Full guide Kinesisk Elbil: De 5 beste Kina-el-bilene på markedet

Her hjemme i Norge har vi nærmest sett en elektrisk revolusjon i den nasjonale bilparken over de siste årene. Skal vi tro denne artikkelen publisert av Regjeringen.no, så er det hele 370,000 elbiler i Norge per mai 2021.

Totalt betyr det at den norske bilparken består av over 13 % elbiler. Dette er mer enn de aller fleste land i hele verden. Mye mer.

Men det er flere enn nordmenn som har innsett at el-biler er fremtiden. Kina er et land som i stor grad har basert sin økonomiske vekst på tyveri av teknologi som har fungert godt i andre deler av verden. Bilindustrien er intet unntak. Nettopp derfor finnes det nå veldig mange kinesiske elbiler som gjør sitt inntog på det internasjonale markedet.

I denne artikkelen skal vi se på flere ting relatert til dette temaet. Blant annet:

  • Hvilke fem kinesiske elbiler som har hatt størst internasjonal suksess.

  • Fordeler og ulemper med å velge kinesisk elbil når man kjøper seg bil i Norge.

  • Vi diskuterer også litt den fremtidige utviklingen på el-bil-markedet fra produsenter i Midtens Rike.

  • Ofte stilte spørsmål.

  • Og mye mer!
elbil lades i Kina

Topp 5: Kinesiske elbiler i Norge og Europa

Det veldig mange nordmenn er nysgjerrige på er jo nettopp om disse elbilene innehar de samme kvalitetene som dyrere biler. Mange har jo et (naivt) håp om å kjøpe kinesiske produkter i den tro at de kan ha lik nytte som dyre japanske eller amerikanske produkter.

Slik er det også med biler.

Dessverre må vi skuffe deg der. Kinesiske elbiler er – på langt nær – veldig svake. Men de er i utvikling. Nå skal vi presentere fem varianter som har klart å kapre små markedsandeler i Norge, Europa og delvis USA.

1. Wuling Hongguang Mini EV

Har du alltid hatt lyst på en Pikachu-bil? Her er Wulings variant! Foto: Youtube

Til tross for at denne rakkeren ikke selges så mye i Norge, så må den nevnes. Dette er en helt ekstremt billig bil. I Kina koster den knapt 35,000 norske kroner!

Det har blitt rapportert at den ligger på rundt 50,000 kroner når den har blitt eksportert til i-land. Wuling Hongguang har, skal vi tro Carsguide.com.au, overtatt tronen i Kina som den mestselgende elektriske bilen. Tenk at denne lille varianten til knapt 50,000 kroner overgår Tesla-salget i Kina! Det er helt ellevilt.

Om vi skal gå litt inn i spesifikasjonene, så forstår vi kjapt hvorfor bilen er billig. Mini EV har nemlig en maksimal fart på 100 kilometer i timen. Motoren er drevet av 17,4 hestekrefter. Til sammenligning har Tesla Model 3 hele 480 hestekrefter – skal vi tro nettstedet Motorbiscuit.com.

Video:

Her er en liten video som viser frem det som omtales som «den hotteste elbilen i Kina for øyeblikket». Kanskje blir du imponert….og kanskje ikke.



Dette er nok ikke en bil som noensinne vil ta markedsandeler i Norge.

Men vi må berømme kineserne for det spennende påfunnet.

2. BYD («Build Your Dream») EV

Norsk elbilforening har testet en elbil fra BYD Auto. Foto: Skjermbilde, Youtube.

En av Kinas største elektriske bilprodusenter, BYD Auto, har satt seg et ambisiøst mål. Det ambisiøse målet går ut på å begynne å eksportere elbiler i stor skala fra midten av år 2022.

Hittil har det ikke gått særlig bra.

Den kinesiske produsenten har enda ikke fastsatt hvilke modeller som skal selges internasjonalt. Men skal vi dømme etter designet på bilene, så skulle man tro at BYD har tenkt til å ta opp kampen med Tesla. For designet er nærmest prikk likt. Med andre ord: kopieringen av suksessfulle merkevarenavn er noe kineserne fortsatt mestrer.

Video – Norsk elbilforening tester BYD Tang EV

Vi i Bilduden fant frem til en veldig underholdende video på Youtube. Her kan du se en representant fra Norsk elbilforening teste ut kinesiske BYD Tang EV:



3. GWM Ora R1

Ora R1. Foto: Skjermbilde, Youtube.

I Kina er Ora R1 tydelig markedsført mot hippe unge gutter og jenter i 18-25-årsalderen som bor i storbyene. Utseendet kan også minne om en kombinasjon av en Mini Cooper og en liten VW Golf?

Dette er en liten kinesisk elbil som er betydelig sterkere enn konkurrerende modeller. Toppfarten ligger på 102 kilometer i timen og har en total rekkevidde på 300 kilometer. I Kina har den blir omtalt som «verdens billigste elbil» i 2019.

Prisen ligger på rundt 60,000 kinesiske yuan – som med dagens kurs blir rundt 80,000-85,000 norske kroner.

Video – en full gjennomgang av kinesiske GWM Ora R1 (på engelsk…)



4. Baojun E-Series

Foto: Skjermbilde, Youtube.

Baojun er produsent av den fjerde mest solgte el-bilen i Kina i 2021. Dette er en billig og svært liten modell – som bare har to dører. Dog kommer denne bilen i tre forskjellige modeller:

  • E100
  • E200
  • E300

De forskjellige modellene har litt ulike spesifikasjoner, men er mer eller mindre drevet av samme teknologi. Alle modellene har tre dører, alle går på et forholdsvis svakt batteri og ser ganske like ut.

Det er ingen grunn til å tro at Baojun E-Series E100/E200/E300 skal bli en «hit» i Norge.

I skrivende stund koster denne lille rakkeren rundt 47,000 yuan – altså rundt 60,000-65,000 norske kroner.

Video – Slik ser Baojun E-Series ut



5. Nio (mange modeller – stort firma)

Som tittelen beskriver, så er Nio en av de største produsentene av kinesiske elbiler. Dette er en produsent som selv har gått ut og sagt at de ønsker å bli en konkurrent til Tesla….i Kina.

Grunnen til at vi plasserer Nio på femteplass er naturligvis at de ikke har store planer om internasjonal ekspansjon. I skrivende stund har de nok av problemer med å overgå Tesla-salget i Kina. Derfor skal vi ikke regne med at det blir noen større Nio-markedsføringskampanjer i Norge de neste par årene.

Bør jeg kjøpe kinesisk elbil når jeg kjøper ny bil?

Tja. Vi i Bilduden vil være veldig forsiktig med å kjøpe en bil som kommer fra kinesiske produsenter.

Veldig mye av det som kommer ut fra Kina-eide selskaper er såkalte «billigmodeller». Når det kommer til sakkosekker, lommebøker og blyanter, så er vi enige. Dyrt er ikke alltid best. Men om du skal kjøpe deg en bil som skal være trygg og kollisjonssikker, så ville vi egentlig holdt oss langt unna kinesiske elbiler.

Det finnes også mange internasjonale bilmagasiner som har diskutert denne trenden.

Fire gode grunner til å holde seg unna elbiler fra Midtens Rike

En tråd på Quora.com introduserer en rekke av de argumentene vi i Bilduden har for å IKKE kjøpe kinesisk elbil. Her er noen av hovedpunktene:

  • Nordmenn er et folkeslag som aldri tar til takke med det «nest beste». Et godt eksempel er inntoget av Tesla på norske veier. Tesla er – sånn cirka – 100 ganger bedre og tryggere enn noen av de kinesiske elbilene som har kommet på markedet så langt.

  • Xpeng og Nio er mer et markedsføringsstunt enn en god bil. De to nevnte produsentene har faktisk klart å selge en håndfull biler i Norge. Personlig har jeg sittet inne i en Nio. Jeg tar ikke veldig sterkt i når jeg omtaler den kinesiske elbilen som en «katastrofe». Da bruker jeg et mildere uttrykk enn jeg ville gjort i andre sammenhenger.

  • Norske veier og klima er utfordrende. Hvis man skal ha en elbil som klarer seg med semi-hyppig lading og stor rekkevidde, så skal man ikke gå for noen av elbilene produsert i Kina. De er rett og slett ikke gode nok.

  • Det kinesiske diktaturet oppfører seg ikke særlig bra. Da Norge ga fredsprisen til Liu Xiabo, så fikk nordmenn føle det kinesiske Kommunistpartiets vrede. Det å sette en rik nord-europeisk befolkning i «fryseboksen» var et svært lite gjennomtenkt trekk fra kineserne. Nordmenn har fått en avsmak av det kinesiske diktaturet – noe som ofte fører til at vi velger varer fra andre land.
kinesisk elbil

Artikler som er hjelpsomme for deg som skal kjøpe ny bil

Konklusjon

Forhåpentligvis har du fått en god innføring i kinesiske elbiler.

Markedet er forholdsvis stort. Men utviklingen er ikke i nærheten av å kunne rettferdiggjøre at nordmenn bytter ut Tesla med Nio. Mye av grunnen er jo at kinesiske elbil-produsenter ikke har mulighet til å utvikle seg på sitt eget marked. Skal vi tro denne artikkelen fra CNBC, så ble det kun solgt 81,000 nye kinesiske elbiler i Kina i 2019.

Med et befolkningsantall på 1,4 milliarder, så er 81,000 el-biler forsvinnende lite.

Og skal kineserne, med sitt frynsete rykte, gå løs på det internasjonale markedet umiddelbart, så vil de bli effektivt stoppet. Så spørsmålet er hvordan vi kommer til å se utviklingen de neste årene.

4 av 5 av de mest solgte kinesiske elbilene er små. Det vil si at de er myntet på et kompakt design kombinert med en halv-sterk motor. Dette er neppe noe som passer særlig godt til norske forbrukere. Vi i Bilduden spår derfor en svært tøff fremtid for kinesiske elbilprodusenter i Norge.

Kanskje tar vi feil.

Ofte stilte spørsmål

✅Hvilken sammenheng har kinesiske varer og menneskerettigheter i Kina?

Når du kjøper varer fra kinesiske produsenter, så støtter du automatisk diktaturregimet i Kina. Dette er nemlig en veldig god grunn til å holde deg unna kinesiskprodusert varer.

Når vi også ser at andre lands elbiler er 100 ganger bedre enn de som er produsert i Kina, så bør valget være enkelt.

✅Hva er den beste kinesiske elbilen?

Per dags dato er det nok Nio som er mest anerkjent globalt. Men vår vurdering er at BYD («Build your Dream») har den beste teknologien.

Lengre opp i artikkelen kan du se Norsk Elbilforening teste en elbil av nevnte BYD.

✅Kan man kjøpe kinesisk elbil i Norge?

Ja, det finnes enkelte modeller hos enkelte forhandlere. Dog er det ikke noe vi anbefaler at du kjøper.

5 kommentarer om “Full guide Kinesisk Elbil: De 5 beste Kina-el-bilene på markedet”

  1. Det Kinesiske Kommunistpartiet med diktator Xi i spissen har gjort at jeg har boikottet alle kinesiske varer. Det finnes ingen mulighet for at jeg noensinne igjen skal støtte det ekstreme regimet der.

    Til alle som leser dette:

    – Kinesiske elbiler suger. De er svake, dårlige og har et elendig rykte internasjonalt.
    – IKKE ENGANG KINESISKE KUNDER gidder å kjøpe kinesiske elbiler. Enten kjøper de Tesla, eller så bruker de penger på en diesel bil.

    Kinesisk elbil-merker som Nio er så skamdårlig at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg.

    Svar
  2. Har dere selv kjørt en kinesisk elbil?

    Var på tur til Shenzhen for noen år siden og fikk prøvde «nymotens teknologi». Problemet var at den «super-moderne» bilen jeg ble satt inn i var akkurat som en dårlig Tesla. Altså en virkelig dårlig versjon av en moderne amerikansk bil. Kanskje det bare er kinesernes vei å vise at de ikke vil miste ansikt på.

    Svar
    • Hei, vi har selv ikke kjørt noen kinesisk elbil. Men vi ville mer enn gjerne tatt en tur hvis/når det blir tilgjengelig her hjemme. Artikkelen var mer skrevet for å gi en fullstendig oversikt over hva som finnes på markedet.

      Haha, morsom historie. Selv har vi hørt lignende historier fra Kina. veldig mye av kulturen handler om å ikke miste ansikt. Hvis de, på en eller annen bisarr måte, kan imponere utlendinger, så er de fornøyde. Det har vi sett gjentatte ganger. Dessverre fører denne kulturen til mangel på kvalitetsprodukter. Spesielt når det gjelder bil.

      Svar
  3. Tusen takk for utfyllende opplysninger om kinesiske el-biler.
    Jeg hadde nemlig noen MG-er til vurdering.
    Men nå vet jeg at disse ikke vil være med videre i valget mitt.

    Svar
    • Bare hyggelig, Solfrid.

      Ja, på nåværende tidspunkt holder ikke de kinesiske bilene god nok stand. Bra at du ser etter andre alternativer fra andre land.

      Svar

Legg igjen en kommentar