Hyundai Ioniq 5 – God rekkevidde på unik elektrisk SUV

Hyundai Ioniq 5 er en ganske spesiell bil. Designet har et tydelig 1980-preg over seg – men kombinerer det med nymoderne teknologi som sikrer god kjøreglede og lang rekkevidde. Med 217 hestekrefter og en rekkevidde (i følge NAF) på mellom 369 og 502 kilometer, så er dette en bil veldig mange nordmenn kommer til å kjøpe.

Vi har ved to anledninger testet Ioniq 5 på norske veier. Begge gangene ble vi veldig imponerte.

Videre kan vi melde om at Ioniq 5 er:

  • Uhyre rask på lading.
  • God å kjøre.
  • Brukervennlig app som kan justere varme i bilen.
  • Nymoderne teknologi fra Sør-Korea.
  • Og mer!

Les videre for å lese om Norges største og mest omfattende test av Hyundai Ioniq 5!

Hyundai Ioniq 5

Oppsummering – hvor fornøyd er Bilduden med Hyundai Ioniq 5?

Vi starter artikkelen med en oppsummering. Her gir vi Hyundais el-SUV poeng fra 1-10.

Fortsatt anbefaler vi at du scroller deg nedover og leser mer om hvert enkelt punkt.

FunksjonVår dom (Fra 1-10 poeng)
Kjøreglede8 av 10
Lading og batterikapasitet10 av 10
Sikkerhet9 av 10
Teknologiske løsninger8 av 10
Interiør og design6 av 10
Passer til norsk klima?7 av 10

Dette er kriteriene vi har vurdert Ioniq 5 på

Kjøreglede og komfort

Hyundai Ioniq 5 er en fantastisk bil å kjøre. Den har en kraftig motor som gir god akselerasjon, og den er svært presis i svingene. Den har også en veldig god bremserespons, og den er svært enkel å holde i riktig kjørefelt.

Det er også en veldig komfortabel bil å kjøre, med god setekomfort og en god fjæring som gjør at den er behagelig å kjøre på ujevne veier. Av en eller annen grunn, så hadde vi i Bilduden en formening om at Hyundai-biler ikke hadde særlig god fjæring.

Men der tok vi altså feil.

Gode, myke og justerbare seter (i for- og baksetet)

Når det kommer til komfort, så handler det i like stor grad om komforten til passasjerene. For dette er en familiebil. El-biler har, som du sikkert vet, bedre plass til beina. Dette har man fordi bensinmotoren foran i «vanlige» biler tar så mye plass. Du får derfor plass til et stort bagasjerom foran i panseret, noe som er ganske unikt.

Setene er produsert i et mykt materiale og kan enkelt justeres for at ALLE i bilen skal være komfortable under kjøring.

hyundai ratt

Lading og batterikapasitet

Det store spørsmålet er: hvor lenge holder batteriet på Ioniq 5? Og hvor lang tid tar det å lade?

La oss gjøre det enkelt.

Produsenten oppgir at det bare tar 18 minutter å gå fra 10 % til 80 % batteri med en hurtiglader. Dette er BETYDELIG raskere enn andre el-biler på markedet. I løpet av fem minutter kan du lade opptil 100 kilometer rekkevidde. Dette er også BETYDELIG raskere enn konkurrerende el-biler.

Når du kjøper bilen får du med to ladere:

  • 400-volts-lader.
  • 800-volts-lader.

Dette gir deg økt fleksibilitet når du skal ut på tur og ikke vet hvilken type lader du støter på.

Det kan være litt merkelig å se at man kan bruke ladere med både 400 og 800 volt. Men dette er mulig med Hyundais selvutviklede multiladesystem. Dette systemet sikrer at du kan lade med ulik volt uten å bruke adapter eller øvrige komponenter. Den høye spenningen (800 volt) gir en tynnere kabling, noe som sikrer at du lader opp bilen kjapt.

Rekkevidde – bør du ha angst, eller går Ioniq 5 langt uten hyppig lading?

Som nevnt i innledningen, så har NAF utført en rekkeviddetest.

Her er resultatene fra testen:

  • Om sommeren oppga Hyundai at Ioniq 5 kunne gå 460 km. Da NAF testet, så klarte de å kjøre hele 502 kilometer på en fulloppladet bil.

  • Om vinteren sa Hyundai at Ioniq 5 skulle kunne kjøre 460 km. Da NAF testet, så klarte de «kun» å kjøre 369 kilometer.

Med andre ord: dette er en bil som har en betydelig redusert rekkevidde om vinteren. Men slik er det vel strengt tatt med alle el-biler på det norske markedet.

Video – alt du trenger å vite om lading av Ioniq 5 (på knapt to minutter)



Sikkerhet og selvkjøring

Det har etter hvert blitt en trend at man skal la bilene kjøre av seg selv. Denne trenden har naturligvis Hyundai hoppet på.

På engelsk kalles dette «Driver-assistance technology». Og det er Ioniq 5 naturligvis fullspekket av. Bilen har noe som kalles Highway Driver Assist 2. Dette er en teknologi som tillater bilen å kjøre på motorveien og skifte fil (fra høyre til venstre) uten at føreren er særlig mye involvert.

Ioniq 5 har naturligvis vært gjennom en kræsj-test hos amerikanske National Highway Traffic Safety Administration. Den testen kan du lese her.

For å oppsummere noen av de andre sikkerhetstiltakene:

  • Automatisk bremsesystem som aktiveres i nødsituasjoner.
  • Du vil bli varslet hvis du prøver å bytte fil hvis en bil er rett bak deg.
  • Cruise-kontroll som kan slås av og på.
  • Hele syv kollisjonsputer.
  • Nødetatene (politi + brannvesen) varsles automatisk hvis kollisjonsputene utløses i bilen.

Tre minutter lang video – kræsjtest av Hyundai Ioniq 5



Innovative teknologiske morsomheter

Foran i Ioniq 5 er det en stor touchscreen. Her kan du både se på film (IKKE under kjøring!!!) og slå av og på musikken.

Dette er et bilde av hvordan skjermen på Hyundais el-bil ser ut når den er påslått:


Foto: Skjermbilde, Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=3mgh_1-1sTU

Skjermen fungerer også med mobilapplikasjoner som for eksempel Apple CarPlay og Android Auto.

Du kan også snakke til bilen. Bilen vil kunne ta kommandoer ved hjelp av stemmegjenkjenning.

Vi er også veldig glade i blindsonekameraene. Disse legger inn en ekstra trygghet for syklister som skulle komme nær kjørebanen din i bilen.

Tester fra andre bilmagasiner & Youtube-kanaler

Vi i Bilduden er ikke de eneste som har testet fantastiske Ioniq 5.

Hvis vi hadde vært det, så ville nok det komme som en liten bombe.

Du kan også trygt sjekke noen andre gode vurderinger av denne el-SUVen.

Norsk elbilforening

Hver gang det kommer en spennende, ny el-bil på det norske markedet, så er Norsk Elbilforening kjapt ute med en Youtube-video.

På knapt 4 minutter får du en god introduksjon av en av deres ansatte:



Carwow

Youtube-kanalen Carwow har gått litt mer i dybden. Hvis du har 16 minutter å avse, så kan dette være filmen du skal se.

Her går reporteren igjennom alt fra design til skjermbruk, batterikapasitet og mye mer. Verdt en titt!



Reporter fra Australia tester bilen i Norge



Konklusjon – Bør man kjøpe Hyundai Ioniq 5?

Hyundai Ioniq 5 er en god bil fordi den er energieffektiv, har god plass og er komfortabel. I tillegg har den et moderne design og mange moderne funksjoner.

Denne bilen er også svært komfortabel, og den har mange nyttige funksjoner. Hyundai Ioniq 5 er en av de beste bilene på markedet, og den er absolutt verdt pengene.

Vi i Bilduden mener at det finnes veldig få biler som er like gode som Hyundais nye EL-SUV.

Markedet har allerede sagt sitt. Det er fryktelig mange nordmenn som allerede har skaffet seg Ioniq 5. Og TV2 skrev en artikkel med tittelen «Hyundai Ioniq 5 er årets beste bilkjøp i Norge«!

Vår konklusjon er klar: her får du en fantastisk bil med god rekkevidde og en prislapp som ikke er altfor høy.

Test av andre biler og tjenester

Tekniske spesifikasjoner på Ioniq 5

SpesifikasjonResultat
Bilens egenvekt1910 kilo
Total lengde4,65 meter
Fra 0 til 100 km/t på…7,4 sekunder
Antall sitteplasserFem (5)
Kilometer batterigaranti160,000 km
DrivstofftypeElektrisk (El-bil)
Type bilSUV
Maksimal hengervekt1600 kilo

Legg igjen en kommentar