Hva avgjør prisen på en bil i Norge?

Det er få ganger man gjør så mye research som når man skal kjøpe seg ny bil. Man ønsker å vite alt om den.

  • Antall hestekrefter
  • Om andre har vært fornøyd med den
  • Hvor stor benplass man har på passasjersiden
  • Om det er plass til et hundebur eller to i bagasjerommet
  • Om man får plass til takboks på taket
  • Hvorvidt tanken er stor nok til å kjøre tur-retur Bergen-Oslo uten å fylle
  • Og masse, masse mer…

Men det er èn ting vi nordmenn bryr oss om enda mer enn noe annet.

Prisen.

For det er ikke til å stikke under en stol at det er forholdsvis dyrt å kjøpe ny bil i Norge. Men hvorfor er det slik? Er det noen grunn til at det skal være dyrere i Norge enn i for eksempel Sverige eller Tyskland?

La oss se på de faktorene som bestemmer prisen på norske biler.

Utsalgspris fra produsent

Det er naturligvis slik at produsenten skulle ønske at bilen ble solgt for samme pris i hele verden.

Dette er blant annet en strategi som Apple prøver å kjøre. BusinessInsider har riktignok avslørt at de ikke alltid lykkes.

Dessverre er Norge et land som har høy BNP per innbygger. I de fleste tilfellene kan vi være glade for det. Men det betyr også at utenlandske bedrifter vet at de kan tjene mer penger på oss. En god måte å tjene mer penger på er å skru opp prisene.

Liste: land med høyest BNP per innbygger

Vi får bare anta at det er i disse landene det er dyrest å kjøpe biler.

Kilde: Wikipedia.no.

Skatter og avgifter

Norge har en bil-politikk som nærmest er helt unik.

Regjeringen har bestemt at det i stor grad skal lønne seg å kjøpe el-bil. Dette har ført til at man har fått en lang rekke økonomiske fordeler hvis man kjøper el-bil.

Noen ganger forteller jeg disse tingene til venner og familiemedlemmer. Mange av dem aner ikke at man får økonomiske fordeler ved å kjøre miljøvennlige biler i Norge.

Det er skremmende. Men det viser også at det ikke er alle som følger like godt med på økonominyheter.

Hvor mye ekstrautstyr skal du ha med?

Dette er også et spørsmål som mange nordmenn sliter med.

Når en sleip bilselger står foran deg og prøver å pushe deg til å kjøpe ekstrautstyr, så er det vanskelig å si nei. Spesielt hvis selgeren skrur på gliset og sier at «dette er noe du absolutt bør ha«.

Jeg har også skrevet en guide om ekstrautstyr. Den viser hva du bør kjøpe (og ikke kjøpe) samt hvordan du kan skaffe deg ekstrautstyret gratis hvis du vet hvordan du skal forhandle.