Rust på bilen: 5 gode råd for å unngå rustdannelse

Rust kan være et mareritt for bileiere. Den vanligste årsaken til rust på bilen er for mye fuktighet over lengre tid. Denne fuktigheten kommer som regel fra himmelen i form av regn eller snø. Biler kan også begynne å ruste hvis de blir gamle eller ikke blir tilstrekkelig tildekket når de står ute.*

Men det finnes løsninger som i stor grad begrenser muligheten for at bilen din ruster. I denne artikkelen går vi igjennom både metodene for å hindre rust i utgangspunktet. Men vi presenterer også noen billige og gode løsninger hvis uhellet allerede er ute.

*= Hvis du lar bilen din stå ute i lengre perioder, så anbefaler vi at du bruker en presenning. Du kan lese vår anmeldelse av de beste bil-presenningene ved å trykke her.

Bruk keramisk coating på bilen din

Selv om jeg har vært i bilbransjen i over 20 år, så har jeg aldri brukt keramisk coating på noen av bilene mine.

Keramisk coating kan best beskrives som at du legger på et ekstra keramisk belegg utenpå bilens lakkering. Du kan på mange måter se på det som regntøy for bilen. Og det er ikke særlig synlig (=gjør ikke bilen styggere), men det er svært effektivt for å hindre rust.

Under “normale” temperaturer vil man kanskje si at keramisk belegg holder i opp til tre år. Men i og med at vi bor i Norge, så vil du kanskje måtte gjøre dette èn gang annenhvert år.

Det finnes mange lakkeringsfirmaer rundt omkring i Norge som tilbyr dette. Du får ringe dem og høre hva de har å tilby.

Video: Slik fungerer keramisk coating

I videoen under er det noen lakkerings-eksperter fra USA som viser hvordan slik coating fungerer på bilen din. Nå skal du ta resultatene med en klype salt, men jeg vet 100 % sikkert at det kan hjelpe preventivt mot rustdannelse på bilen din:



Vask bilen din jevnlig

For mye smuss på bilen din kan akselerere rustdannelsen. Du bør vaske bilen minst en gang annenhver uke, uansett hvilken årstid det er snakk om. Du kan gjøre dette for hånd eller ta kjøretøyet gjennom en bilvask på bensinstasjonen.

Vi har tidligere skrevet en artikkel som heter “Hvor ofte bør man vaske bilen?”.

Den bør du lese hvis du ikke er klar over hvor ofte du bør ta frem såpe og vann. Her går vi litt dypere inn i hvor ofte du bør vaske bilen, om du skal både vaske interiør og eksteriør, etc. 🙂

Se etter salt i lakken

Statens Vegvesen har lagt ut en graf i denne artikkelen som viser utviklingen av hvor mye salt de bruker på norske veier hver vinter:

Foto: Skjermbilde, Statens Vegvesen.

Men hvorfor skal man bry seg om hvor mye salt som finnes på norske veier?

Det er en graf som bør bekymre bileiere hvis man er redd for at bilen skal ruste. Salt er en av de største bidragsyterne til rustdannelse. Når saltet kombineres med vann vil metallet på bilen din korredere raskt. Dette er en av grunnene til at det er vanligere at biler ruster på vinteren.

Noen vil gå så langt som å si at man bør vaske bilen hver eneste uke på vinterstid for å unngå dette problemet. Men om det er realistisk når det er minus 20 grader utendørs? Neppe.

Du skal i hvert fall være obs på at kombinasjonen av fuktighet fra snø og salt på veiene kan være veldig ille for bilen din hvis du ikke vasker den hyppig.

Hvis uhellet først er ute: Bruk Aerosol “Rust Off”

Det finnes ikke noe bedre produkt enn Rust Off til å fjerne rust på bilen din.

Den har vist seg gang på gang å være effektiv da jeg har prøvd den på både bil og motorsykkel.

  • Billig
  • Enkel å bruke
  • Svært effektiv mot rust på både biler og MC

Èn ting du må forstå om rust er at det fungerer som hvilken som helst annen skade på bilen. Hvis man ignorerer problemet, så vokser det. Alltid.

Men hvis du fanger opp problemet i tide, så slipper du å utføre noen reperasjone som kan koste mange tusen kroner.

I skrivende stund koster Aerosol Rust Off knapt 80 kroner – og det er absolutt verdt investeringen hvis det kan spare deg for titusener av kroner.

Hold bilinteriøret tørt

Når bilens interiør blir vått, er det en god mulighet for at fuktigheten vil spre seg til utsiden av bilen. Spesielt moderne biler har en form for fuktighetstransporterende effekt som gjør at vannet alltid søker utover.

For å forhindre at du får våt lakk, så bør du alltid tørke av bilens innvendige overflater med et håndkle. Hvis du har sølt noe i bilen din, så er det viktig at du tørker det opp så fort som overhodet mulig. Opplever du en større hendelse med mye vann inne i bilen, så vil jeg anbefale deg å åpne alle bilens dører og lufttørke samtidig som du bruker et håndkle.

Sammendrag

Denne forumtråden på Bimmers.no viser at det ikke er noe fasitsvar på hvor mye det koster å fjerne rust fra bilen. Her er det flere forumdeltakere som har sagt at de har betalt alt fra 100 kroner (!) til 15,000 for å få bukt med problemet.

Det er såpass mange grader av rust at det ikke går an å sette noe fast pris på det. Men generelt kan vi si at det koster i underkant av 5000 for en mindre operasjon. Og hvis rusten virkelig har spredd seg godt inn i lakken, så koster det nok over 10,000 å fikse det. Men igjen: disse prisene er helt generelle – og du blir selv nødt til å kontakte lakkerer eller bilmekaniker for et pristilbud.

Heldigvis finnes det løsninger for å unngå rust. Det aller beste vil være å vedlikeholde bilen din og unngå at den står i regn og snø over lengre perioder. I tillegg kan du få en ganske billig spray som heter Aerosol Rust Off hvis du skulle allerede oppdage rustdannelse på bilen.

Legg igjen en kommentar