Skrekkhistorie fra Finn.no – Svindlet ved kjøp av bruktbil

Dette er en historie skrevet av en venn av meg. Hun ønsket å publisere artikkelen på nettsiden min for å advare andre om at det er mange svindlere som prøver å omgå Norges lover samt Finn.no sitt regelverk når de selger bruktbiler.

Bakgrunnshistorie

For å forstå selve historien, så ønsker jeg å starte med en del funfact om meg, min partner og bilen vi ønsket å kjøpe. Sommeren 2019 skulle vi på roadtrip til Kroatia, Serbia og Albania.

I den anledning hadde vi et håp om å kjøpe en bil som skulle vare en god stund.

Tross alt er det et ganske ambisiøst prosjekt vi hadde i tankene:

Kjørerute: roadtrip

67 timer i bil og 6000 kilometer. Da trenger man en stødig bil

Det var med andre ord behov for en bil som kunne klare seg gjennom hele sommeren. I og med at vi hadde ganske beskjedne krav til hvor god bilen måtte være, så var det mer enn 1000 biler på Finn som var aktuelle.

Så hva kunne gå galt?

Ganske mye.

Steg 1: Søke etter bil på finn

Dette steget er de fleste i Norge kjent med. Søkefunksjonen på Finn.no er både nyttig og god. Man finner som regel det man søker etter.

Etter å ha brukt litt over tre timer på å bli enige om en bil vi synes var fin, så kom vi frem til dette resultatet:

Boom! Nå gjaldt det bare å sende en melding til vedkommende som eier bilen.

Steg 2: Kontakte selgeren og avtale møte

Eieren av bilen svarte oss vel i løpet av et par minutter. Og vipps – så hadde vi avtalt et møte dagen etterpå.

Vi avtalte å møtes på en parkeringsplass i utkanten av Oslo. Og som selgeren så fint påpekte: «ha pengene klare!»

Når vi fikk den beskjeden så tidlig, så burde nok de røde varsellampene begynne å blinke. 🙂

Steg 3: Prøvekjøre bilen og betale

En hyggelig herremann steg ut av en rimelig rusten bil – og begynte umiddelbart å gjøre det klart at vi kunne «prøvekjøre bilen så mye vi ville».

Og det gjorde vi.

Flere runder på den tomme parkeringsplassen. Giring, bremsing, sjekk av motor, interiør og eksteriør. Alt virker å stemme med den beskrivelsen som var gitt i annonsen på Finn.no. Det virket rett og slett bare som en gammel bil som trengte en ny eier.

Les også: Bør man kjøpe brukte bildeler på Finn.no?

Vi kjørte bilen det lille stykket hjem. Alt papirarbeid ble fikset umiddelbart. Og pengene ble raskt overført.

Steg 4: Bilen funker ikke…pengene igjen?

Vi hadde bilen i totalt 72 timer før vi begynte å skjønne at noe var galt. Bilen stoppet i oppoverbakker.

Første gang det skjedde var heldigvis ikke på en trafikkert vei. Men det var likefullt en ganske kjip opplevelse. På vei til butikken måtte vi opp en slak oppoverbakke, noe bilen nektet. Motoren stoppet og det kom noen fæle lyder på dashboardet.

Ouch.

Etter å ha karret oss hjem fra butikken, så prøvde vi igjen. Denne gangen kjørte vi en liten runde i Oslo sentrum – og klarte oss helt fint. Helt til en ny oppoverbakke sto foran oss. Bilen kreperte igjen.

Vi forsto at vi hadde blitt svindlet.

Hva sa eieren av bilen da vi fortalte han at vi var svindlet?

Etter å ha ringt opp eieren av bilen og gjort han oppmerksom på at bilen ikke klarer å kjøre annet enn «på flata», så virket han overrasket i telefon. Etter all sannsynlighet var han fullstendig klar over bilens mangler, men det kunne vi ikke bevise.

Han sa nemlig at «dette er noe som må ha skjedd etter at bilen ble solgt.»

Og…vel. Vi hadde sterke mistanker om at han ljøy, men ingen måte å bevise det på. Vi var sjakk-matt.

Hvorfor kan ikke Finn.no hjelpe oss når vi ble svindlet?

Fordi Finn.no ikke juridisk sett er en del av transaksjonen. Finn fungerer som en platform for salg av biler mellom privatpersoner.

De tar aldri selv del i handelen.

Hva har vi lært av denne historien?

  • Du skal aldri kjøpe en bruktbil på Finn uten å ha prøvd bilen i mange forskjellige settinger.
  • Ta med en «bilekspert» når du ser på og prøvekjører bilen.
  • Spør selgeren direkte om det er noen feil eller mangler som ikke kan sees med det blotte øyet.
  • «Hvis du er usikker, så er du sikker». Det finnes tusenvis av biler til salgs på Finn.no – og det er ingen grunn til å risikere å gjøre et bomkjøp.
  • Bilen lå ute til 12,000, men vi fikk umiddelbart prutet prisen ned med 2000 kroner. Hvis selgeren er så mottakelig for å gi bort bilen til en lavere pris, så bør du være ganske mistenksom.

8 kommentarer om “Skrekkhistorie fra Finn.no – Svindlet ved kjøp av bruktbil”

  1. Min 100 % ærlige tilbakemelding til Finn.no: dere gjør ikke nok!

    De har en utmerket platform, er eid og subsidiert av Schibsted-konsernet (som eier VG.no og andre store nettsider). Allikevel klarer de ikke forhindre svindel på en av sine største platformer: Finn.no.

    Svar
    • Hei, Tommy. Jeg skal ikke være bastant i mine uttalelser da jeg ikke har hatt noen erfaringer med en rettslig tvist angående Finn.no selv. Men jeg har hørt at Finn kan være litt vanskelig å ha med å gjøre.

      Riktignok er de ikke en juridisk part i et bilkjøp. De legger kun til rette for at folk kan møtes og gjøre business seg i mellom.

      Svar
  2. Finn burde ha rutiner som gjør at man ikke blir svindlet ved bilkjøp. Jeg vet at norske lover er veldig strenge når det kommer til huskjøp (så der får Finn.no mye gratis). Men at de ikke har en slags policy på hva som godtas når det kommer til kjøp av bruktbil….det skjønner jeg ikke.

    Svar
  3. Finn er et eldorado for svindlere. Jeg solgte nylig en bruktbil i den litt øvre prisklassen (snikskryt). Den lå på rundt 300,000. Og antall svindelforsøk jeg ble utsatt for kan vel knapt telles på to hender.

    La meg ta dette først:

    – Jeg forstår at folk blir svindlet på nett. Svindlerne er utrolig gode.
    – Finn bør gjøre mer for å hindre videre svindel
    – Man bør nesten kunne selge bruktbiler anonymt med Finn som en slags «Hjelper». Jeg hadde godtatt å betale rundt 2-3 % av kjøpssummen for at Finn tok seg av alt med kontrakter, kommunikasjon, etc.

    Svar
    • Hei Tom, jeg tror det ville vært veldig vanskelig for Finn. Tenk så mange biler som selges gjennom plattformen deres hver dag. Det ville tatt minst 20 mann fulltid å skulle moderere et slikt system.

      Men jeg er enig – det må gjøres (mye) mer for å hindre svindel.

      Svar
  4. Du er ikke alene.

    Har også en fetter som ble svindlet på Finn. Han er riktignok ikke særlig smart…og gikk på en av disse «e-mail-svindlene». De sender ut masse e-poster til noen som selger biler på Finn og ber om forhåndsbetaling for «sjekk av bil» eller noe.

    Tenk deg…det er ganske godt gjort å gå på en sånn svindel. Man prøver selv å selge en bil, men ender opp med å betale en svindler for at han skal sjekke bilen din. Da er det ikke Finn.no det er noe galt med. Heller at det er noe galt med fetteren min.

    Svar
  5. Om noen har blitt svindlet på finn har vi i [Fjernet] laget en artikkel om hvordan du kan forsøke å pengene igjen. I praksis går dette på hvordan du kan få opprettet fakturagrunnlag, inkassokrav, og få sendt til det namsmannen for tvangsinndrivelse.
    Håper denne kan være til hjelp for de som har blitt lurt eller svindlet.
    [Vi gidder ikke reklame her – link fjernet, takk 🙂 ].

    Svar
    • Ellers takk. 🙂

      Dette kommentarfeltet er åpnet for at folk skal gi råd og tips til hvordan andre kan unngå å bli svindlet. Det inkluderer ikke egenreklame for egen bedrift/tjeneste.

      Håper du forstår.

      Svar

Legg igjen en kommentar