Kufanger – en komplett kjøpsguide


Kufanger - en komplett kjøpsguide

Skal du kjøpe deg en kufanger, finnes det et hav av typer å velge mellom. Men hvordan vet du hvilken som passer best til deg? Sjekk ut min guide under for å finne den rette kufangeren for deg.

Når du velger deg en kufanger til bilen din, er det lett å velge den som ser best ut. Altså å velge det estetiske fremfor funksjonalitet. Man vil tross alt at bilen man har skal se kul ut, ikke sant? Men det som er aller viktigst å tenke på, er hva du skal bruke den til.

Har du dårlig tid? Her er kufangerne jeg anbefaler

I denne guiden går jeg gjennom alt du bør tenke på når du skal kjøpe deg en kufanger, men om du har dårlig tid, skal du få mine favoritter med en gang.

Det enkleste og billigste er å kjøpe kufanger på nett. Her har jeg valgt ut kufangere til de som selges fra nettbutikker jeg kan gå god for.

Velg din biltype:

Finner du ikke bilmodellen din i listen over? Da bør du gjøre et søk hos Arbeidslys.no og Skruvat.no – to nettbutikker jeg anbefaler til deg som skal kjøpe deg kufanger.

Kufanger til Mercedes Sprinter

En røff kufanger som gir bilen din et ansiktsløft samt bedre beskyttelse.

Mercedes Sprinter med en Metec kufanger påmontert
Kufanger til Mercedes Sprinter. Bilde fra produsent.
  • Godkjent
  • Produsert i Europa
  • Rask å montere

Kan kjøpes til Mercedes Sprinter 2013 – 2018 modell her: https://www.arbeidslys.no/mercedes-sprinter-2013-2018-eurobar-2

Om du har 2018 modell eller nyere kan du kjøpe her: https://www.arbeidslys.no/mercedes-sprinter-18-eurobar-metec


Kufanger til Mercedes Vito

Stilig kufanger av solide Metec til Mercedes Vito. Passer perfekt for montering av ekstralys, og gir bilen din et røft utseende. I tillegg til det estetiske, er kufangeren lett å montere og produsert i Europa.

Mercedes Vito med en Eurobar fra Metec påmontert
Kufanger til Mercedes Vito. Bilde fra produsent.
  • Godkjent for Mercedes Vito 2014 og nyere
  • Rask å montere
  • Produsert i Europa

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/mercedes-vito-v-klasse-2014-eurobar-1


Kufanger til Mitsubishi Pajero

Denne kufangeren fra LineXtra er vil virkelig oppgradere utseendet på din Mitsubishi Pajero. Den passer til Pajero Classic, Pajero IV, Pajero Mini, Pajjero SPort I, Pajero Sport II, Pajero Sport Van I, Pajjero TR4, Pajero Van IV.

Pajero med en LineXtra kufanger påmontert
LineXtra kufanger til Pajero. Bilde fra produsent.

Kan kjøpes her: https://www.skruvat.no/Kufanger-P399898.aspx


Kufanger til Nissan Navara

Røff kufanger/cityguard som beskytter både støtfangeren og frontspoileren på din Nissan Navara.

Nissan Navara med en Metec Cityguard påmontert
Kufanger til Nissan Navara. Bilde fra produsent.
  • Produsert i Europa
  • Integrert beskyttelsesplate
  • Passer Euro5 og Euro6

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/nissan-navara-2016-cityguard


Kufanger til Toyota Hilux

Om du har en Toyota Hilux anbefaler jeg denne eurobaren/citybaren fra Metec.

Utseendemessig er den spot on og den er enkel å montere. Som du ser på bildet over passer den også til å montere ekstralys på.

Toyota Hilux med en påmontert Metec Cityguard kufanger
Metec Cityguard til Toyota Hilux. Bilde fra produsent.
  • Produsert i Europa
  • Godkjent for Toyota Hilux 2016 og nyere (ikke 50-års jubileumsmodell)
  • Rask montering

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/toyota-hilux-2016-eurobar-cityguard


Kufanger til Toyota Land Cruiser

En perfekt bøyle for deg som liker å kjøre på litt røffere veier.

Metec sin Cityguard kufanger montert på en Toyota Land Cruiser
Metec Cityguard til Toyota Land Cruiser. Bilde fra produsent.
  • Produsert i Europa
  • Rask å montere
  • Integrert beskyttelsesplate

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/toyota-land-cruiser-150-2017-cityguard


Kufanger til Volkswagen Amarok

Om du er ute etter en kufanger til din Amarok, bør du gå for Metec sin Eurobar.

Eurobaren er godkjent for alle VW Amarok fra 2011 og nyere, og skal i følge produsenten bare ta 90 minutter å montere.

Kufangeren gir bilen din et røft utseende, og er laget av stål. Dette gjør at den er svært solid, og gir bilen din god beskyttelse.

Metec Eurobar kufanger montert på en Volkswagen Amarok
Metec Eurobar til VW Amarok. Bilde fra produsent.
  • Produsert i Europa
  • Godkjent for VW Amarok 2011 og nyere
  • Rask å montere

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/volkswagen-amarok-2011-eurobar


Kufanger til Volkswagen Caddy

Kufanger som gir Caddyen din et ansiktsløft og beskytter godt.

Volkswagen Caddy med Eurobar fra Metec
Kufanger til Volkswagen Caddy. Bilde fra produsent.
  • Godkjent for Caddy 2010 og nyere
  • Rask å montere
  • Produsert i Europa

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/volkswagen-caddy-2010-eurobar


Kufanger til Volkswagen Transporter T5 og T6

Denne Eurobaren fra Metec gir Transporteren din et mye røffere utseende! Montering går raskt, og godkjenningspapirer medfølger.

Volkswagen T5 og T6 med Eurogard fra Metec
Kufanger til Volkswagen T5 og T6. Bilde fra produsent.
  • Produsert i Europa
  • Rask å montere
  • Godkjent til Transporter t5 og T6, 2010 og nyere

Kan kjøpes her: https://www.arbeidslys.no/volkswagen-t5-t6-2010-eurobar-1


Ting å tenke på når du skal kjøpe deg en kufanger

En kufanger har flere funksjoner. Den mest åpnebare av dem alle er å beskytte bilen dersom man skulle være så uheldig å kjøre på et dyr. Men kufangere brukes også for å montere utstyr, som en vinsj, ekstralys, lys barer og antenner.

Faktorer som er viktige å tenke på når du skal bestemme deg for hva slags kufanger du skal kjøpe deg er hvor du har planer om å bruke bilen, hva slags kjøring du skal gjøre med bilen din, hvor mye tilbehør du skal ha med og hva du skal feste på den.

Du må også være sikker på at kufangeren du velger er ordentlig designet og produsert og at den er kompitabel med bilen din, spesielt med tanke på SRS airbagger, parkeringssensorer, cruise control systemer og andre sikkerhetssystemer.

Det viktigste først – kjøp en godkjent kufanger!

Mange lurer på om kufangere er lov. Svaret på dette er: JA! Du har lov til å montere en kufanger på bilen din.

Men: det er en del krav fra Statens Vegvesen. Disse kravene, samt en del andre tips, skal jeg gå gjennom i denne artikkelen.

Det er viktig å følge kravene fra Statens Vegvesen, hvis ikke er kjøretøyet ditt faktisk ulovlig å bruke! Kravene gjelder både for originalutstyr og ettermontert utstyr.

Dette sier Statens Vegvesen om kufangere

Det er mange som lurer på hva reglene egentlig er, og det er mye utdatert informasjon å finne på Internett. Heldigvis er reglene fra Statens Vegvesen om kufangere egentlig ganske enkle.

De følgende reglene gjelder for alt som er montert foran på kjøretøyet, enten det er en kufanger, lysbøyle eller noe annet. Dersom systemet veier under 500 gram, gjelder ikke reglene under.

Alle kufangere/frontale beskyttelsessystemer må være godkjent på ditt kjøretøy, enten fra fabrikk eller trafikkstasjon.

Ettermontering av kufangere

Dersom du kjøper en kufanger (for eksempel på nett), for så å montere den selv, kan du gjøre det. Det viktige er igjen at den er godkjent, til riktig bilmerke og modell. Deretter må kjøretøyet godkjennes på en trafikkstasjon.

Dokumentasjonskrav

For de som har montert kufangere, lysbøyler og annet utstyr over 500 gram foran på bilen sin, er det viktig å alltid ha med dokumentasjon. Dokumentasjonen må inneholder understellsnummer eller merke/type, samt komme fra fabrikant eller kompetent, uavhengig labratorium.

Unntak

Unntaket for reglene ovenfor er dersom utstyret er typegodkjent med EF-typegodkjenningsmerke. Du trenger da ikke å få bilen din godkjent på en trafikkstasjon, men du må ha dokumentasjon ved bilens vognkort som viser at utstyret som er montert tilfredstiller kravene.

Hvorfor montere kufanger?

Selv har jeg hatt alle mulige slags biler, og det er liten tvil om at en SUV eller pickup ser ekstra kul ut med en kufanger og noen ekstralys montert på.

Men hvorfor skal man montere en kufanger på bilen sin?

En kufanger er bare en forlengelse av støtdemperen, så hovedgrunnen til å montere en slik er for å beskytte fronten av bilen ved kollisjoner. Det kan være kollisjoner med dyr eller for eksempel politibiler som torpederer andre biler for å få dem til å stoppe.

I tillegg til dette er kufangeren også et glimrende sted å montere ekstralys eller annet tilleggsutstyr på bilen. Mange, inkludert undertegnede, vil nok også være enig i at en kufanger gir bilen en ekstra røff look!

Farlig for fotgjengere

Problemet med kufangeren, er at den er så hard at den er farlig for fotgjengere. Vanlige støtdempere er bygget for å gi etter ved en ulykke. Kufangeren er derimot laget for å ikke gi etter.

I følge studier gjort er det hvert år 2 000 mennesker som dør i trafikkulykker grunnet harde støtdempere, som regel kufangere, bare i EU! Antall alvorig skadde er så høyt som 18 000.

Du bør derfor tenke deg om før du kjøper en kufanger. Er det kun for utseendets skyld? Da bør du kanskje vurdere å droppe det, for å ta hensyn til alle fotgjengere der ute.

I videoen under kan du se hvor viktig det er med riktig kufanger for å minimere skadene på fotgjengere:

I noen land er kufangere ulovlig, blant annet i India, nettopp på grunn av sikkerheten til fotgjengere.

Valg av materiale

De fleste kufangere er laget av stål, aluminium eller plast. Alle de forskjellige materialene har sine fordeler og ulemper.

Kufanger av stål

Fordeler

  • Best beskyttelse av alle alternativer
  • Sterkere enn aluminium og plast
  • Lett å reparere
  • Billigere enn aluminium

Ulemper

  • Tyngst av alle alternativene
  • Gir mindre etter og er hardere, som betyr farligere for fotgjengere

Som en tommelfingelregel er kufangere av stål de sterkeste, og passer best til biler som ferdes der det er mange dyr som kan finne på å løpe ut i veien. Det er verdt å notere seg at alle stålkufangere ikke er like; noen vil være sterkere enn andre. Man får som regel hva man betaler for.

Stål har alltid vært det mest populære valget når det kommer til kufangere. De tåler å treffe dyr, noe som gjør dem perfekt for deg som bor på landet. De krever lite vedlikehold annet enn å måtte vaskes en gang i blant, og er som regel billigere enn kufangere av aluminium.

Ulempel er vekten. En kufanger av stål kan være så mye som 30% tyngre enn en konkurrerende modell av aluminium. Avhengig av hva slags kufanger det er snakk om, er det ikke uvanlig at en i stål veier alt fra 40kg til 100kg.


Kufanger av aluminium

Fordeler

  • Lettere enn stål
  • Ruster ikke
  • Nesten like sterkt som stål

Ulemper

  • Krever mer vedlikehold
  • Tar lengre tid å produsere
  • Er dyrere enn alternativene

En kufanger av aluminium er ikke like sterk som en av stål, men de har en stor fordel: de er mye lettere. Dette betyr at de har mindre påvirkning på kjøreegenskapene til bilen din, og sliter mindre på dempingen og dekkene på bilen din.

Aluminium har begynt å bli sterkere og sterkere de siste årene, men koster mer enn stål. Forskjellen på en kufanger i stål og aluminium kan være så mye som 10 000 kr.


Kufanger av plast

Fordeler

  • Lett materiale
  • Fleksible
  • Enkle å reparere
  • Perfekt i byen

Ulemper

  • Bekrenset hva slags tilbehør man kan feste
  • Tåler minst av alle alternativene

Kufangere av plast er relativt nytt. Det er det letteste alternativet og det svakeste. Men, en kufanger av plast kan være ganske enkel å reparere selv dersom uhellet skulle være ute. Ofte kan de bøyes på plass igjen.

Hvis du skal bruke kufangeren mest i urbane omgivelser, er plast midt i blinken. I motsetning til aluminium og stål, er plast designet for å behandle fotgjengere best mulig. Dette betyr at dersom du skulle være så uheldig å kjøre på noen, så vil sannsynligheten for at de blir alvorlig skadet være mindre med en kufanger av plast enn en av stål eller aluminium.


Så hvilket materiale skal du velge?

Det hele koker ned til hvor du skal bruke bilen din, og hva du skal bruke den til. Stål er det mest populære alternativet, og vil være førstevalget til mange takket være at det tåler mye. Men, dersom du ikke skal ferdes så mye der du er redd for å kjøre på dyr i høy hastighet, kan aluminium og plast være gode alternativer.

Estetikk og kvalitet

Når du skal velge ut din nye kufanger, koker mye ned til hvordan du vil den skal se ut. Det er viktig å finne et design som passer til bilen din. Men det er også viktig å passe på at kufangeren er laget av riktige materialer og generelt er av god kvalitet.

Ofte stilte spørsmål

✅ Hvordan vil vekten av kufangeren påvirke kjøreegenskapene til bilen?

Avhengig av vekten på kufangeren din, og hva slags bil du har, kan kjøreegenskapene bli påvirket. Pass alltid på å kjøpe en kufanger som er godkjent for bilen din!

✅ Påvirker en kufanger bensinforbruket ditt?

Dette kommer an bilen og kufangeren, men ettersom aerodynamikken vil bli hakket dårligere og vekten av bilen vil øke litt, vil forbruket øke. De gode nyheten er at det er snakk om lite, som regel maksimalt 0,5l per 100 km!

✅ Hvorfor heter det kufanger?

Mange lurer på hvorfor det heter nettopp kufanger. Kufangere er som tidligere nevnt i artikkelen ment for å beskytte bil og fører mot for eksempel dyr som løper ut i veien. Derav navnet «kufanger». I Australia kalles kufangeren for «kangaroo bar» og i Canada kalles den «moose bumper».

✅ Er kufanger lovlig og hva er reglene?

Ett av de spørsmålene som stilles oftest, er om kufangere er lovlige i Norge. Det korte svaret på dette, er ja. Det lengre svaret finner du ovenfor i denne artikkelen.

✅ Hvordan får man godkjent en kufanger?

Mange lurer på hvordan man godkjenner en kufanger. Hvis du ettermonterer en kufanger, må du passe på at den er godkjent for biltypen og modellen din. Deretter må du ta med bilen på en trafikkstasjon og få den godkjent!

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

6 kommentarer:

    1. Hei Petter! Reglene for kufangere står forklart i artikkelen! Kort fortalt må du passe på å kjøpe en kufanger som er godkjent. Det varierer litt fra land til land hva reglene for kufanger er, så dersom du skal ut på langtur burde du først finne ut hvilke land du skal kjøre i, og deretter sjekke opp regelene! Lykke til 🙂

  1. En helt super artikkel. tusen takk!

    Skal kjøpe ny kufanger på min RAV 4 og trenger en god del informasjon på hivlken som er de beste. Som du også skriver i artikkelen: det er mange som nå lager kufangere i plastikk, men det tror jeg ikke kommer til å funke særlig bra – selv ikke med hardplast. Man skal nok ha aliminium for å være på den sikre siden.

    I tillegg vil jo en plastikk-kufanger gi inntrykk av at bilen er billig og i dårlig stand.

  2. Helt enig i at kufangere av stål er de beste hvis man skal ha et litt røft design på bilen. Alt annet ser litt billig ut. 🙂

    Skal kjøpe meg kufanger til min Mercedez-bil, og skal bruke denne kjøpsguiden . Ser bra ut. Ekstralys og Skruvat er to nettbutikker jeg har veldig god erfaring med.

    1. Hei, og takk for kommentar. Angående materiale på kufanger: der er det veldig mange forskjellige meninger. Men det er klart at stål er et veldig godt og sterk materiale.

  3. Jeg synes jo faktisk en Toyota Land Cruiser ser litt «fattig» ut uten kufanger 😛

    kjøpte min da jeg skulle ut på sommerferie til Sverige i 2010 og den funker fint enda. Tar noen støt hvis man skal kjøre i skog og mark

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content