykkel, så handler det her om kortidsleie av kjøretøy. Men i dette tilfellet handler det om el-biler. Veldig interessant tjeneste som jeg tror har stort potensial i fremtiden.

Les mer ved å klikke her.

Spørsmål eller kommentarer?

Jeg er alltid glad når folk legger igjen en kommentar i kommentarfeltet. Det gir meg mulighet til å komme litt nærmere på leserne mine.

Hvis du har spørsmål eller kommentarer til Oslo / Bergen Bysykkel, så skriv gjerne i kommentarfeltet under. Jeg er ingen ekspert, men jeg har i hvert fall prøvd tjenesten og kan svare ærlig på det jeg vet. 🙂

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

1 kommentar:

  1. Bysyklene er jo geniale- HVIS man bor helt sentralt i Oslo. Det er det jo nesten ingen som gjør.

    Men jeg forstår godt at det er bra for turister som har lyst til å se Oslo på en annen måte. Angående de syklene du testet som ikke fungerte: var det noen måte å si fra via appen at de var ødelagt på? Så kommer kanskje Bysykkel og fikser de

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content