Hybridbil: Fordeler & ulemper

Norges bilpark er i gang med å endres radikalt. Vi går vekk fra bensindrevne biler med høye CO2-utslipp og erstatter dem med elektriske biler.

Men i midten av disse to alternativene finnes det en løsning som du kanskje har hørt om: hybridbilen.

Hybridbiler er produsert for å mikse inn elektrisitet med tradisjonelt drivstoff. Dette fører til at du kan kjøre på en miljøvennlig måte uten å måtte bekymre deg for den skremmende rekkeviddeangsten.

Toyota kan bli sett på som en pioner innenfor hybridbil-teknologien. Da de lanserte Prius, var det mange som lot seg lokke. Meg selv inkludert.

Men det var ikke alle som ble imponert over den nye biltypen – og kanskje med god grunn. Til tross for at det er mange fordeler med å kjøpe hybridbil, så er det også definitivt noen ulemper.

Disse tingene skal jeg se nærmere på i denne artikkelen. Når du har lest ferdig denne artikkelen, så skal du (blant annet) vite:

  • Hvordan en hybridbil fungerer
  • Hvorfor det kan være den perfekte bilen for deg
  • Ulemper og bekymringer folk har
  • Hva som er mest anbefalt av el-bil, hybridbil og bensinbil

Hva er en hybridbil?

En hybridbil er en bil som bruker to forskjellige energikilder (strøm og bensin/diesel) for å skape fremdrift i kjøretøyets funksjoner.

Slike biler har altså to motorer – litt som på et fly:

  • En forbrenningsmotor
  • En elektrisk motor

Det ligger et stort batteri bakerst i en hybridbil som kan lagre strøm og hjelpe den elektriske motoren til å fungere.

Hvis du fortsatt ønsker mer informasjon om hvordan teknisk sett en hybridbil fungerer, så kan jeg anbefale videoen under.

For de spesielt interesserte: Teknisk gjennomgang av en hybridbil



Dette er den videoen på internett som på den mest presiste måten beskriver hybridbilens funksjoner.

Hvis du ikke lærte noe av den, så finnes det også en del engelskspråklige artikler der ute som forklarer det samme.

Hvorvidt du forstår hybridbilens tekniske funksjoner spiller egentlig ikke så stor rolle.

I denne artikkelen skal vi se på hvorvidt det å kjøpe en sånn bil er en god idè eller ikke. Og det skal jeg komme litt nærmere inn på nå.

Fordeler med hybridbiler


Avgjørelsen om å kjøpe en hybridbil bør ikke bli tatt lett på. Du bør derfor nøye se om fordelene veier opp for ulempene.

La oss begynne å se på det positive først.

Lavere drivstoffkostnader: Du vil ikke måtte kjøre til bensinstasjonen like ofte lengre. Uavhengig av hva du mener om sammenhengen mellom CO2 og klimautslipp, så kan vi i hvert fall være enige om èn ting: du sparer penger på lavere drivstoffkostnader.

Miljøvennlighet: Hele poenget med en hybrid er at den bruker mindre miljøfiendtlig drivstoff og dermed reduserer det totale klimautslippet.

Sterkere bil: Høy fart og mange hestekrefter er ikke det første du tenker på når du hører «Toyota Prius». Men det er mange hybridbiler som har mye bedre og stødigere funksjoner enn rene drivstoff-biler. Dette får de fordi den elektriske motoren jobber sammen med drivstoffet for å forbedre bremser, akselerering, kontroll over hjulene samt navigering.

Unikt design: Bilprodusentene prøver hardt å markere hybridbiler som nettopp…hybridbiler. Derfor gir de disse bilene et unikt design. Blant annet har de klistremerker med «hybrid» på siden, bildeler laget i miljøvennlig materiale samt forskjellig ekstralys. Man er jo ikke i tvil om hvilken bil det er når man ser en Toyota Prius på avstand. 😉

Ingen rekkeviddeangst: En av de mest markante grunnene til at folk velger bort el-biler er fordi de er redd for å bli strandet på en øde vei uten tilgang til strøm. I og med at hybridbiler også benytter seg av «vanlig» drivstoff, så er det ingen grunn til å frykte at dette skal skje med en sånn bil.

Ulemper med en hybridbil


Pris: Dette var det største sjokket for meg. I og med at det koster (betydelig) mer å lage en hybridbil for produsentene, så må de også ta mer penger for disse bilene. Mange forbrukere mener at prisforskjellen ikke er verdt det.

Manglende hestekrefter: Det er ingen tvil om at mijøvennlighet og lavt drivstoff-forbruk blir prioritert over en sterk motor. Dette fører til at mange farts-entusiaster vil takke nei til hybridbiler.

Lite bagasjeplass: For å få plass til batteri og to motorer, så må man designe bilen på en ganske spesiell måte. Ofte fører det til at hybridbiler ikke har så god bagasjeplass som de kanskje burde ha. Men dette kan kanskje løses ved å kjøp en ny takboks..?

Vanskelige å mekke på selv: Som medeier i et bilverksted, så kan jeg si at hybridbiler er de absolutt «verste» å få inn. Dette er komplekse biler som ofte trenger spesielle og dyre løsninger. Hvis du har planer om å mekke mye på bilen selv (som nybegynner), så vil jeg absolutt anbefale at du kjøper en annen type bil.

Utseende: Det er forskjell på hvordan ulike hybridbiler ser ut (det kan du se i videoen under). Allikevel finnes det ingen masseproduserte hybrider hvor jeg tenker: «Wow, denne kommer til å vinne en design-pris!». Dessverre. Jeg vet at mange nordmenn er litt for forfengelige til å kjøre rundt i noe de ikke synes ser særlig fint ut.

Video: De flotteste hybridbilene på markedet



5 ting du må vite om hybridbiler

Disse punktene er ikke noe jeg har hentet fra et magasin. Dette er ektefølte argumenter fra mitt eget liv. Jeg eide nemlig en Toyota Prius i (litt for) mange år – helt til jeg solgte bilen via Nettbil.no.*

*= Nettbil er en veldig spennende og innovativ plattform for salg av biler. Jeg skrev detaljert hvordan det funker å selge bilen sin der. Det er for øvrig en historie du kan lese her. 🙂

Men nå…back to topic.

  • Hybridbiler fungerer best i by eller på motorvei. Heldigvis eier familien min en sommerhytte ikke langt fra Fredrikstad. Hvis vi hadde eid en hytte øverst i Hemsedal, så ville jeg nok vært litt forsiktig med å velge en hybridbil. Mangelen på hestekrefter gjør at de ikke er særlig robuste i norsk vintervær.

  • Du trenger ikke bytte batteri. Jeg har sett noen på diverse diskusjonsfora spørre om de trenger å bytte batteri på hybridbilen sin. Det samme spørsmålet fikk jeg fra en kunde der jeg jobber. Svaret er: nei. Det trenger du ikke.
  • Hybridbiler er ufattelig enkle å kjøre. Hvis du har en ung datter eller sønn som skal lære seg å kjøre bil, så vil jeg si at hybrid er en perfekt løsning.

  • Det er flere hybridbiler på markedet enn Toyota Prius. Selv om jeg har nevnt Prius 10 ganger i løpet av denne artikkelen, så skylder jeg det på «gammel vane». Jeg eide tross alt en slik en. Men du finnes mange forskjellige hybridbiler – og mange er både flottere, sterkere og mer drivstoffvennlige enn Toyotas mest kjente modell. 🙂

  • Du betaler mye i starten, men det blir billigere etter hvert. Investeringen er forholdsvis dyr. Det vil si: en hybridbil koster betydelig mer enn en ren bensin/diesel-bil. Men man må også huske på at hybrider bruker ekstremt mye mindre drivstoff. Man må derfor spørre seg: har man et ønske om å betale mye som en investering – eller ønsker man faste, høye kostnader over en lengre periode?

El-bil, hybridbil eller «vanlig» bil – hva er best?

Jeg er, som du kanskje har forstått, godt over gjennomsnittlig interessert i bil.

Der har ført til at jeg har eid alle «typene» bil – og vet både fordelene og ulempene med de forskjellige.

Først vil jeg anbefale en artikkel jeg skrev for et par uker siden. Den heter «El-bil eller diesel/bensin-bil? Fordeler & ulemper«. Der går jeg svært nøye til verks for å oppklare mange av de tingene folk lurer på når det kommer til valg av bil.

Dessverre er veldig mange bil-nettsider skrevet for bilentusiaster. Jeg prøver å bruke ord og uttrykk som hvermannsen kan forstå. Og jeg håper nedenstående konklusjon vil være grei nok for deg.

Hvis jeg, helt fritt, skulle bestemme hva slags type bil jeg skulle kjøpe i Norge i dag, så ville listen vært slik:

  • El-bil
  • Hybridbil
  • Bensin- eller dieseldrevet

El-biler er rett og slett fremtiden. Den norske regjeringen satser såpass tungt på implementering av el-biler at det å eie bensinbiler etter hvert vil bli en stor byrde. Hybrid er, i mine øyne, det nest beste alternativet.

Uenig? Ikke noe problem! Det er mulig å legge igjen en kommentar under artikkelen. 🙂

Ofte stilte spørsmål om hybridbiler

✅Hvilken hybridbil skal jeg velge?

Mitt beste tips er å ikke gå for det «første og beste».

En bil er en stor investering . Ikke bare fra et økonomisk perspektiv. Det handler også mye om at bilens funksjoner, plass og kjøreevne skal passe dine behov.

Her er tre av de mest solgte hybridbilene i Norge: Honda Civic hybrid, Toyota Prius og Toyota Highlander hybrid.

✅Må jeg lade bilen selv?

Nei, det må du ikke. Alt du trenger å bry deg om er å fylle drivstoff på vanlig måte hos en bensinstasjon.

Hybridbiler lader seg selv gjennom noe som kalles regenerativ bremsing.

✅Er hybridbiler bedre for miljøet?

Det enkle svaret på dette spøsrmålet er: ja.

Dette gjelder selvfølgelig kun hvis du sammenligner hybridbiler med biler som kjører på «vanlig» drivstoff. El-biler har et enda lavere co2-utslipp enn hybrid.

28 kommentarer om “Hybridbil: Fordeler & ulemper”

  1. Hadde selv en Toyota Prius da hybridbil-konseptet var helt nytt.

    Har du prøvd de nyere Priusene eller ble du litt lei av de gamle?

    Jeg må innrømme at det frister mer å konstant kjøpe el-bil i fremtiden…føler litt at hybridbiler bare ble laget fordi el-bil-konseptet kanskje ikke var modent nok. Vet ikke om du er enig, Trond?

    Svar
    • Hei Kyrre.

      Ja, jeg hadde også en av de eldre Toyota Prius-modellene. Da jeg nylig kjøpte meg bil, så kjøpte jeg en el-bil. Enig i at en hybridbil prøver å treffe det segmentet som bryr seg litt om miljø, men kanskje har litt rekkeviddeangst.

      Når el-bilene blir så gode at man kan kjøre Oslo-Bergen uten å lade, så vil du neppe se mange hybridbiler på markedet. Men det som forsvinner først er nok diesel- og bensinbilene. 🙂

      Svar
  2. Jeg trenger å kjøpe en bil som kan tåle en lang kjørevei daglig, totalt rundt 250km hver dag. Ville du anbefalt en Toyota Prius for det her? Eller er det andre biler som passer bedre til slik bruk?

    Svar
    • Hei Zehra. Ja, Toyota Prius anno 2021 ligger på rundt 850-900 kilometer i rekkevidde.

      Det er absolutt ikke noen dårlig løsning.

      Nå har ikke jeg personlig hatt en Prius siden 2018, så jeg kan ikke svare på hvordan utviklingen har gått. Men jeg ville absolutt ikke sett bort i fra en Prius.

      Svar
  3. Hei
    Vil en toyota prius model 2012, kjørt 77 000km, være et gubstig kjøp?
    Eller er dem mange ulemper med en slik bil. Jeg har snakket med selger, og service fra toyota var 2020, men mange rundt meg sier at det er mange ulemper generelt med brukt hybrid.

    Svar
    • Hei Sara.

      Jeg har selv hatt en hybridbil (Toyota Prius) i mange år. Når det kommer til vurderingen av om bilen er et godt kjøp eller ikke, så handler det veldig mye om individuelle forhold til den spesifikke bilen.

      altså:

      – Er det mye rust?
      – Har noe av elektronikken begynt å slite allerede?
      – Hvordan er kvaliteten på setene og setetrekket, etc.?

      I mine øyne er Toyota Prius et helt utmerket kjøp for de fleste nordmenn. Den har både stor lagringsplass, men sluker også svært lite drivstoff.

      Svar
  4. Greit nok at El biler er kommet for å bli, men at det ikke er en utslipsbil er tøv. Vet man kan kjøre mange tusen med bensin eller diesel bil, før den har forurenset like mye som å produsere et batteri til El bil. Å hva gjør man med batteriet når det ikke er mere? Alt som blir oppfunnet å skal være så bra for naturen, ender opp med at det ikke var så bra likevell. Slik har det alltid vært, å kommer nok til å bli slik nå også, bare vent å se. Menneskene på denne kloden får ikke stoppet det som er igang nå, alt som har vært på kloden har fått en viss leve tid. Så skjer det noe å utsletter alt liv, også starter en ny syklus. Å det samme er igang nå, å det er noe vi ikke får gjort noe med.

    Svar
    • Hei, Roger. Da vi publiserte denne artikkelen, så bestemte vi oss egentlig for å ikke gå inn i en lengre diskusjon om CO2-utslipp og hvor mye mennesker har å si for de klimaforandringene vi ser i dag.

      Så vi lar den ligge.

      Èn ting kan vi i hvert fall enes om: el-biler har kommet for å bli. 🙂

      Svar
  5. Hei,

    veldig fin artikkel og er helt enig i at det elektriske er fremtiden! Jeg er selv på utkikk etter min første bil da jeg snublet over nettsiden din:) Har tittet på en Honda Jazz hybrid fra 2015 som har gått 100 000km. Har hørt mye godt om jazz-modellene, men er redd for hybrid-modellen med tanke på noe enkel hybridteknologi og gamle batterier. Er da redd for at man fort blir bærende rundt på et tungt og «ubrukelig» batteri som vil behøve dyr service/utbytte en gang i fremtiden.

    Er dette reell frykt? Har du selv erfaring med disse og er noe du kan anbefale? Eventuelt noe man burde se etter?

    Svar
    • Hei Pål Magnus. Først må jeg si at ingen i teamet har eid en Honda Jazz Hybrid.

      Vi prøvde å gjøre en del research på blant annet «Honda Jazz Battery Problems», men ser ikke ut til at det er noen grunn til å frykte noe særlig. Når jeg ser på engelske nettsider, så anslår de at det koster mellom 1500 og 6000 kroner å bytte batteriet. Det er en forholdsvis beskjeden pris for å få et helt nytt batteri.

      Selv har jeg eid en Toyota Prius Hybrid som hadde et forholdsvis gammelt batteri. Men jeg var såpass heldig at jeg aldri trengte å utføre noen større «operasjoner» på batteriet.

      Svar
  6. Har en 2017 Toyota Auris. Er meget fornøyd med bilen. Den går billing og har fin kjøre komfort. Ligger under 0.5 pr mila

    Svar
  7. Hei . Har en Volvo v6 hybrid . Den bør kunne gå på bare strøm fram og tilbake til jobb . Har kjørt hybrid men bør jeg kjøre pure , bare strøm ???

    Svar
    • Hei, det er opp til deg selv. Det er fordeler og ulemper med begge.

      Selv er vi i Bilduden-teamet ganske splittet. Noen foretrekker utelukkende strøm (nå begynner det å bli VELDIG mange el-ladere i Norge da…), mens andre fortsatt sverger til hybrid.

      Svar
  8. Hei, jeg trenger snart ny bil – min fjerde i løpet av 35 år som bileier. Bil er for meg et transportmiddel, jeg kjører lite og jeg syns det er bortkastede penger å kjøpe nytt. Samtidig er jeg opptatt av at bilen skal være miljøvennlig. Innbiller meg at elbilteknologien fortsatt er så ny at man får lite bil og kort rekkevidde på bruktmarkedet. I det totale klimaregnskapet kan man kanskje forsvare fortsatt (brukt) bensinbil, hvis man tar hensyn til hele bilens livsløp. Men det føles litt feil. Kanskje hybrid er løsningen hvis jeg vil kjøpe en bil som er noen (få) år gammel? I tillegg til miljø, er det viktigste for meg å ha en driftssikker bil med lave driftskostnader – år etter år. Usikker på hvordan en halvgammel hybrid vil fungere om noen år.

    Svar
    • Hei Kari. Selv har jeg eid hybrid for ikke veldig mange år sidene. Min Toyota Prius har senere blitt erstattet med EL.

      Skal jeg være ærlig, så mener jeg at det å ha en hybridbil passer din profil. Det var perioder hvor jeg ikke brukte denne bilen i det hele tatt – og den fungerte like godt etter 3-4 måneder stående ubrukt. Toyota Prius er også kjent for lave vedlikeholdskostnader.

      Svar
      • Det gjør ikke min Toyota CHR fra 2019. Kjører lite i perioder. Bilen har stått ubrukt i litt over en uke og 12V batteri er igjen flatt. Bilen starter ikke. Dette har skjedd hvert år de siste tre vintrene. Altså den tåler IKKE å ikke bli kjørt.

        Svar
    • Hei Luke. Den bilen har jeg dessverre ikke god kjennskap til personlig. Anbefaler å lese litt på nettet om den. Da må du holde deg unna såkalt «sponsede artikler» og faktisk lese hva folk som har testet Mercedes c350e sier.

      Svar
  9. Hei. Jeg vurderer kjøpe en Toyota Auris hybrid, som er 2014 modell og gått 60 000 km. Har dere noe erfaring med disse? Og er det ett dårlig kjøp. Da det er en 8 år gammel bil?

    Svar
    • Hei Annie, jeg har ikke noen erfaring med Toyota Auris Hybrid. Men Toyota har jeg sikkert 20 års erfaring med – og har aldri blitt skuffet. 🙂

      Svar
  10. Hei. Vi har I dag en 2 års gammel Seat Arona Fr+ som går på bensin, må innrømme at jeg elsker bilen, men liker ikke at bensinprisene har steget så mye.
    Vi bor sånn til at vi kan ha minus 20 – 30 grader vinterstid, så må innrømme at vi ser litt svart på å kjøpe en el-bil, hva tenker dere?
    Men om vi skal selge vår bil nå, trur du vi vil tape mye på det? Trur dere tapet blir større om vi venter?
    Og om vi bytter, hva er best mellom hybrid, eller plug in hybrid?
    Eller hadde dere valgt en El-bil uansett?
    Og har dere tips til bil vi burde vurdert?
    Og sist men ikke minst, er servicen på hybrider dyrere enn hos bensin eller el-biler?
    Ps: Kan ikke ha mindre bagasjerom enn i dag.

    Svar
  11. Flott artikkel👏.
    Har selv en Toyota Prius generasjon 3. Kjøpt ny i 2015.
    Har aldri hatt en bil som er så drivs sikker som denne. Følger Toyotas service intervall.
    Forbruket er svært lav og bruker 3,2 liter på 100 km.
    Jeg kjører en del i 60 soner og da kjører jeg ofte på batteriet. En herlig kombinasjon mellom bensin og batteri.
    Tenk på alle fordeler med hybrid.
    Ingen startmotor, registerreim, dynamo. Det eneste vi vanlige folk kan gjøre under panseret er å fylle spylevæske😊. Batteripakke varer bilens levetid. Bare se på taxi næringen. Der er det blitt mange Toyota Prius Hybrid. Leste at nettopp Toyota Hybrid har overtatt tronen etter Mercedes som taxibil.
    Jeg er kanskje inhabil😊men, jeg kommer til å holde meg til Toyota Hybrid som tross alt revolusjonerte verden med hybrid biler.
    Generasjon 3 har 136 hk som dekker mine behov som hverdagsbil og feriebil.
    Takk for en interessant artikkel👏.

    Svar

Legg igjen en kommentar