Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.

Jeg tipper at rundt 95 % av Norges voksne befolkning vil stå overfor dette dilemmaet minst èn gang i løpet av livet.

Det er noe som har stor innvirkning på økonomien din og livet ditt generelt. Du kjenner deg kanskje igjen ettersom du har sett overskriften av artikkelen.

Dilemmaet er som følger:

Skal man kjøpe ny bil – eller holder det å gå på Finn.no og sjekke bruktbilmarkedet?

Selv har jeg kjøpt rundt 20 biler i løpet av min yrkeskarriere som bilmekaniker. 15 av dem har vært brukt – resten har jeg kjøpt nytt. Og jeg kjenner utmerket til alle prosessene ved de to mulighetene.

Etter å ha sjekket litt rundt på Google, så var det ingen norske artikler som dekket temaet på en tilfredsstillende måte. Derfor følte jeg at jeg hadde et ansvar for å hjelpe deg i beslutningsprosessen.

I denne artikkelen tar jeg (blant annet) for meg:

  • Fordeler & ulemper ved begge valg
  • Økonomi inkludert investering og verdifall
  • Sikkerhet og forsikringer
  • Kjøreglede
  • Spesielle råd til deg som ønsker å kjøpe ny bil til så lav pris som mulig 🙂 *
  • Hvordan du finner gullobjekter på Finn.no

* = Yess, da! Jeg har noen triks i ermet.

1. Økonomi og kostnader

Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.

Det er mange økonomiske faktorer å ta hensyn til når man skal kjøpe bil. I dette kapittelet går jeg gjennom dem på en veldig enkel måte.

Verditap

En kollega av meg rev seg ganske ofte i håret over folk som kjøpte nye biler. Han kunne finne på å si ting som:

“I det sekundet bilen ruller ut fra butikken, så har prisen sunket med godt over 20 %!”

…og han tar faktisk ikke feil.

I følge dinside.no skal du regne med et verditap på rundt 10 % for en ny bil det første året. De bruker eksempelet på en bil som koster 400,000 kroner.

Kun i verditap må man regne med en nedgang i pris på 39,286 kroner i løpet av første året.

Det vil si at du knapt klarer å få 350,000 kroner for bilen din hvis du selger den etter 12 måneder.

Hva er verdifallet på en bruktbil?

Det er et spørsmål som er vanskelig å svare på. Hvor verdifallet på en ny bil nærmest alltid er konstant ved gitt av enkelte økonomiske formler, så er det flere ting som spiller inn når man skal regne på bruktbil.

De aller fleste som kjøper bruktbil bryr seg svært lite om verdifallet.

Jeg har sett at det finnes enkelte “Bruktbilkalkulatorer” der ute. De er nok neppe særlig presise.

Reparasjon og EU-kontroll

Slik lakkerer du bilen billig i utlandet (stor guide)

På generelt grunnlag kan man si at eldre biler oftere har behov for reparasjon/oppussing.

Norges lover er ganske strenge på hvilke kjøretøy som får lov til å (lovlig) være registrert i den norske bilparken. Heldigvis. Det kan både du og jeg være glade for.

Men det betyr også at mange bileiere med eldre biler frykter EU-kontroller. Hvis EU-kontrollen avdekker betydelige mangler hos kjøretøyet, så blir du nødt til å ta den kostnaden. Ofte vil eldre biler måtte gjennomgå kostnader som har en totalpris som er høyere enn verdien på selve bilen.

Du kan lese mer om EU-kontroll på Vegvesenets nettsider her.

Eldre biler har lavere forsikringskostnader

Desto mindre en eiendel er verdt, desto mindre vil man betale i forsikring. Dette er en regel som gjelder for både biler og leiligheter.

Hvis du leser hva som står på if.no under “Hva koster det å forsikre bil?”, så gjør de det tydelig at type bil (og pris på bil) spiller en betydelig rolle:

Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.
Skjermbilde: If.no

Hvis du er i tvil om hva du ender opp med å betale i forsikring, så ville jeg kontaktet Gjensidige/If for å spørre. De skal være i stand til å gi deg et pristilbud på et hypotetisk bilkjøp hvis du gir dem all infoen de trenger. 🙂

Mindre stress hvis noe blir ødelagt

Jeg hadde en venn som fikk bildøren sin ødelagt på høyre bakside i fjor. Men fordi det var en bruktbil han hadde kjøpt for 10 år siden, så brydde han seg egentlig ikke.

“Den skal skrapes uansett om et par måneder. Jeg limer bare igjen døra og får folk til å gå inn fra venstre. Det er en løsning som holder et par måneder!”

En annen venn av meg hadde også en gammel bil. Da han fikk en bulk på en parkeringsplass i utlandet (den andre føreren stakk av), så tok han det med stor ro.

“Jaja, det gjør vel ikke noe. Er jo ikke sånn at denne bilen skal bli med på noen skjønnhetskonkurranse!”.

Du tar kanskje poenget mitt?

En liten bulk, en skrape på vinduet, en rift på panseret eller et ødelagt baksete spiller kanskje ikke så stor rolle når man kjøper bruktbil. Men hvis bilen er flunkende ny, så vil man helst komme seg til bilmekanikeren og få fikset problemene så fort som mulig.

Og det kan bli dyrt. 🙂

Økonomi & kostnader: konklusjon

 Det er dyrere å kjøpe en ny bil kontra det å kjøpe en bruktbil. Men samtidig kjøper man seg ofte fri fra en del bekymringer. Du trenger neppe å bekymre deg om EU-kontrollen de første årene. Og antall reparasjoner vil nok være svært lave.

Samtidig er det både billigere forsikring og lavere investeringskostnad ved å kjøpe bruktbil.

Alt-i-alt må man si at det økonomisk er smart å kjøpe bruktbil. I hvert fall på kort sikt.

2. Kvalitet og kjøreglede

Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.

Etter å ha lest om hvor drepende økonomisk det kan være å kjøpe en ny bil, så stiller du deg kanskje spørsmålet:

“Hvorfor i huleste er det noen som gidder å betale SÅ mye penger for en ny bil – og attpåtil være klar over at verdien faller som en stein etter kort tid!?”

Det skal jeg forklare deg her. 🙂

Bedre kjøreglede hos nye biler

La meg gjøre det kort og presist.

Nye biler er:

  • Bedre å kjøre.
  • Mer økonomiske å kjøre (bruker mindre drivstoff)
  • Støyer mindre, både utenfor og inni.
  • Klarer i større grad å vedlikeholde seg selv
  • Er bedre rustet til å kjøre på ulike typer veier (offroad, motorveier, etc.)

Hvorfor ser man denne trenden?

Fordi bilbransjen ALLTID er i utvikling. Dette er en utvikling som ikke bare gjør det bedre å kjøre nye biler – men også betydelig tryggere.

I 2018 brukte bilindustrien i EU mer enn 54 milliarder Euro (!!) på innovasjon og måter å forbedre bilene sine på. Det er et bisart høyt tall. Kilde: Acea.be.

Det fører oss til neste steg på listen. 🙂

Kvalitet og kjøreglede: konklusjon

Det er ikke alle som bryr seg om hvor deilig eller behagelig bilen er å kjøre. Mange er bare ute etter å skaffe seg et OK transportmiddel man kan bruke fra A til B. I de tilfellene trenger man ikke engang å vurdere å kjøpe ny bil.

For de som er glad i å akselerere hurtig, sitte i en høyteknologi-bil og nyte deilige massasjeseter: joda. For deg er nok en flunkende ny bil det beste alternativet. 🙂

3. Sikkerhet – trafikksikkerhet & kollisjoner

Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.

Trafikksikkerhet er ufattelig viktig. Hvert år dør det tusenvis av mennesker i trafikkrelaterte ulykker.

Heldigvis er vi ganske bortskjemt med lave dødstall på norsk veier. Men det betyr ikke at vi skal ta lett på trafikksikkerhet. I dette avsnittet skal jeg fortelle deg hvorfor det å velge en ny bil kan gi svært positive utslag hvis du havner i en trafikkulykke.

Video: Trafikkulykke ny bil vs gammel bil

Verdens beste illustrasjon av utvikling innenfor bilsikkerhet kan sees gjennom denne 3 minutter lange Youtube-filmen:

Som du ser, så er det betydelig forskjell på hvordan nye biler tar vare på sjåføren av bilen i en kræsj. I de gamle bilene har man rett og slett ikke noen sjanse til å overleve.

Selv skal jeg innrømme at jeg er litt over gjennomsnittet interessert i bilsikkerhet. Derfor har jeg også skrevet artikler som:

Dette er artikler jeg anbefaler at du leser – uavhengig av hva slags type bil du kjøper.

Hvorfor er nye biler mer kollisjonssikre enn gamle biler?

Mange nøyer seg med å vite AT nye biler er sikrere.

Selv vil jeg anbefale at du kjapt leser denne listen som forklarer HVORFOR det å kjøpe nyere biler er tryggere for deg:

  • Setebelter. Kvaliteten på stoffet i setebeltene er forbedret. Enkelte gamle biler har kun setebelte som går over magen din (!). I dag er disse “trekant”-setebeltene nødvendige for å få godkjent EU-kontroll i Norge. I tillegg har belte-produsentene utviklet stoffet til å gjøre det så ekstremt slitesterkt at det skal holde tilbake selv veldig tunge mennesker (som meg…) i en kollisjon.

  • Air bags. De første air bagene ble faktisk produsert i 1950. Mye har skjedd siden den gang. Dagens airbager er ikke bare myke og trygge. De blir også utløst på en måte som gjør at de tar vare på folk i alle høyder – inkludert kvinner og barn. I følge National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA, så har air bags vært med på å redde mer enn 50,000 liv siden de ble installert foran på bilene i 1987.

  • Ryggekamera. De fleste nye biler kommer med et kamera som er festet bak på bilen. Det skal hjelpe deg med å unngå å kjøre på andre biler (“bulke”) når du kjører stresset rundt for å handle julegaver. I tillegg skal det også sikre deg at du ikke kjører på barn, hunder og andre “små ting” som kan gjemme seg bak bilen din når du rygger. Ønsker du å lese mer om ryggekameraer, så har jeg naturligvis skrevet en guide om det også. 🙂

  • Ny kjøreteknologi. Nye biler er ofte installert med teknologi som skal hjelpe deg med å kjøre stabilt og sikkert på veier. Dette inkluderer blant annet cruise kontroll, som hjelper med å holde en fast hastighet. I tillegg vil nye biler ofte varsle om andre biler som kommer opp på siden av deg når du kjører på motorveien. Alle disse tingene er med på å gjøre deg sterkere rustet til å unngå kollisjoner.

Konklusjon: Sikkerhet og kollisjoner

Her er det ingen tvil. Nye biler er betydelig sikrere enn gamle biler.

Derfor ser man også en tydelig sammenheng mellom en “gammel bilpark” i enkelte land (Øst-Europa) og mange trafikkulykker.

Allikevel vil jeg si at hvis du kjøper en bruktbil som ikke er mer enn 10 år gammel, så er det ikke SÅ mye du går glipp av. Ryggekamera er et eksempel på noe som kan kjøpes separat og installeres i “enhver gammel bil”.

Kjøpe ny bil? Guide til hvordan du forhandler

Jeg lovte deg en guide til hvordan du forhandler med bilforhandlere. 🙂 Og det skal du få.

Allikevel må jeg be deg om å åpne denne artikkelen og scrolle ned til avsnittet som kalles:

Fem gode tips – slik forhandler du med en bilforhandler”.

Det gir deg veldig nyttige tips til hvordan du kan komme unna med en langt billigere bil enn du kanskje hadde tenkt. Husk at prisen som blir satt i norske forretninger ikke er 100 % satt.

Det går helt fint å prute også i Norge.

Sammendrag – fordeler & ulemper

Nå tror jeg at jeg har dekket nær sagt alle aspekter du trenger å tenke på. Det betyr ikke at jeg har klart å besvare dilemmaet for deg. Og det var heller ikke poenget med artikkelen.

Men jeg har i hvert fall mulighet til å oppsummere fordelene og ulempene ved å velge de to ulike alternativene. Deretter får du ta en ekstra runde med deg selv og dine nærmeste for å finne ut hva som passer ditt/deres behov.

Bruktbil – fordeler og ulemper

Fordeler

  • Billigere å kjøpe
  • Lavere forsikringskostnader

Ulemper

  • Høyere drivstoff-forbruk
  • Blir lettere ødelagt
  • Mindre trafikksikker

Ny bil – fordeler og ulemper

Fordeler

  • Bedre kjøreglede
  • Mer trafikksikker
  • Bedre elektronisk utstyr

Ulemper

  • Dyrere å kjøpe
  • Større verdifall første årene

Konklusjon

Har du bestemt deg for om du vil kjøpe ny eller brukt bil?

Hvis ikke, så har du fortsatt muligheten til å stille meg spørsmål i kommentarfeltet under artikkelen. Jeg forstår at det kan være et vanskelig og frustrerende valg å ta.

Den informasjonen man finner på nett er ofte veldig ubalansert – og bilforhandlere gjør naturligvis sitt ytterste for å fremheve at “en ny bil alltid er løsningen”.

Det stemmer naturligvis ikke.

Til slutt vil jeg også bare nevne at det naturligvis ikke finnes noe fasitsvar på dette temaet. Noen bruktbiler kan kjøre helt fint uten noen form for problemer i 15 år frem i tid. Andre nye biler kan slutte å fungere etter tre år.

9 kommentarer om “Ny bil eller bruktbil? Kvalitet, økonomi, holdbarhet, m.m.”

  1. Denne sender jeg til kona 😉

    Hun er «ny bil»-fantast. Hun NEKTER å kjøpe en gammel bil. Som om penga mine gror på trær?

    Men er du ikke enig i at, HELT ULTIMATIVT; så er det å kjøpe brukt bil det beste? Jeg så på en Mini Cooper (vi har ikke barn). Brukt mini cooper koster rundt 40,000-50,000 på Finn. Ny mini cooper koster 250,000.

    Spinnville priser.

    Svar
  2. Kollisjonssikkerhet er grunnen til at jeg aldri vil finne på å kjøpe brukbil.

    Hvis man forstår hvor mye som gjøres på denne fronten av nasjonale trafikksikkerhetsselskaper i kombinasjon med bilindustrien, så vet man hva jeg mener. Det å kjøre rundt i en bil fra 80-tallet er nærmest et forsøk på å bli skvist til døde når man kræsjer. Er du ikke enig i det, Trond?

    Svar
    • Heisann, navnebror! 🙂

      Tja. Jeg er i hvert fall enig i at det å kjøpe ny bil har MYE å si med tanke på kollisjonssikkerhet.

      I disse dager kan en bil fra 2005 kalles «gammel». Og tro meg: en bil fra 2005 vil ikke skvise deg ihjelp hvis du kræsjer i forholdsvis «normal» fart.

      Men du har rett i at biler har blitt betydelig mer kollisjonssikre. Det gjør jeg også et ganske stort poeng ut av i artikkelen.

      Svar
  3. fin og nyttig artikkel, dette.

    Skal selv kjøpe meg bil om et par uker. Har trålet Finn.no opp og ned. Har også vært i kontakt med tre forskjellige bilforhandlere.

    Egentlig umulig å velge om jeg skal kjøpe brukt eller ny bil. Aner ikke. Null peil.

    Svar
  4. En av de største årsakene til å kjøpe ny bil er faktisk MILJØ.

    Ja, du leste riktig. Mange tror kanskje at gjenbruk alltid er det mest miljøvennlige, men sånn er det ikke når det handler om bil.

    Nyere biler slipper ut nesten ingen Co2. Men hvis du kjører en range rover fra 2007, så ødelegger du hele planeten på null komma niks.

    Svar
    • Hei Nils.

      Du har rett i at nyere biler forurenser mye mindre. Men om dette oppveier den «miljøskaden» med å skape en helt ny bil kontra det å kjøpe bruktbil….der er jeg altså ikke sikker.

      Det har helt sikkert blitt gjort mye forskning på det som man kan finne hvis man Googler.

      Svar
  5. Det er viktig å innse at enhver situasjon er forskjellig, og at en ny bil ikke gir mening for alle. Ingen av alternativene er virkelig bedre enn de andre på et universelt nivå.

    Det er en følelse av tilfredshet som følger med å kjøre en bil fersk fra fabrikken med null miles og den berusende nye bilens lukt, men et brukt kjøretøy, spesielt en som har blitt sertifisert eller fortsatt har liv igjen på fabrikkgarantien, kan være like pålitelig og rimeligere enn en ny bil.

    Nedenfor er noen fordeler med å kjøpe en ny bil, sammen med noen fordeler ved å kjøpe brukt. Det er viktig å avveie fordelene med begge deler og finne ut hva som er mest fornuftig for situasjonen din før du går inn på salgspartiet.

    Fordeler ny bil:
    – Lukter DIGG
    – Sikrere
    – Bedre kjøreglede
    – Supert nytt teknologisystem ofte

    Ulemper ny bil:
    – Koster ufattelig mye penger
    – Verdifaller er markant og hurtig

    Svar
  6. Veldig fin artikkel, takk for at du skriver disse, Trond.

    Jeg har lest denne artikkelen to ganger. Har til og med sendt den til kona på hennes jobb-mail.

    Hun ønsker seg ny bil og jeg ønsker å kjøpe bruktbil. Helt seriøst ser jeg ikke NOEN argumenter for at ny bil skal være bedre hvis man har et budsjett å forholde seg til. Ikke for å avsløer noe om egen privatøkonomi, men jeg er ikke akkurat Kjell Inge Røkke… dessverre

    Svar
    • Tusen takk for tilbakemelding!

      Valg av bil er alltid vanskelig i et parforhold. Ikke bare når det kommer til hva slags type bil man skal ha. Men det er også mange som krangler om de skal ha ny bil eller bruktbil.

      Krysser fingrene for at dere snart blir enige!

      Svar

Legg igjen en kommentar