Slik lakkerer du bilen billig i utlandet (stor guide)


Billakkering er dyrt. Det vet jeg alt om – jeg jobber tross alt på et bilverksted.

Og det er ufattelig irriterende penger å betale noen. Bilens funksjon vil jo ikke ta noe skade av noen bulker eller riper i lakken. Men det har veldig mye å si for rustdannelse samt bilens verdi. Hvis du kjører rundt i en ripete bil over en lengre periode, så vokser problemet for hver dag som går.

Men det koster veldig mye penger.

Og nettopp derfor er det mange som lar seg friste av å kjøre utenlands for å kjøpe omlakkering. Men da må du vite ting som:

  • Pris
  • Sikkerhet og forsikring
  • Kvalitet (på et norsk vs et utenlandsk bilverksted)
  • Hvilke land man bør dra til (og hvilke man IKKE bør dra til)
  • Forventet ventetid

Det er det jeg skal fortelle deg mer om i denne artikkelen.

«Hvorfor anbefaler DU at folk skal dra til utlandet for å lakkere bilen?»

Fordi jeg ønsker å gi god og nøytral informasjon på Bilduden.no. Jeg har ingen egeninteresse i å skrive artikler som dette.

Det viktigste er at jeg er ærlig, og at du får så presis og nøyaktig informasjon som overhodet mulig. Det er ingen hemmelighet at det å dra til utlandet for å lakkere bilen er både hendig og billig for mange nordmenn.

Derfor skriver jeg om det.

Jeg vil også presisere at jeg ikke nødvendigvis anbefaler folk å dra utenlands for å lakkere bilen sin. Men jeg vet både fordelene og ulempene ved å gjøre det – og så er det opp til deg å bestemme om det er noe for deg! 🙂

Fordeler og ulemper med lakkering i utlandet

Jeg kan begynne med å ramse opp fordelene og ulempene.

Dette er det mange som er usikre på.

Og jeg skal prøve å presentere dem på en så objektiv måte som overhodet mulig.

Veldig mange tar forhastede beslutninger når de leser om noe på internett. Det kan være skjebnesvangert. 🙂

Fordeler

  • Pris. 99 % av alle nordmenn som ønsker å utføre bilverksted-jobber i utlandet har et økonomisk motiv.
  • «Eksotisk». Man får tatt seg en utenlandstur. Det er det også noen som setter pris på. 🙂

Ulemper

  • Tid. Hvor lang tid det tar å lakkere en bil avhenger av hvor «grundig» du gjør det; altså hvor mange lag. Men hvis du skal hel-lakkere med flere lag, så må du regne med at den blir stående utenlands i en hel uke.
  • Risiko. Hvis noe galt skjer med bilen din på et norsk verksted, så er du sikret gjennom norske lover. Hvis noe skjer i Polen, så er du strippet for rettigheter.
  • Reisekostnader. Det er ikke gratis å kjøre ned til København/Strømstad/Warszawa. Hvis du også skal fly hjem (eventuelt bo på hotell der nede), så må du regne med noen tusenlapper ekstra.
  • Språk. Jeg har prøvd å kommunisere med bilverksteder rundt om i Europa. Noen er enklere å snakke med enn andre. 🙂

…det bunner egentlig ned til spørsmålet: er det slik at en (mye) billigere pris veier opp for alle ulempene?

Og hvis svaret er: ja, det gjør det. Da synes jeg egentlig at du skal dra til utlandet og lakkere bilen din.

Når det kommer til kvalitet på jobben, så er det umulig å si noe på. Det finnes 100,000 forskjellige bilverksteder rundt omkring i Europa. Og de representerer 100,000 forskjellige standarder. På generelt grunnlag vil jeg si at vi har veldig høy standard i Nord-Europa.

Hvilke land er de mest aktuelle å dra til?

Med mindre du bor helt oppe i nord (på grensa til Russland/Finland), så er det disse tre landene som er mest aktuelle når du skal lakkere bilen din utenlands:

Sverige

Polen

Tyskland

La oss ta for oss hvert land for å se på hvilke muligheter som finnes – og hva man skal tenke på.

Polen

Polen er faktisk det landet som hyppigst dukker opp når jeg snakker med kunder. Visstnok er det en konsensus om at de utfører jobben på en god måte. Selv etter at landet ble med i EU, så ligger bilverksted-priser rundt 50 % billigere enn i Norge.

Jeg har inspisert mange biler som har blitt lakkert i Polen. Og skal jeg være ærlig, så virker jobben i de fleste tilfeller veldig bra utført.

Problemet er ofte at verkstedet ligger ganske langt unna Norge. Man blir derfor nødt til å kjøre bilen ned, ta fly hjem – og eventuelt hente bilen igjen ved en senere anledning. 

Fordeler

  • BILLIG!
  • Billige flybilletter
  • Billige levekostnader (+ hotell)

Ulemper

  • Langt unna Norge
  • Språket er et problem
  • Ujevn kvalitet
  • Mye «shady» bilverksteder
  • Ingen forbrukerrettigheter

Sverige

Vårt kjære naboland Sverige har blitt et yndet sted for nordmenn som ønsker å spare penger. Dette gjelder ikke bare brus, godteri og alkohol i Strømstad.

Det er også mange tusen nordmenn som årlig drar over grensa for å utføre ulike former for bilreparasjoner.

Forståelig nok. Språket er (ganske) likt, kvaliteten er den samme og det er ganske nært for en stor del av Norges befolkning. Problemet er prisen. Det er faktisk ikke veldig mye billigere å få lakkert bilen sin i Sverige. Etter 2019 har valutakursen på den norske kronen holdt seg stabilt lav, noe som også er med på å gjøre det dyrere.

Fordeler

  • Nærhet
  • Språket er (nesten) likt
  • Mange bilverksteder langs norskegrensen
  • Høy kvalitet

Ulemper

  • Ikke mye penger å spare
  • Høy valutakurs

Tyskland

Enkelte lanserer også Tyskland som et sted der man kan få en omlakkering. Selv er jeg skeptisk.

Jeg vil faktisk sette Tyskland som et alternativ midt mellom Sverige og Polen. Avstanden er mer eller mindre “midt mellom”. Prisene ligger mellom svenske og polske. Og kvaliteten…vel, den varierer i ganske stor grad.

Fordeler

  • Høy kvalitet (tyskere KAN bil!)
  • Tysk forbrukerråd fungerer også OK for utlendinger

Ulemper

  • Langt til Tyskland-grensen
  • Språk

Hvis du allerede har bestemt deg for hvilket land du ønsker å utforske, så kan jeg sette opp en liste med aktuelle verksteder under.

OBS!!! Det er ikke slik at jeg anbefaler noen av verkstedene jeg nevner under. Men jeg vet at de har «engelsk service» og at de har erfaring med å ta imot utenlandske biler til lakkering.

Liste over aktuelle bilverksteder som lakkerer i utlandet

Dette er en sammensatt liste jeg utarbeidet sammen med et par kolleger av meg. Noen hadde positive, andre hadde negative opplevelser – men de visste i hvert fall om flere som tar på seg lakkering i utlandet:

Polen

  • www.polenrep.dk/no/
  • www.polcars.dk/no/Lakering_i_Polen/

Sverige

  • Mikaels Bil & Lakkering Töckfors
  • Hedin Bil Strømstad

Tyskland

  • Autohaus Ost (Kiel)
  • A.T.U Kiel

Hvis du har erfaring med andre verksteder i utlandet som lakkerer bil, så vil jeg veldig gjerne at du bruker kommentarfeltet under. Da hjelper du mange nordmenn med å treffe riktige beslutninger.

Dessverre er bilverksted-bransjen ofte fylt med cowboyer som er ute etter raske penger. Derfor er det kun de som leverer høy kvalitet som overlever over en lengre periode. Jeg har et sterkt ønske om at du kommer med spørsmål eller anbefalinger i kommentarfeltet hvis du har noe på hjertet. 🙂

Forumtråder: ekte personers erfaring med lakkering av bil i utlandet

Mange diskusjonsfora døde da Twitter ble lansert. Men det finnes en god del bil-fora som faktisk har klart å opprettholde aktiviteten.

Mange av de har tråder relatert til lakkering av bil i Sverige, Polen og andre europeiske land.

Tråd 1: Detailersclub

  • Lakkering av bil i Øst-Europa (Litauen/Polen)
  • Diskusjon om pris og kvalitet
  • Ekte erfaringer (og bilder) fra ekte forummedlemmer
  • Totalt 30 poster

Link: https://www.detailersclub.no/forums/topic/21387-noen-med-erfaring-anglakkering-av-bil-i-polen/

Tråd 2: VGD

  • Kort tråd
  • Et par erfaringer som har sjekket priser i utlandet vs i Norge

Link: https://vgd.no/forbruker/bil/tema/1769908/tittel/lakkering-av-bil-i-utlandet

Tråd 3: NLCK

  • En slags historiefortelling fra en som dro til Polen og lakkerte bilen
  • Veldig godt skrevet
  • Virker ikke som en reklamepost, men som en ekte erfaring
  • Et par reaksjoner på historien har blitt posts

Link: http://nlck.no/forum/viewtopic.php?t=12003

Tråd 4: VCCN.NO

  • Generell tråd om lakkering i Polen
  • Mange kommer med flere gode tips
  • Litt personlige erfaringer

Link: http://forum.vccn.no/showthread.php?44521-Lakkering-i-Polen-eventuelt-andre-land

Sammendrag – hva har du lært?

Vi har i hvert fall lært at det å lakkere bilen i utlandet er betydelig billere enn å gjøre det i Norge.

Og at det er en del betraktninger man må gjøre før man når en konklusjon. Pris er ikke alt. Det handler også mye om sikkerhet, nærhet og om du stoler på bilverkstedet som skal utføre jobben.

For øvrig vil jeg minne om at det drives veldig mange ulovlige bilverksteder i Norge. De kan helt sikkert også gjøre jobben for deg til en lav pris. Men hvis du lakkerer bilen på et slikt verksted, så er du med på å støtte kriminelle mennesker. Du er også helt strippet for alle forbrukerrettigheter gjennom det norske lovsystemet.

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

6 kommentarer:

  1. Jeg jobber som tømrer. Hadde tidligere en kompis som kjente en haug med bilverksted-folk nede i Litauen.

    De sa at jeg kunne lakkere bilen min der og at det kom til å koste rundt 30 % av hva norske bilverksteder skulle ta i pris. Dessverre takket jeg ikke ja til tilbudet, så jeg har ingen reell erfaring. Men de snakket som om at det var veldig godt organisert, at jeg fikk hele tiden bilder fra verkstedet som utførte jobben, og så videre.

    Jeg tror bare at man skal være veldig sikker på at bilen er i de rette hendene hvis man lar den stå en uke i Øst-Europa uten ditt personlige tilsyn

  2. Polen = bra og billig.

    Tyskland = bra , men ikke billig.

    Sverige = ikke bra og ikke billig.

    Vet at mange kamerater av meg (jeg bor også i Fredrikstad) drar til Sverige når de skal fikse bilen sin. Det er også mange av dem som angrer dypt. Strømstad er jo et eldorado for ELENDIGE bilverksteder med ELENDIG service og ELENDIG kvalitet på jobben.

    hvis man har noen form for business i Strømstad eller nær norskegrensen, så trenger man ikke ha kvalitet. Da vil man uansett få inn penger fra godtroende nordmenn

    1. Hei Norsk Mann, jeg er delvis enig i det du sier om Strømstad. Men jeg tror neppe det gjelder for hele Sverige.

      Strømstad-verkstedene er på mange måter konkurrenter av meg – og da vil det ikke se særlig bra ut om jeg sitter og kritiserer dem på denne nettsiden. Men på generelt grunnlag er jeg helt enig. Man skal være veldig forsiktig når man sender bilen utenlands til lakkering eller reperasjon. 🙂

  3. Dette er jo et eget fag. Jeg har jobbet mye i Polen og hørt mange historier om nordmenn, svensker og dansker som tar med bilen sin .

    Problemet er at mange stoler blindt på informasjonen de finner på nett. Og det er ganske mange bilmekanikere i Polen som aktivt annonserer mot det skandinaviske markedet. Selvfølgelig gjør de det!!! Det er jo masse penger å hente der.

    Vet også om noen som har fått en skikkelig ripe i lakken (pun intended). Man skal være forsiktig når man sender bilen sin ned til Øst-Europa for å fikses.

    1. Yes, dette er noe som ikke kan underkommuniseres. Veldig viktig at folk tenker sikkerhet når de drar utenlands for å fikse bilen sin.

      Nordmenn er, dessverre, ganske naive.

  4. Her er noen tips fra en som har gjort det i Polen:

    1) Du sparer VELDIG mye penger. Bare så du vet det.
    2) Ikke forvent perfekt resultat.
    3) Enten ta med en polakk eller få noen polakker til å forhandle prisen for deg.
    4) Betal INGENTING på forhånd. De har tross alt bilen din som sikkerhet.
    5) Jeg ble bare i Polen i tre dager mens de gjorde jobben, noe som fungerte utmerket. Det å reise tur/retur Oslo-Warszawa to ganger er helt uaktuelt.

    Bilen min er nå nylakkert og fin. Og skulle jeg gjort det i Norge, så ville det kostet 100 ganger mer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content