Eksperttips: 5 gode råd til høye menn som skal kjøpe bil

Jeg er rundt 2 meter høy. For å være helt presis: i passet mitt står det 1,99 – men jeg tror faktisk at jeg har vokst til å bli rundt 2,01.

Og for å gjøre unna de vanlige spørsmålene først som sist:

  • Nei, jeg spiller ikke basketball.
  • Jada, været her oppe er like fint som nede på bakken. 🙂

Nå som vi har unnagjort morsomhetene, så kan jeg gi deg noen tips som jeg har lært meg i løpet av 25 år som bileier. Jeg har vært nærmere to meter i VELDIG mange år – og har eid over 15 biler i denne perioden. Så jeg vet en ting eller to om det å være en høy mann og kjøpe feil bil.

Det er noe man kun gjør èn gang. Men det kan være skjebnesvangert. Når man først har kjøpt en bil, så skal det en del til for å bli kvitt den umiddelbart.

#1: Unngå biler med soltak

Min erfaring er at soltak stjeler en del takhøyde. Bilprodusentene har veldig sjelden BÅDE et soltak OG høyt under taket.

Det gjør det ukomfortabelt for oss høye personer.

Man skulle kanskje tro at et stort hull i taket ville passe fint for høye personer, men sannheten er ofte det motsatte. Panelet til soltaket krever en del teknologi og andre mekaniske biter for å fungere. Slik maskinvare blir ofte lagt inn i selve taket, og da prøver bilprodusentene å ha så kort avstand mellom soltak og dashbord som overhodet mulig.

Det gjør at takhøyden svært ofte reduseres. Nå har jeg ikke stått med en linjal og målt, men jeg har lest meg til på ulike engelskspråklige nettsider at man ofte mister 1-2 centimeters takhøyde hvis man har soltak.

Og det er nettopp disse to centimeterne som kan være forskjellen mellom en komfortabel og en VELDIG ukomfortabel bil for høye mennesker.

#2: Prøv å gå inn og ut av alle bilens dører

Det er ikke kun plassen i kabinen eller forsetet som er viktig for oss høye menn. Vi skal også komme oss ut og inn av bilen på en komfortabel måte.

I enkelte biler har jeg fått følelsen av å måtte presse meg inn døren på en helt ufattelig ukomfortabel måte. Som om man skal presse en sitron gjennom et nåløye. En tett døråpning gjør det vanskelig for store og høye typer å presse seg inn og ut av kjøretøyet, selv om plassen bak rattet er fin.

Dette høres kanskje ut som et lite problem, men jeg kan love deg at det er irriterende å måtte kjempe en kamp om å komme inn og ut av sin egen bil. Spesielt hvis du har planer om å eie bilen i mange år fremover.

Personlig skal jeg innrømme at det gjør vondt i både rygg, nakke og hode av å se noen gå inn i denne type bil:

#3: Hvor lett er det å justere ratt og sete?

Veldig mange av mine (kortere) venner har lite forståelse for at jeg sliter med å finne en bil jeg er tilfreds med.

De sa ofte ting som:

“Jamen, kan du ikke bare justere høyden på setet og lengden på rattet?”.

Gode, gamle venner…

Mange biler, og spesielt moderne biler, har mange måter å justere rattet på. Enkelte biler kan føre rattstammen frem og tilbake minst 20-30 centimeter. Dette hjelper veldig for oss som har lange armer.

I tillegg er jeg veldig glad i de bilene som har et sete som man både kan justere i høyde – samt man kan justere i hvor langt bakover man trykker setet. Hvis man har en bil med OK plass i kabinen som både kan justere setet bakover og nedover, så skal det mye til for at høye sjåfører merker noe ubehag.

#4: Ikke kjøp bil med bratte frontruter

Hos en høy person, så vil (naturlig nok) hodet være plasserte lengre opp i førersetet enn ved en “normal” person. Det gir noen problemer hvis man velger feil frontrute.

I Norge selges heldigvis de fleste biler med skrå frontruter. Disse gir best sikt.

Men hvis man gjør den feilen å kjøpe et kjøretøy med en bratt, oppreist frontrute, så vil man slite i trafikklys. Jeg gjorde denne feilen da jeg bestilte leiebil i USA. Det førte til at jeg ved flere anledninger måtte legge hodet mitt nesten helt ned på dashbordet for å få med meg trafikklys som var plassert i høyden.

En oppreist frontrute betyr at taket strekker seg mye lenger fremover, noe som kan blokkere utsikten over trafikklysene og nødvendiggjøre å sitte lengre bak i setet ditt for å se signalet, spesielt hvis du er først i køen ved et kryss med rødt lys. Det er blant annet flere Jeeps, Toyota-modeller og Mini Cooper som har dette problemet.

Bildet under er et stjerneeksempel på en frontrute som passer veldig dårlig for oss som har hodet vårt 2 meter over bakken:

#5: Ikke anta at kjøretøyets totale størrelse har sammenheng med innsiden

Bare fordi et kjøretøy er lite på utsiden, betyr ikke det at det er lite på innsiden, og omvendt.

La oss ta to gode eksempler.

Hummer H1 er en gigantisk bil på utsiden. Mini Cooper er en forholdsvis liten bil – noe som også ligger i navnet.

Mini Cooperen tilbyr utmerket plass foran setet. Hummer H1 passer rett og slett ikke for høye menn.

Poenget mitt er at du altså ikke skal utelukke små, fine biler på grunn av størrelsen. Prøvekjør dem – og så vil du kanskje bli overrasket over hvor bra de passer deg.

Relevante artikler

Hvis du er inne og leser denne artikkelen, så vil jeg si det er stor sannsynlighet for at du er i ferd med å ønske å kjøpe deg en bil. Dermed vil jeg også drive litt egenreklame.

Her er noen andre artikler som kan hjelpe deg videre på veien:

Begge disse artiklene har skapt ganske mye engasjement i kommentarfeltet – og det er vi alltid glad for å se.

Konklusjon

Det er få ting som er verre enn å føle seg ukomfortabel når man kjører bil. Hvis man konstant sitter og bøyer seg fremoverlent, så vil du etter hvert få skader i nakken.

Men det handler ikke bare om slitasjeskader og det å ikke være komfortabel.

Sjåfører som ikke sitter ordentlig når de kjører vil også potensielt utsette andre trafikanter for fare. WHO har laget en manual som veldig godt beskriver hvilke risikofaktorer som forekommer ved bilulykker. En av risikofaktorene er, som du kanskje allerede forstår, at sjåføren ikke sitter godt i bilen.

Kjøp en bil som du er komfortabel i. Det er best – både for deg og andre trafikanter.

Legg igjen en kommentar