Moped for ungdom: Fordeler & Ulemper


Mange 17-åringer har allerede satt et stort, rødt kryss i kalenderen for neste år.

Da blir de 18 år og skal ta billappen.

Men det er flere 16- og 17-åringer som ikke kan vente med å bli myndig før de kommer seg ut i trafikken.

Og da finnes det kun et (lovlig) alternativ: å ta mopedlappen.

Sønnen min skaffet seg mopedlappen og moped da han var 16.

Vi hadde mange diskusjoner på det før en avgjørelse falt.

De diskusjonene omfattet blant annet temaer som:

  • Økonomi
  • Forståelse av trafikken
  • Modenhet og ansvar hos en 16 år gammel gutt
  • Eventuelle ulemper med å skaffe seg moped som ungdom

… og resultatet?

Vel. Han skaffet seg en moped.

Men jeg har veldig mye på hjertet hva angår dette temaet. Det er kunnskap jeg skal dele med deg i denne artikkelen.

Hvem passer denne artikkelen for?

Den passer for alle som er interessert i dette temaet.

Men jeg tenker spesielt at den er nyttig for:

  • Ungdom som vurderer å skaffe seg mopedlappen.
  • Foreldre til ungdom som vurderer å skaffe seg mopedlappen.

Artikkelen er riktignok skrevet av en 50 år gammel gubbe, men for et relativt bredt publikum. 🙂

Fordeler med å kjøpe seg moped som ungdom

La oss begynne med de positive tingene først. 

1. Forståelse for trafikkregler

Desto før et menneske kan lære seg de grunnleggende reglene i trafikken, jo bedre.

Ikke bare blir 16-åringen bedre rustet til å klare å bestå teoriprøven for bil hvis han/hun har kjørt mye moped. Personen vil også få mye praktisk erfaring med å oppholde seg blant andre trafikanter.

Dette er gull verdt.

Vegvesenet opplyser at mopedlappen “bare” trenger en 60 minutters teoriprøve. Til sammenligning krever det en 90 minutters teoriprøve for å få lappen for bil (førerkort klasse B).

2. Selvstendighet

Mopeden var det første store, egne prosjektet min sønn klarte å utføre på egenhånd.

En 16-åring vil vokse utrolig mye på å utføre ting som:

  • Håndtere kjøp av moped
  • Skaffe seg lappen (kontakte kjøreskole, lese opp til teorien, etc.)
  • Ringe banken for å skaffe seg forsikring
  • Passe på at mopeden har de riktige skiltene
  • Kjøpe inn riktig motorsykkelutstyr
  • Med mer.

Jeg så gutten min vokse utrolig mye på dette, og var ikke i tvil om at det var positivt for han. Hvis du lar ungen din skaffe deg moped, så vil jeg sterkt anbefale at du står litt i bakgrunnen og observerer hvordan h*n klarer seg i møte med disse utfordringene.

3. Frihet til å kjøre hvor man vil

Dagen gutten hadde fått tatt mopedlappen, så sa kona til meg:

“Aah, deilig! Endelig slipper vi å kjøre han rundt i hele Fredrikstad for å treffe venner og bekjente!”

lettet mor

For det å ha en moped åpner jo helt klart mulighetene for at disse unge personene kan kjøre fritt rundt i nærområdet sitt. Det er jo hovedargumentet for å kjøpe moped i det hele tatt.

Ulemper med moped for ungdom

La oss begynne å se på dette moped-prosjektet med litt kritiske øyne. Det er også noen negative sider du bør være klar over ved at ungdommer skaffer seg moped.

Her er et par ulemper vi kom på da vi diskuterte dette sammen som en familie.

1. Økonomi

Her er kostnadene du må regne med før en 16-åring er klar til å kjøre på veien:

  • Mopedlappen (~8000-9000 kroner)
  • Scooter eller moped (~4000-10,000 kroner)
  • Klær, hjelm og annet utstyr (~1000-3000 kroner)
  • Forsikring (~2000-4000 kroner per år)

Med andre ord: det er ikke gratis å skaffe seg moped for ungdommer.

De færreste 16-åringer har også deltidsjobb, noe som gjør at det kan være at mor og/eller far må trå til økonomisk.

2. Farer i trafikken

Denne rapporten fra transportøkonomisk institutt er forholdsvis interessant.

Den forteller alt om ulykkesstatistikken i Norge for mopedførere i tidsperioden 2007 til 2016.

Du trenger ikke lese gjennom alle 78 sidene. Jeg har gjort det for deg – og vil gi en kort presentasjon av de viktigste resultatene:

  • Det er mellom 1 og 5 dødsulykker på moped hvert år i Norge.
  • Det forekommer mellom 216 og 419 mopedulykker med skader hvert år.
  • 78 % av de drepte og skadde er under 21 år.
  • Tallet for antall døds- og skadeulykker på moped er, heldigvis, synkende.

Den synkende skadestatistikken kan du se ut fra denne grafen:


Antall skadde i mopedulykker i perionde 2007-2016. Kilde: Transportøkonomisk institutt

“Gode nyheter”, tenker du kanskje. Og du har rett. Det er absolutt gode nyheter at antall skadde og drepte i trafikken i Norge går drastisk ned.

Men det er likevel en forholdsvis markant fare for at en 16-åring kan bli et offer i trafikken når vedkommende kjører moped/scooter.

Et annet moment er at MC-førere (motorsykkel, moped, scooter) nærmest ikke har noen beskyttelse. En hjelm vil ikke hjelpe hvis du kræsjer med et vogntog i 50 kilometer i timen. Da er du ferdig.

Video: Trafikkulykker på moped

For å illustrere hvor mange måter du kan bli skadet på som mopedfører i trafikken, så anbefaler jeg å sette av fem minutter til å se denne Youtube-snutten:



3. Ungdom og kjøring i rus

Unge mennesker har en betydelig lavere terskel for å kjøre motoriserte kjøretøy i ruspåvirket tilstand.

Ungitrafikken.no sitter på veldig mye gode tall angående dette emnet – som de har publisert i en fin samleartikkel.

Her hevder de blant annet at rundt 20 % (altså 1 av 5) som blir anmeldt for ruskjøring er mellom 18 og 24 år.

Mange foreldre tenker at:

“Joda, det kan godt være. Men det gjelder ikke ungen MIN. Han/hun er så søt og snill!”

naive foreldre

Tro meg: det kan fort gjelde ungen din. Hva ungen din gjør foran deg og bak ryggen din er, dessverre, ofte to forskjellige ting.

Gruppepress kan lede til mange ulike situasjoner hvor en ungdom blir fristet til å kjøre moped i ruspåvirket tilstand. Ta denne diskusjonen hjemme hvis du er bekymret for at ruskjøring i det hele tatt kan inntreffe.

Fordeler og ulemper – sammendrag

Fordeler

  • Introduksjon til trafikkreglene
  • Ansvarlighet
  • Fleksibilitet
  • Blir bedre rustet til å ta billappen senere

Ulemper

  • Kostnader
  • Risiko for ulykker
  • Ungdommer er i en sårbar alder – noe som kan ende i ruskjøring

Som du ser, så er det mange fordeler og ulemper du er nødt til å tenke på før du skaffer deg en moped. Mange ungdommer vil naturligvis hevde at fordelene (soleklart) veier tyngst. Andre, og da spesielt foreldre, vil nok kanskje tenke det motsatte.

Uansett er det viktig med kommunikasjon innad i familien for å sette en standard for viktige spørsmål som dette.

Hvis du har noen tips du føler at andre burde lese, så er kommentarfeltet under artikkelen åpent. Her kan du si akkurat hva du mener – såfremt du bruker normal folkeskikk! 🙂

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

2 kommentarer:

  1. Ulykkesstatistikken er tydelig på at MC og moped er fareutsatt. Hvis man kræsjer med en bil i 50 kilometer i timen, så er det nærmest 50 % sjanse for å omkomme.

    Jeg ville aldri tørre å la gutten min få kjøpt seg moped. Ungdom tror kanskje at de kan ta gode og fornuftige avgjørelser, men det stemmer jo ikke.

  2. Glem alt av overformynderi!

    hvis et ungt menneske har spart opp masse penger og vil kjøpe seg moped, så la nå gutten få holde på

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content