Hvilke rettigheter har du når du handler bildeler på nett?


Hvilke rettigheter har du når du handler bildeler på nett?

Netthandel vokser kraftig hvert år, og vi ser stadig vekk avisoverskrifter om «butikkdøden» for fysiske butikker.

Og det er kanskje ikke så rart at folk velger å handle på nett? Nå om dagen kjøper folk alt mulig på nett, matvarer, syden-ferier, bildeler, herresolbriller og Wunderbaum.

Å handle på nett er jo både;

  • Praktisk
  • Raskt og enkelt
  • Trygt

… og ikke minst er det også ofte billigere.

Men hvilke rettigheter har du dersom du mottar et ødelagt produkt eller angrer på bestillingen din? Det skal jeg se nærmere på i denne artikkelen.

Handle fra Norske nettbutikker

Først av alt, før vi går gjennom hvilke rettigheter du har, vil jeg gi deg et tips: handle fra Norske nettbutikker!

Ekstralys.no er en norsk nettbutikk med bildeler.

Hvorfor? Du har mye bedre rettigheter og du slipper mva og fortollingsgebyr.

I 2020 ble 350 kroners-grensen på netthandel fjernet. Dette betyr at du må betale mva fra første krone når du handler fra utlandet. I tillegg kommer fraktkostnader, i noen tilfeller fortollingsgebyrer og lengre frakttid.

Grunnen til at jeg skriver «noen tilfeller» når det gjjelder fortollingsgebyrer, er fordi større nettbutikker ofte har avtaler med Norge, slik at de ordner alt for deg. Men mindre nettbutikker har sjeldent dette.

Dersom du finner ut at en vare er billigere i utlandet enn i Norge, går med andre ord vinninga fort opp i spinninga.

Les også: Norske nettbutikker som selger bildeler

14 dagers angrerett

Du har alltid 14 dagers angrerett når du handler fra en norsk nettbutikk så lenge du har handlet for over 300 kroner. Dette gjelder dog ikke når du har handlet av en privatperson.

Det betyr at dersom du har handlet fra en norsk nettbutikk som selger bildeler, kan du angre kjøpet innen 14 dager fra du har mottatt varen. Husk at du må sende varen tilbake innen 14 dager, og det er også lurt å gi selgeren beskjed.

Arbeidslys.no er en annen norsk nettbutikk med bildeler.

Du har ikke krav på fri retur-frakt når du benytter deg av angreretten. Det er derfor lurt å handle fra Norske nettbutikker, ettersom frakt til utlandet er dyrere enn innenlands i Norge.

Angreretten gjelder i alle EØS-land, men om du handler fra en butikk utenfor EØS, har du ikke samme rettigheter.

Du kan lese alt du trenger å vite om angreretten på Forbrukkerrådet sine nettsider.

Reklamasjon

Dersom uhellet skulle være ute, og du mottar en defekt vare eller en vare som går i stykker raskere enn man forventer, kan man reklamere.

I Norge er man som forbruker svært godt bebskyttet, og man kan reklamere i opptil 5 (!!) år nrå du handler fra en butikk. Handler du fra en privatperson, har du opptil 2 års klagefrist.

Dersom du mottar en vare med feil, må selgeren ordne opp. Du skal ikke betale for frakt av ny vare og retur for defekt vare. Men om feilen skyldes noe du selv har gjort, må du ta regningen selv.

Dersom du mottar en defekt vare er det derfor viktig å dokumentere skaden og ta kontakt med nettbutikken du har handlet fra så fort som mulig. Da er det størst sannsynlighet for at ting løser seg uten noen problemer.

Du kan kreve enten reparasjon eller ny vare dersom feilen er selgerens ansvar. Forbrukerrådet har en egen guide på hvordna du kan klage på et salg, den finner du her.

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content