Leie el-sparkesykkel Oslo: Hvilket selskap er best?

Lime, Circ, Tier, Voi og Bolt.

Dette er bare noen av navnene jeg ble kjent med på kort tid da jeg besøkte Oslo. Det høres kanskje ut som asiatiske eksotiske frukter. Men det er noe helt annet. Nemlig navnene på firmaene som driver med el-sparkesykkel-utleie i Norges største byer.

Derfor tenkte jeg å teste alle sammen – bare for å finne ut hvilke som kjører best, er billigst, har den mest brukervennlige appen og som jeg kan anbefale.

PS! Jeg vet at dette kanskje er litt forskjellig fra de andre artiklene jeg har skrevet på Bilduden. Men disse el-sparkesyklene er tross alt en stor del av bybildet i Bergen, Oslo og Trondheim. Og det er svært relevant hva angår trafikksituasjonen i sentrumsnære områder.

La oss begynne med konklusjonen.

Hvilket firma er best på utleie av el-sparkesykkel i Oslo?

Voi: Det beste alternativet!

Jeg hadde ikke testet “Voi” ordentlig før jeg kom til Oslo andre gang. Nå er jeg ikke lengre i tvil: Voi er det aller beste alternativet for deg som vil kjøre rundt i Oslo.

  • El-sparkesyklene er gode og solide
  • De har størst dekningsgrad i hele Oslo
  • En velfungerende og enkel app
  • Er også tilgjengelig i Trondheim

Du kan laste ned appen ved å klikke her. Det tar deg rett til Vois nettside.

PS! Bruker du RABATTKODEN: “VOIADTRACTNO”, så får du hele 40 kroner gratis på Voi-kontoen når du registrerer deg. Husk at du må trykke på denne linken for å aktivere tilbudet.

Hvilke andre selskaper er gode?

#1Voi – suveren vinner
#2Tier – fantastisk utvalg
#3Bolt – svært billig
#4Lime – en OK allrounder

Av «taper-plasseringene», så kan vi vel si at følgende firmaer er best – men alle sammen et godt stykke unna Voi.

Dette er de som får pallplasseringene. Tier er, i mine øyne, det beste alternativet for leie av elsparkesykler. Bolt er en god nummer to. Og Lime kommer på tredjeplass.

Senere i artikkelen skal jeg redegjøre for hvorfor akkurat disse appene er best.

Hva med de andre firmaene?

Ryde, Circ, Zwipp og Voi var rett og slett ikke gode nok. Og det kan ha vært flere grunner til det.

De var enten lite brukervennlige, hadde dårlige el-sparkesykler eller kronglete betalingsmåte. Når det kom til Zwipp, så klarte jeg faktisk ikke å lokalisere en eneste el-sparkesykkel.

Jeg vet ikke om det var noe galt med appen, men det var i hvert fall ikke et kvalitetstegn. 🙂

Hva var testens kriterier?

Jeg bestemte meg tidlig for at noen ting telte mer enn andre. Her er en liste over de viktigste kriteriene fra viktigst (høyest) til minst viktig (lavest på listen):

  • Pris
  • Funksjonalitet på el-sparkesykkelen
  • Funksjonalitet og brukervennlighet på appen
  • Sikkerhet/trygghet
  • Tilgjengelighet

Hvorfor er pris så viktig?

Grunnen til at pris er viktigst er rett og slett fordi resten av tjenestene virker å være såpass like. Det er også veldig viktig at det finnes mange el-sparkesykler når du først har lastet ned en app.

Derfor verdsetter jeg en god kombinasjon av lav pris og mange tilgjengelige el-sparkesykler. Og det er et punkt hvor jeg tror mange er enig med meg.

Det høres kanskje billig ut å betale 2,5 kroner per minutt. Men hvis man skal betale 40 kroner hver dag for å dra fra Nationalteatheret til Jernbanetorget, så baller det etter hvert på seg. 🙂

Det er rimelig kjipt å laste ned Bolt-appen, men måtte gå fem kilometer for å finne nærmeste sparkesykkel når du står på Karl Johan.

La oss se nærmere på de tre firmaene som fikk pallplassering.

Tier, Bolt og Lime – hvilken er best?

Jeg endte altså opp med å kun beholde disse fire av appene på mobilen min (Voi er på neste side igjen…):

Nå skal jeg prøve å forklare hvorfor det er litt forskjell på disse tre appene – slik at du bedre kan ta en avgjørelse når du har tenkt til å begynne å farte rundt i Oslos gater. 🙂

1. Voi – best i alt

#1

«Det enkleste er ofte det beste», sier de. Og det stemmer også når du skal leie el-sparkesykkel i Oslo.

Voi er i en klasse for seg.

Du ser de rød-oransje el-sparkesyklene farte rundt i Oslo hele året – med svært fornøyde brukere.

Det handler ikke bare om at el-sparkesyklene er raske og lett tilgjengelige over hele hovedstaden. Det er også svært enkelt å registrere seg i appen, og veldig enkelt å legge inn et betalingskort.

Du er bokstavelig talt kjørende i løpet av et par minutter.

Ikke glem at Voi har en rabattkode. Hvis du skriver inn «VOIADTRACTNO«, så får du automatisk 40 kroner på kontoen din umiddelbart. Det er mest sannsynlig nok til å betale for hele din første tur!

2. Tier – en svært god andreplass

#2

Testens vinner er forholdsvis soleklar. Tier er nok den som har tatt de aller største markedsandelene, noe som gjør at de bokstavelig talt finnes OVERALT i Oslo.

Dette skjermbildet er ganske illustrativt for Tiers dominans i Oslo:

Antall el-sparkesykler fra Tier i et gitt område i Oslo sentrum.

Det viser at bare i bykjernen av Oslo, så finnes det godt over 1000 LEDIGE Tier-sykler. Tro meg: du finner dem bokstavelig talt på hvert gatehjørne.

Brukervennlig app & god batterilevetid

Men det er ikke bare et stort utvalg som gjør at Tier er den nest beste el-sparkesykkelen i Oslo. De har også en veldig brukervennlig app. Veldig lett å låse opp, veldig enkel å forstå…og fungerer like fint både til Android og til iPhone.

I tillegg har jeg en teori om at Tier sine el-sparkesykler er de som holder lengst. De har altså en batterilevetid som overgår både Lime, Voi og Bolt. Hver eneste gang jeg prøvde å åpne en Tier, så fungerte det.

To ganger prøvde jeg å åpne en Lime-el-sparkesykkel, men kun for å få en “Feil – batteriet er tomt”-melding på mobilen min.

Ouch.

3. Bolt – den billige lillebroren

#3

Dette firmaet deler navn med verdens raskeste mann. Akkurat det synes jeg er litt morsomt.

Men de har også en god tjeneste. Og ikke minst: de er EKSTREMT billige. Bolt snudde hele konkurransesituasjonen på hodet da de annonserte at de kun tok betalt 1 krone for hvert minutt man kjører.

Standardprisen i Oslo har “alltid” ligget på 2,5 kroner per minutt, noe som gjorde at de andre firmaene hisset seg litt opp.

Tek.no, et av mindre favorittnettsteder, hadde en artikkel om dette. Den heter “Bolt lanseres i Oslo – skal tilby de billigste elsparkesyklene” og kan leses ved å klikke her.

Hvorfor er ikke Bolt Oslos beste elsparkesykkel-selskap?

Problemet med Bolt er at det er for få av dem. Det koster nok mye penger å produsere, og hvis man bare får inn 1 krone (når konkurrentene får inn 2,5 NOK), så vil man slite med likviditeten på kort sikt.

Dette er bare spekulasjoner. Men det jeg vet er at det er minst 10 Tier eller Voi-el-sparkesykler per Bolt-sykkel i Oslo.

Tommel opp for lav pris. Tommel ned for dårlig utvalg.

4. Lime – et solid alternativ til Tier

#4

Jeg skal innrømme at jeg har stort problem med å skille Lime og Tier.

De er veldig like. Sparesyklene er like gode å sykle på. Betalingsfunksjonen er helt lik. Appen fungerer på samme måte.

Grunnen til at Lime kommer litt lengre ned på listen er enkel: det er (mye) lettere å finne en Tier eller Voi-sykkel.

Men husk at Lime overhodet ikke er noe dårlig alternativ. Neste gang jeg besøker Oslo, så skal jeg sjekke appen igjen – og se om de har fått flere el-sparkesykler til leie. 🙂

Internasjonal ekspansjon fra et amerikansk selskap

Såvidt jeg klarte å finne ut, så er Lime amerikanske. Og det er ingen grunn til å tro at de er større i Norge enn de er i utlandet.

Faktisk kom jeg over dette kartet da jeg søkte på nettsiden deres:

Foto: Hvilke byer el-sparkesykkelen Lime er i. Appen din kan brukes globalt. Foto: Li.me.

Den viser alle byene som Lime-syklene nå er i. Og hvis man ser ekstra godt etter, så ser man også at de er tilstede i København. Da jeg besøkte København for noen dager siden, så kunne jeg faktisk benytte meg av Lime-appen også der! 🙂

Det var helt genialt.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

Dette er noen av spørsmålene jeg hadde før jeg utførte testen. Sannsynligheten er stor for at du lurer på det samme. Og nå skal jeg gi deg svaret på dem. 🙂

Sammendrag

Jeg er veldig fornøyd med Voi, Lime, Tier og Bolt. Og kan varmt anbefale disse selskapene hvis du skal ut på el-sparkesykkel i Oslo.

Dette var en av de testene jeg gjorde som jeg hadde mest moro med. I starten var jeg litt negativ til å prøve el-sparkesykkel. Men det tok ikke mer enn to minutter før jeg virkelig var frelst.

Nå håper jeg bare at disse selskapene etablerer seg i Fredrikstad! 😉

Andre tester

Jeg bruker veldig ofte denne nettsiden til å teste forbrukerprodukter. Spesielt når det kommer til bil og trafikk.

Her er noen andre tester jeg har skrevet tidligere:

Hvis du har spørsmål, kommentarer eller andre brukeranmeldelser om el-sparkesykler: fyr løs i kommentarfeltet under!! 🙂

14 kommentarer om “Leie el-sparkesykkel Oslo: Hvilket selskap er best?”

  1. Litt overrasket over at Lime ikke er på topp. De er nemlig mine favoritter.

    Kjører alltid gjennom Slottsparken på morgenen, og selv om det er 5 km/t makshastighet der, så dundrer jeg bare løs. Er så digg å ha vind i håret og kjøre på en el-sparkesykkel i nærmere 20 kilometer i timen. 🙂

    Tror også mange av dem kommer til å gå konkurs snart. Det er ikke bærekraftig at det finnes så mange el-sparkesykkel-firmaer i Oslo…og spesielt ikke nå som høsten og vinteren kommer. Tro meg; mange av de går konk 😉

    Svar
    • Hei. Ja, jeg så en god del folk som kjørte litt kjappere enn de kanskje burde.

      Har vært en del ulykker med el-sparkesykler i USA og andre europeiske land. Man bør være forsiktig og ta hensyn til andre når man kjører.

      Slottsparken er veldig trafikkert om morgenen, så pass på at du ikke skader andre. 🙂

      For øvrig enig i at Lime er et godt alternativ. Men Tier er hakket bedre.

      Svar
  2. Bolt finnes knapt i hele Oslo. og eneste grunnen til at de begynner å gi så billig utleie av el-sparkesykler er fordi de skal lure folk til å laste ned appen. Og etter at alle har lastet den ned, så skal de begynne å pushe taxi på folk 😛

    sånt funker det ikke, Bolt!

    Tier & Lime er også mine favortitter

    Svar
  3. Tror du Bolt kommer til å holde de lave prisene?

    Jeg vet at nordmenn er mer opptatt av komfort enn noen ting annet. Så de vil være villige til å betale 3 kroner minuttet hos Bolt i stedet for å laste ned Lime eller Voi 😛

    Sånn kjenner jeg nordmenn best, men det ville ikke fungert i noe annet land. Er vel sikkert derfor også Bolt kjører denne taktikken på el-sparkesyklene sine

    Svar
    • Hei Anders. Det tror jeg ikke.

      Mange mener at Bolt prøver å få folk over på taxi-servicen sin. Og at de bruker elsparkesyklene som en «gateway» for å få folk til å laste ned appen. Akkurat det du sier.

      Svar
  4. Du bør også nevne i artikkelen at man faktisk ikke kan sette fra seg el-sparkesykkelen hvor som helst. Jeg prøvde å sette den fra meg i Slottsparken, men det gikk ikke. Så dro jeg litt lenger ut av slottsparken, men det gikk heller ikke.

    Måtte helt ned på nedsiden av Nationaltheateret før jeg fikk satt fra meg Tier-sykkelen. Irriterende at de ikke sier fra før turen

    Svar
    • Hei Andrea, veldig god kommentar. Jeg hørte med en kamerat i Oslo – og du har helt rett. Skal fikse opp i artikkelen straks! 🙂

      Svar
  5. Hvis Bolt er billigst, og dere prioriterte pris som viktigste faktor – hvorfor vinner de ikke da?

    Jeg har Bolt og er fornøyd. Bor på Ensjø.

    Svar
    • Heisann. Pris er viktigst. Men som jeg også skriver i artikkelen: det er knapt Bolt-el-sparkesykler tilgjengelige.

      De er (mye) vanskeligere å finne enn Tier sine.

      På den annen side skal du ikke svartmale situasjonen helt. Jeg skriver også at jeg setter Bolt på andreplass over de beste bedriftene i byen – til tross for at det ikke er så mange av dem. 😉 Med andre ord: Bolt er et SUPERT alternativ…det når bare ikke helt opp til Tier på førsteplassen.

      Svar
    • Hei Martin. Dette har jeg sjekket opp. Og jeg har også oppdatert artikkelen.

      Merk at det IKKE er verken lurt eller lov å kjøre el-sparkesykkel i beruset tilstand. I Bergen var det en mann som fikk 15,000 i bot for å kjøre full hjem fra byen. Og det er neppe siste reaksjonen vi får fra politiet i lignende saker.

      Svar
      • Angående lappen: nei, du mister ikke lappen. Men du får en saftig bot.

        Grunnen til at man ikke mister lappen er fordi det ikke krever førerkort å kjøre el-sparkesykkel. Derfor har ikke politiet belegg for å beslaglegge førerkortet ditt.

        Svar
  6. Takk for fin gjennomgang. Men det er noe rot her: Først anbefaler du Voi. Og så sier du det motsatte! Her må du rydde opp.

    Svar
    • Hei Gunnar!

      Jeg er 100 % enig. Det skal ryddes opp.

      Voi ble opprinnelig ikke testet først, men kom senere inn som et godt alternativ. Først følte jeg at Tier var den beste, men etter å ha prøvd Voi, så endret jeg mening.

      Enig i at artikkelen må oppdateres – godt at du sier i fra.

      Svar

Legg igjen en kommentar