Guide: Alt du trenger å vite om selvkjørende biler


Vi lever i en tid hvor teknologisk innovasjon forekommer i en hastighet som er helt unik. Tenk deg hva som skjer i verden. Vi utvinner medisiner fra planter i Amazonas, sender kjøretøy opp til Mars og holder videokonferanser med deltakere fra alle de ulike verdensdelene.

Men dessverre har vi enda ikke sett noen selvkjørende biler på markedet. Og det er ikke et resultat av manglende ambisjoner eller økonomi hos bilprodusentene. Det er andre grunner til at vi ikke har selvkjørende biler per dags dato. Mer om dette senere.

Selvkjørende biler har vært på plakaten hos verdensledende bilprodusenter siden 50-tallet. På den tiden trodde man at man hadde en så fin teknologisk utvikling at «selvkjørende biler er rett rundt hjørnet!». Og slike lovnader fikk folk til å snakke om at de kanskje snart slapp å kjøre bilene sine selv.

Dessverre er det ingen bilselskaper, og da mener jeg ingen, som har klart å knekke koden enda. I skrivende stund finnes det ikke rene selvkjørende biler på markedet i noe som helst land. Dette er, dessverre, bare en illusjon som bilindustrien har klart å promotere ADAS-systemene sine.

Mer om ADAS senere.

Nesten alle verdenskjente bilmerker har prøvd å lage en selvkjørende bil. De har lagt inn astronomiske summer i diverse prosjekter for å få drømmen realisert.

Dette er noen av tiltakene som har blitt prøvd:


  • Oppkjøp av innovasjonsbedrifter som kan ha vært nær å utvikle en perfekt AI-teknologi som gjør at biler kjører seg selv.
  • Omjustert hele det teknologiske interiøret i bilen.
  • Ansatt de beste ingeniørene fra NASA og andre verdensledende teknologi- og forskningsselskaper.
  • Samt andre store investeringer som inkluderer analyse av trafikkulykker, utvikling av software, talestyrte biler, etc. .

På grunn av bilindustriens tomme løfter, Elon Musks’ store opphausing av Teslas selvkjørende teknologi samt det at mange har misforstått konseptet selvkjørende bil….ja, så var jeg nødt til å skrive denne artikkelen.

Du skal nå lære hva en selvkjørende bil er, hvorfor du ikke eier en slik bil – og gi deg svar på alle de spørsmålene du måtte ha om emnet.

La oss starte!

Kan jeg kjøpe en selvkjørende bil?


Nei, det kan du ikke.

Og hvis du lurer på om denne artikkelen er skrevet på et tidspunkt hvor slik teknologi ikke fantes: jeg lover å oppdatere artikkelen den dagen en ordentlig selvkjørende bil finnes på forbrukermarkedet. 🙂

«Huh? Er du sikker på at jeg ikke kan kjøpe en selvkjørende bil?»


Hvis jeg var uklar, så kan jeg prøve å gjøre det litt tydeligere.

Nei, du kan absolutt ikke verken kjøpe, kjøre eller komme i nærheten av en selvkjørende bil nå. Til tross for at slik teknologi har blitt omtalt i tusenvis av artikler og TV-reklamer, så finnes de ikke. Mange har omtalt at dette er teknologi som er «rett rundt hjørnet».

Problemet er at «rett rundt hjørnet» er en frase som bilindustrien har brukt om denne type teknologi siden 1950-tallet.

Du kommer heller ikke til å sitte i en selvkjørende bil den nærmest fremtiden. Det er ingen selskaper, ei heller Tesla, som har bevist at de er i nærheten av å lansere en slik bil på markedet. Du visste kanskje ikke om dette, men Tesla har lansert en slags Beta-versjon av en selvkjørende bil.

Men når man leser brukermanualen til denne bilen, så får man seg nærmest et sjokk – der står det:

«Full self-driving is in early limited access Beta and must be used with additional caution. It may do the wrong thing at the worst time, so you must always keep your hands on the wheel and pay extra attention to the road. Do not become complacent»

Teslas brukermanual på deres «Full selv-driving beta»

Så…bilen er altså ikke mer utviklet enn at den kan finne på å gjøre det verste på det verste mulige tidspunktet…ooookay….riktig….

Hva er en selvkjørende bil?


En bil som ikke krever noen form for kontroll av et menneske for å kjøre fra A til B. Det eneste unntaket kan, og vil ofte være, valg av destinasjon.

Hva er ADAS?


ADAS er et begrep man ofte hører om i relasjon til nye, moderne biler. Forkortelsen står for Advanced Driver Assistance System. (les mer på Wikipedia).

Dette er et system som blant annet:

  • Hjelper med automatisk bremsing i nødsituasjoner.
  • Kan få bilen til å bytte fil på motorveien.
  • Cruisekontroll.
  • Kan overstyre bilens navigasjonssystem (= styre rattet).

Dette er et system som assisterer føreren av bilen. Det kjører ikke bilen for deg. Bare for å si det igjen: ADAS kjører ikke bilen for deg. Det er utelukkende et system som gjør at føreren skal bli mindre sliten når vedkommende kjører bil.

Eksempler på systemer som bruker ADAS

Her er to av systemene som er veldig utbredt i norske biler:

  • Autopilot-systemet til Tesla
  • Pro Pilot Assist-systemet til Mercedes-Benz

Forskjellige grader av menneskelig uavhengig for selvkjørende biler


Hoff!

Det var kanskje en litt for lang overskrift.

Men det er den mest presise overskriften jeg klarte å forfatte til dette avsnittet. For her skal jeg lære deg noe veldig interessant.

Det er ikke slik at selvkjørende biler har en binær funksjon. Med andre ord: det er ikke slik at enten må sjåføren gjøre alt for å komme fra A til B- eller så kan bilen gjøre alt.

Det finnes, heldigvis, noen metoder hvor menneske og datamaskin kan jobbe sammen for å få bilen fremover. I dette avsnittet skal jeg fortelle deg hvilke ulike kategorier bilindustrien setter selvkjørende biler i.

Level 0

Den beste måten å beskrive dette på er: å kjøre bil med level 0 er som å ri på en hest. Du er selv ansvarlig for alt av bremsing, styring og navigering. Ingen eller ingenting er der for å hjelpe deg.

Level 1

Føreren er fortsatt under kontroll på level 1. Forskjellen her er at føreren har mulighet til å bruke enten cruisekontroll, bremsekontroll og akselerasjons-assistance.

Bilens fører har derfor noe, men begrenset assistanse.

Level 2

Level 2 defineres ofte veldig likt som level 1. Sjåføren har tilgang på de samme instrumentene, men kan bruke flere funksjoner samtidig. Bilen er altså i stand til å både bruke bremsekontroll og cruisekontroll på samme tid.

Level 3

Biler som er utstyrt med level 3 er det nærmeste vi kommer en selvkjørende bil per dags dato. Bilene har et avansert ADAS-system som gjør at du, i prinsippet, kan plotte inn en destinasjon – og bilen vil kjøre dit.

Men med flere forbeholdt.

Blant annet vil ikke bilens funksjoner takle ekstreme situasjoner (som vær, vind, trafikkulykker, omkjøring via småveier, etc.). I tillegg vil du som fører aldri få lov til å sitte og fikle med andre ting under kjøreturen. Og du bør i hvert fall ikke gjøre som denne Tesla-sjåføren: sove bak rattet i 150 kilometer i timen (kilde: Nettavisen).

Level 4 & 5

Både level 4 og 5 er utopi. Det finnes ikke. Verken nå – eller i den nærmeste fremtiden.

Her er forskjellene på de to nivåene:

  • Level 4-biler ser ut som helt vanlige biler. Det vil si at bilen i seg selv er 100 % selvkjørende, men føreren har mulighet til å ta over rattet og gasspedaler hvis han/hun ønsker det.

  • Level 5-biler er futuristiske og har egentlig bare èn ting i interiøret: noen gode seter. Det er visstnok alt du trenger når vi klarer å lage kjøretøy på dette nivået. Dette er biler som er 100 % selvkjørende i 100 % av tilfellene.

Hvis du ønsker å lese mer om denne oversikten, så kan du sjekke ut SAEs pressemelding. Men det står egentlig ingenting der som jeg ikke allerede har nevnt i dette avsnittet.

Video: Waymos Beta-versjon av en selvkjørende bil


Det mest imponerende forsøket jeg har sett på å bygge en selvkjørende bil kommer ikke fra Tesla eller noen andre giganter i bilindustrien. Det kommer fra en bedrift som kalles Google. Du har kanskje hørt om dem? 😉

Det har nemlig laget et prosjekt som kalles Waymo – og som du kan besøke nettsiden til ved å klikke her.

Her er en video de har laget som viser hvordan «level 4»-bilen deres fungerte i trafikken i USA:

FAQ – Ofte stilte spørsmål


Jeg håp denne artikkelen har svart på de spørsmålene du hadde om selvkjørende biler.

Hvis ikke, så har jeg en følelse av at oversikten under skal svare på det du eventuelt måtte lure på:

✅Hvilket år kan vi få den første selvkjørende bilen på markedet?


Det har vi ikke svaret på enda.

Mange bil-selskaper har gjort ufattelig store teknologiske fremskritt på dette punktet i løpet de seneste årene. Men hittil har det ikke vært mulig å slippe en bil løs på en trafikert vei uten at det har vært en person med i bilen.

Vi er i en situasjon hvor bilprodusentene lover mye, men holder få av lovnadene sine. Derfor hevder mange å ha løsningen til selvkjørende biler «rett rundt hjørnet». Akkurat nå ser ikke jeg noe klart lys i enden av tunellen.

✅Hvorfor snakker Elon Musk om at Tesla har en selvkjørende bil?


Fordi han kanskje er verdens beste på viral markedsføring.

Elon Musk vet like godt som meg at de ikke er i nærheten av å ha den vitale teknologien for å få dette til å fungere. Allikevel ønsker han å skape en illusjon rundt at en Tesla er selvkjørende. Det stemmer ikke.

✅Hvorfor klarer fly å kjøre på autopilot når biler ikke klarer det?


Først må jeg si at jeg ikke er noen fly-ekspert. Men jeg har lest en lengre artikkel på nettopp hvorfor fly er en mye «lettere» løsning enn biler.

Hele poenget går på at passasjerfly flyr i et miljø hvor det er et ekstremt begrenset ukjente faktorer. Du har luft – og et par fugler (hvis man flyr veldig lavt). Det er alt.

Med biler har man et helt ekstremt stort antall ukjente faktorer. Andre biler, syklister, trafikanter, gatelys, heftig snøvær, et tre som har falt over veien – og jeg kunne fortsatt i det uendelige…

✅Hva menes med at selvkjørende biler må programmeres til å «ta etiske standpunkt»?


Dette er faktisk ekstremt spennende.

Hvis en sjåfør havner i en situasjon hvor h*n er nødt til å velge mellom å kjøre på en ung mor med en barnevogn eller en gammel mann, så har personen mulighet til å ta et slikt valg oppe i hodet sitt. Vi vet at denne type trafikkulykker forekommer nå – og vil forekomme i fremtiden.

Men hvordan lærer man en datamaskin til å ta valg som baserer seg på liv og død? Skal man lære AI-teknologien at yngre mennesker er mer verdt? I så fall: hvor mye skal livene til personene som sitter INNE i bilen være verdt i slike tilfeller?

Dette er et veldig betent, men viktig tema å ta opp for å fortsette utviklingen av selvkjørende biler.

✅Denne artikkelen har vært kjempenyttig – hvordan får jeg hjulpet deg tilbake?


Gjerne gjør to ting.

1) Faktasjekk kameraten din når vedkommende sier at «Tesla sine biler er jo selvkjørende da!».

2) Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet under artikkelen. Jeg er alltid veldig glad i en god diskusjon. 🙂

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

4 kommentarer:

  1. Denne artikkelen var virkelig en «eye opener». Tesla har jo selv fått meg til å tro at jeg har en selvkjørende bil.

    Dette var jo hovedargumentet for kona da vi skulle ha ny bil. Det er jo et definisjonsspørsmål da. den KAN jo kjøre til Sørumsand fra Oslo hvis man taster det inn. Men det er klart: man er jo ikke trygg på at den klarer alle ting som eventuelt skulle komme i veien

  2. Det skal bli digg den dagen man bare kan sette inn GPSen på «københavn», sette seg bak i bilsetet, jekke en kald bayer og så bare dundre nedover svenskegrensen til Danmark 😀

    Tenk deg når vi kommer dit. Da tror jeg helt seriøst også at selvkjørende biler kommer til å være MER miljøvennlige og SIKRERE enn dagens biler. det blir helt overlegent.

  3. Så du mener at det er helt umulig å si når selvkjørende biler kommer på markedet?

    Snakker vi år 2030 eller liksom år 2100?

    1. Tja. På 70-tallet sa de at selvkjørende biler «kommer snart».

      Nå tviler jeg på at vi ser det i løpet av 2030. I hvert fall den type biler hvor man kan slippe rattet helt, legge seg bak i bilen og sove – og være trygg på at det går.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content