Sikker kjøring MC: Tips for deg som skal kjøre trygt på motorsykkel

Dagen jeg fikk min første motorsykkel husker jeg enda. Etter å ha sett hele “Sons of Anarchy” gjennom en hel sommer, så hadde jeg en ordentlig trang til å skaffe meg min egen MC.

Etter å ha kjørt opp og fått MC-lappen, så tok det ikke lang tid før jeg logget meg inn på Finn og fant et herlig objekt. Spol to timer frem i tid – og den var min.

De første ukene etter at jeg fikk min første motorsykkel kan jeg knapt huske. Jeg tror det var en blandet følelse av eufori og frykt. Men èn ting vet jeg: jeg kjørte ikke trygt og sikkert nok. Jeg var nok en av de idiotene på veiene som tror at det å kjøre MC betyr at man har full frihet til å gjøre akkurat som man vil.

Denne artikkelen har jeg skrevet for å advare andre mot å kjøre som en tulling på motorsykkel. Og det er ikke bare en kjedelig oppramsing av andre tips jeg har funnet på nettet. Disse tipsene har nemlig tatt meg fra å bli en utrygg og usikker sjåfør til å kjenne en ordentlig trygghet når jeg kjører rundt på Yamahaen min. 🙂

1. Motorsykkelhjelmen skal være topp prioritet

I Norge handler det ikke om hvorvidt du skal bruke motorsykkelhjelm eller ikke. Det skal du. Avisa Sør-Trøndelag melder om at det koster 1500 kroner å ikke bruke hjelm på snøscooter, motorsykkel eller moped i Norge.

I følge den nasjonale Trafikksikkherhetshåndboken, så er det forsket mye på dette med hjelm – og spesielt hjelmens kvalitet. Det er funnet store forskjeller mellom de dårlige og gode hjelmene når det kommer til kvalitet.

Husk på at i land hvor det ikke brukes hjelm, så er det 60 % større sannsynlighet for å dø på en motorsykkel sammenlignet med Norge. Når det kommer til hjelm, så er det IKKE her du skal spare litt penger i budsjettet. Da vil jeg heller råde deg til å kjøpe en litt dårligere motorsykkel.

Jeg anbefaler sterkt at du bruker hjelm med ansiktsskjerm. Det er den beste måten å sikre seg mot alvorlige hodeskader på.

Tips: Aldri kjøp hjelm på Finn eller fra andre privatpersoner. Til tross for at hjelmen ikke har synlige skader, så kan den allikevel vært ødelagt innvendig.

2. Bruk annet passende sikkerhetsutstyr

Hvis du først faller av motorsykkelen, så vil du prise deg lykkelig over at du har klær som vil beskytte deg mot skader. Skinnklær og ordentlige støvler vil beskytte kroppen din mot de verste skadene hvis du faller og slår deg.

I tillegg vil jeg sterkt anbefale deg å sette en refleks på motorsykkeljakka når du kjører i mørket. De fleste motorsykler har nemlig ikke lys på sidene, noe som kan gjøre det vanskelig for enkelte sjåfører å se deg.

3. Følg trafikkreglene

Dette høres kanskje ut som et “Captain Obvious”-råd. Man skal vel følge reglene uansett hvilket kjøretøy man bruker?

Men det er en ganske kjent sak at MC-førere ikke følger lover og regler i like stor grad som andre sjåfører. Vi ser veldig ofte saker som dette dukke opp i media. Her er det altså en motorsykkelsjåfør som har kjørt i 50 kilometer over fartsgrensen.

I belønning fikk ble han fratatt lappen.

Men det handler ikke bare om høy fart. Jeg ser ofte MC-førere som tar noen snarveier over gangveier, ikke blinker med lysene i lyskryss eller sniker seg forbi køen.

4. Kjør defensivt og forsiktig

Du kan alltid styre din egen adferd i trafikken. Men du kan ikke styre andres atferd.

Hele 60 % av alle motorsykkelulykker er forårsaket av at en annen sjåfør krenker MC-føreren forkjørsrett. Med andre ord: det er bilister som i veldig stor grad kjører inn foran en motorsykkel og kræsjer med den.

Hvis du har mentaliteten om at du aldri kan være forsiktig nok, så kommer du langt.

5. Vedlikehold motorsykkelen din

Det å sørge for at motorsykkelen din er egnet for veien er like viktig som å trene på sikker kjøring. Hvis du mistenker at noe er galt med motorsykkelen din, så skal du så fort som mulig prøve å finne ut av hva problemet er.

Prøv gjerne å unngå å ta noen turer med MCen hvis det er feil på den. Dette er ikke bare et spørsmål om sikkerhet. Det er også ofte slik at en skade kan gå fra “vond” til “betydelig verre” hvis man bruker et kjøretøy som egentlig er skadet.

Det er flere ting ved motorsykkelen din du bør sjekke. Blant annet:

  • Dekk: Kontroller om det er sprekker eller tegn på slitasje i slitebanen (lavt dekktrykk eller mangler kan forårsake punktering).

  • Under motorsykkelen: Se etter tegn på olje- eller gasslekkasjer.

  • Frontlys, baklys og signallys: Test for nærlys og fjernlys (sørg for at alle lysene fungerer).

  • Hydraulikk- og kjølevæsker: Nivået bør kontrolleres ukentlig.

  • Speil: Rengjør speilene og sikre deg at de står i en posisjon hvor du har god sikt.

  • Bremser: Test bremsene foran og bak (hver brems skal føles fast og holde motorsykkelen fullstendig i stille posisjon når bremsene er trøkket inn)

Relevante artikler

Hvis du fortsatt henger med, så er det et par artikler jeg vil anbefale at du tar en kikk på:

Ofte stilte spørsmål

✅Hvor mange dør av motorsykkelulykker i Norge hvert år?

Trygg Trafikk kan meddele at det døde 16 personer i motorsykkelulykker i 2019. Dessverre ser vi at trenden er økende.

Dette til tross for at antall dødsulykker i bil heldigvis er synkende.

✅Er det pålagt å bruke hjelm på MC i Norge?

Ja, du skal bruke hjelm ved bruk av alle motoriserte kjøretøy. Dette gjelder tung- og lettmotorsykkel, scooter og faktisk også snøscooter.

✅Kan man kjøre scooter uten sikkerhetsutstyr?

Nei, det kan man ikke.

Foreløpig er det ikke lovpålagt å ha på annen sikkerhetsbekledning enn hjelm. Allikevel oppfordrer vi sterkt til å kjøpe deg en ordentlig skinnbukse og skinnjakke. Dette vil i stor grad hjelpe deg med å beskytte deg mot skader ved uhell.

✅Har du noen andre gode tips til å kjøre trygt på motorsykkel?

Jeg har ikke personlig, men Trygg Trafikk har skrevet en veldig god artikkel kalt “atferd på motorsykkel”. Den er verdt å lese.

Du finner artikkelen ved å klikke her.

Legg igjen en kommentar