Ta lappen: Bør man gå for automat eller manuelt gir?


Ta lappen: Bør man gå for automat eller manuelt gir?

Etter å ha søkt på dette temaet på Google, så var det èn ting som slo meg.

Alle artiklene som dukket opp på førstesiden var skrevet av trafikkskoler.

Det er ikke alle trafikkskoler som er ute etter å gi deg “falsk informasjon”. Men vi kan kjapt bli enige om at de kun har ett mål for øye når de skriver slike “info-artikler”: å skaffe seg flere kunder.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om du velger å ta lappen med automatgir eller om du går for den klassiske “manuell gir”-lappen. Men jeg er veldig opptatt av å belyse saken fra alle sider.

I denne artikkelen går jeg gjennom fordelene og ulempene med begge typer førerkort. Mer spesifikt kommer disse temaene til å bli belyst:

  • Økonomi (prisforskjell)
  • Trender i bilbransjen
  • Begrensninger hvis du går for å ta lappen med automatgir
  • Sannsynlighet for å bestå førerprøven

Økonomi og prisforskjell

Jeg kontaktet et par trafikkskoler for å høre om det er forskjell på å ta automatlappen sammenlignet med å ta manuell-lappen.

Dette var mer eller mindre svaret begge skolene ga meg:

“Det koster i utgangspunktet ikke mindre. Men vi ser at elever som kjører automat har et betydelig lavere behov for antall ekstra kjøretimer. Sånn sett blir det billigere. Men alt obligatorisk av glattkjøring, langkjøring og teorikurs vil være konstant.”

Trafikkskoler i Oslo [2 stk]

Så der har du svaret. Det er tydelig at elever er raskere til å lære seg bilkjøring når de kjører automatgir. Det vil hjelpe deg å redusere antall kjøretimer – og dermed redusere totalkostnaden.

Ut over det er prisforskjellen lik null.

Trender i bilbransjen

Den eneste grunnen til at jeg beholdt min gamle Saab-9000 så lenge jeg gjorde var fordi datteren min skulle øvelseskjøre med manuelt gir.

Ellers hadde den blitt skrota lenge før den faktisk ble sendt på dynga.

NRK kunne avsløre at i 2016 ble over 90 % av alle nybiler solgt med automatgir. Og det begynner tross alt å bli en god del år siden.

Du finner altså ikke det samme behovet for å kunne kjøre med manuelt gir som man hadde tidligere. Snart finnes det ikke noen nye biler som selges med manuelt gir. Leiebilene kommer til å bli utstyrt med automatgir. Og etter hvert kommer biler med manuelle gir til å bli solgt for SKYHØY pris på Finn.no på grunn av at folk har en varm nostalgi rundt det. 😉

Med andre ord: hele den internasjonale bilbransjen ber deg pent om å ikke bry deg om manuelt gir. Så enkelt er det faktisk.

Har man noen begrensninger hvis man velger manuelt gir?

Èn begrensning er jo soleklar: man får ikke lov til å kjøre personbiler med manuelt gir.

Men hva er det egentlig dette har å si i praksis?

#1: Kjøp av bruktbil

I skrivende stund er det i underkant av 50,000 biler som ligger ute til salgs på Finn.no. Dette er den foreløpige statistikken når det kommer til “manuell versus automatisk girkasse”:

Ta lappen: Bør man gå for automat eller manuelt gir?
Skjermbilde: Finn.no

Med andre ord: det er en stor del av bruktbilmarkedet du ikke kan ta del i. Det er helt klart en stor svakhet.

#2: Venne- eller familiekjøring

Selv har jeg vært oppe i et par situasjoner hvor jeg har blitt bedt om å kjøre andre personers biler. Det kan være at de andre har nytt et par glass vin, eller at bilen min rett og slett har vært i ustand.

Det kan også hende at andre har litt større bil enn meg, noe som har gjort at jeg måtte låne noen andres biler.

I disse tilfelle har det ALLTID vært snakk om biler med manuelt gir. Hvis du tok automatlappen og ble bedt om å gjøre samme tjeneste, så hadde du blitt tvunget til å si nei.

Er det lettere å bestå førerprøven med automatisk gir?

Ja, det er det. Jeg snakket med en kamerat av meg som er kjørelærer i Oslo og Bærum.

Han sa at det ikke er noen trafikketater som (per dags dato) gir ut offentlig informasjon om dette. Men han så et tydelig mønster i at de elevene som velger automatgir også har en høyere bestått-prosent.

Konklusjon på dette: jeg sitter altså ikke med offisiell data som tilsier at det er lettere å bestå førerprøven for automatgir. Men jeg har en god del indisier som tilsier at det skal være lettere.

Blant annet:

  • Kameraten min, som er kjørelærer, hevder å se et mønster.
  • Man får økt fokus på vei og trafikksikkerhet når man ikke må bry seg om å skifte gir.
  • Opplæringsprosessen er betydelig kortere for automatgir.

La oss komme oss til oppsummeringen.

Ta lappen med automatgir – fordeler & ulemper

Fordeler

  • Enklere å bestå
  • Enklere å øvelseskjøre
  • Potensielt billigere
  • Trenden er klar: bilbransjen har «valgt» automatgir

Ulemper

  • Begrensninger på hvilke biler du kan kjøre

Ta lappen med manuelt gir – fordeler & ulemper

Fordeler

  • Du kan kjøre «alle» personbiler i hele verden

Ulemper

  • Vanskeligere å bestå
  • Kan være dyrere
  • Prøvekjøring krever at venner eller familie har bil med manuelt gir

Konklusjon

Konklusjonen får du nesten komme til selv. Du vet best hvilke nåværende og fremtidige behov du kommer til å ha.

Selv skal jeg innrømme at jeg kanskje heller mot at det er best å ta automatlappen. Jeg er selv ekstremt bilinteressert og elsker følelsen av å gå fra 4. til 5. gir på avkjøringen til motorveien. Samtidig ser jeg at bilbransjen er enig med Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund: “Ønsker automatgir som hovedregel”.

Dette er et ønske som primært er drevet av trender i bilbransjen, men også trafikksikkerhet.

Om 20-30 år kommer det knapt til å være en bil med manuelt gir på veiene i Norge. Derfor tror jeg du med god samvittighet kan slippe å lære deg å gire med girspak. 😉

PS! Hvis du skulle velge å ta lappen for et litt mindre kjøretøy, så har jeg også skrevet en guide som heter: «Guide: slik tar du mopedlappen i Norge«.

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

12 kommentarer:

  1. For 20 år siden ville jeg si man nærmest var gal hvis man ikke gikk for manuellgir. Ingen hadde sett at automatgir skulle ta over den norske bilparken i så stor grad som den har gjort.

    På den annen side vil jeg si at det er en fornuftig utvikling. Vi trenger ikke manuell gir-biler. 😉

  2. Nå har jeg manuell-lappen. Men hvis jeg tok det igjen, så ville jeg gått for automatik 100 av 100 dager i uka.

    Mye av grunnen er fordi jeg strøk på første oppkjøring. Det kostet meg mange tusen kroner å ta den opp igjen. Grunnen til at jeg strøk var fordi jeg ikke var trygg nok på å gire, så jeg «choka» midt i en bakke og slet med å få bilen i gang igjen.

    Tror du ikke at mange vil ta automatgir-lappen fordi foreldrene kun har Tesla eller annen automatgir-bil? Altså at det «dør ut» , og at da stadig flere unge ikke får muligheten til å prøvekjøre med manuell

    1. Hei Tenkeboksen. Jo, jeg tror at manuelt gir kommer til å dø ut.

      Den foreldregenerasjonen som vokser frem om 5-10 år kommer til å være vant til å kjøre automatgir. Da blir det veldig vanskelig for ungene å finne en manuell-gir bil å prøvekjøre med.

  3. Tror mange trafikkskoler fortsatt prøver å selge inn «lappen med manuelt gir». Dette gjør de fordi de allerede har en bilpark hvor mesteparten er manuelt gir.

    Veldig få kjørelærere som nå kjører rundt på automat. Så hvis plutselig hele markedet begynner å skulle ønske at de kjører automat, så har trafikkskolene et stort problem da alle sammen må kjøpe helt nye biler.

    Tabbe.

  4. Hvis man går for manuelt, så har man fortsatt muligheten til å kjøre alle biler. Tenk om foreldrene dine en gang får seg en manuell-bil og du ikke kan kjøre den. Riiiiiimelig kjip situasjon å være i kanskje?

  5. Bilindustrien vil jo selvfølgelig at alle biler skal være automatiske. Mener å ha lest en artikkel på tysk (snikskryt) om at det koster mye mindre å utvikle og selge automatbiler. Da er det en naturlig utvikling.

    Bilindustrien kan virke som at de gjør sitt beste for kunder. De bruker jo utrolig mye penger på sikkerhet og sånn. Men til slutt er det penga som rår.

  6. Veldig nyttig info her faktisk. Trodde de fleste artikler på dette emnet var humbug, men her var det virkelig mye å ta tak i – på en positiv måte. 😉

    1) Det er enklere å ta lappen på automat.
    2) Det er BILLIGERE (mye billigere vil jeg si) å ta lappen på automat.
    3) Bilbransjen lager snart bare automatbiler….de som fortsatt lager manuell-biler har et mindre og mindre publikum å henvende seg til.

    Vi ser alle hvor det går. Greit nok at det finnes en form for nostalgi i å kjøre en manuell-bil, men det er virkelig på lånt tid , dere. hør på meg, jeg vet fasiten.

  7. Tenker at det er best å ta automatlappen – og når man har kjørt noen år så kan man ta ny oppkjøring med manuelt om man synes man trenger det? Når man har noen år i trafikken så vil det vel være mindre krevende å ta tillegget med manuelt gir, enn om man gjør det når «alt er nytt og uvant».

  8. Jeg ville aldri gått for noe annet enn automatisk hvis jeg tok billappen nå.

    Det første du må huske på er at hvis du lærer å kjøre i en automatisk bil, har du bare lov til å kjøre automatiske biler fremover, mens hvis du kjører opp i en manuell-bil (det kan være hvilken som helst manuell) kan du velge om du vil kjøre manuell eller automatisk en gang du har bestått testen. En manuell lisens dekker begge typer biler, mens en automat-lapp (automatisk førerkort) bare dekker automatiske biler.

    Så tenk på det. I fremtiden vil nær sagt alle bilverksteder kun bry seg om automatbiler. Vi kommer kanskje ikke dit om 1 år, men på 10 års sikt, så må vi regne med det.

    1. Hei Tommy. Denne kommentaren kunne jeg ikke unngå å kommentere på. Jeg driver selv et bilverksted i en mellomstor by i Norge.

      Det at vi blir bedre til å håndtere automatbiler er helt riktig. Men jeg er overbevist om at vi også i fremtiden i stor grad kommer til å bry oss om biler med manualgir.

      Man skal altså ikke være redd for å kjøpe en bil med manuell girkasse av frykt for at bilverksteder ikke klarer å fikse bilen din i fremtiden. Sånn fungerer det (heldigvis) ikke. 🙂

  9. Men du nevner ingenting om forsikring?

    Er forsikringen lik på manuell og automatgir-biler?

    Uansett er kanskje ikke det noe å tenke på. Men jeg bodde i utlandet noen år. Der var det helt klart at automatbiler var BILLIGERE å forsikre fordi det var lettere å kjøre dem. Med det rasjonale, så tenkte kanskje myndighetene og forsikringsselskapene at de var involvert i færre ulykker.

    En talsmann for Admiral Pricing-teamet sa: “Generelt sett er det vanligvis billigere å forsikre en manuell bil, ettersom de fleste automatiske ekvivalenter pleier å være i en høyere risikogruppe for å forsikre.

    «De er normalt i en høyere bilgruppe fordi reparasjonskostnadene er høyere for en automatisk bil – et viktig punkt for forsikringsselskapene å vurdere når de bestemmer hvilken gruppe de skal plassere et nytt kjøretøy i.»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content