Hongqi E-HS9 – Test, kjøpsguide & ekspertenes dom

For en stund siden satt vi opp en liste over de mest populære kinesiske el-bilene på det norske markedet.

Det ble en artikkel som skulle få utrolig store trafikktall. Her var det ingen tvil om at Bildudens lesere i stor grad interesserer seg for øst-asiatiske biler.

Derfor ble vi i Bilduden veldig glade da vi skulle teste Hongqi E-HS9. Denne bilen har fått omtale i en rekke norske medier over det siste året. Veldig mange har lagt merke til den nærmest SUV-lignende formen og det lekre designet.

Men finnes det noe mer bak fasaden? Har kineserne i Hongqi-konsernet endelig klart å produsere en kinesisk el-bil som kan matche japansk, tysk og fransk kvalitet?

Vi testet Hongqi E-HS9 på følgende punkter:

  • Kjøreegenskaper og komfort.
  • Rekkevidde og lading (batterikapasitet).
  • Tilhengerfeste.
  • Baksete.
  • Design.
  • Etikk og moral ved å støtte kinesiske bilprodusenter.
  • Andres erfaringer (fra andre bilnettsider).
  • Tekniske spesifikasjoner (ligger helt nederst i artikkelen)

…og til slutt kommer vi til en konklusjon.

Kjøreegenskaper og komfort

Den 5,2 meter lange og 2,7 tonn tunge helelektriske kinesiske luksusbilen imponerer når det kommer til komfort og kjøreglede. Så ærlige må vi være.

Hongqi E-HS9 er svært komfortabel å kjøre, med en romslig kabin og en rekke moderne fasiliteter. Konstruksjonen og oppsettet av setene gjør at du kan slappe av og nyte turen, selv på lange reiser. Pålitelige og kraftige bremser og styring gir sjåføren god kontroll over bilen, og den store batterikapasiteten sikrer at du kan kjøre lenge uten å måtte stoppe for å lade.

Akkurat dette med batterikapasitet vil vi komme litt mer tilbake til senere i artikkelen.

Kvalitetsmaterialer og lavt støynivå

Man føler fort at kvaliteten på materialene er noe helt annet enn hos andre billige kinesiske el-biler. E-HS9 er utstyrt med veldig mange av elementene som man finner igjen hos luksusbiler. Rattet er godt å holde i, bilen lager veldig lite støy – og isolerer godt støy fra utsiden av bilen.

I tillegg får du mye plass. Nordmenn er et av verdens høyeste folkeslag (kilde, Wikipedia). Nettopp derfor trenger vi mye plass i både for- og baksetet. Når bilen er over 5 meter, så kan du regne med at du har mye plass til bena.

Flere kjøreprogrammer – men produsert for en avslappende kjørestil

Om du ønsker å gjøre bilen litt «stivere», så kan det gjøres ved hjelp av de ulike kjøreprogrammene. Det er nemlig slik at Hongqi E-HS9 har en veldig myk fjæringsvei. Dette gjør at bilen i stor grad krenger en del.

Er du av typen som «råner» og «kjører tøft», så skal du nok helt klart velge en annen bil enn E-HS9. Dette er på ingen måte en bil du tar med når du skal utfordre Petter Solberg i løypa.

Samtidig får du bilen kjapt opp i høy hastighet. Tiden det tar å gå fra 0 km/t til 100 km/t ligger på 4,9 sekunder. Dette er betydelig kjappere enn andre biler i luksussegmentet.

Dog er spørsmålet: hvorfor er bilen utstyrt med så kraftige motorer når det er litt ubehagelig å kjøre E-HS9 som en sportsbil?

Her sliter vi med å se sammenhengen mellom tekniske spesifikasjoner og bruksområde.

PS! Du kan gå fra «Sportsmodus» til «Ekstrem-modus» hvis du har mer enn 70 % batteri. Dette er en enda kraftigere modus som virkelig kan få bilen opp i høy hastighet.

Batterikapasitet – rekkevidde og enkel lading

Rekkevidden til Hongqi E-HS9 er ikke god.

Til tross for at de promoterer seg som en bil som når langt, så stemmer ikke det. NAF har nemlig utført en rekkeviddetest.

Her kom det frem at det er sterk kontrast mellom hva kineserne lover – og hva batteriet faktisk klarer.

  • Hongqi har satt opp en offisiell rekkevidde på 465 kilometer.

  • Da NAF testet Hongqi E-HS9, så klarte de å få bilen til å gå 371 kilometer.

Det er for svakt.

Batteristyrken ligger på 84 kilowatt-timer. Dette gjelder «comfort»-modellen. Både «Premium» og «Exclusive» har sterkere batteri: nemlig 99 kilowatt-timer.

Hurtiglading-kapasiteten ligger på 140 kilowatt, noe som er godkjent. Det finnes dog andre el-biler på markedet som er bedre.

Tilhengerfeste

I løpet av mine fem år i Kina, så har jeg sett null (NULL – 0!) personer bruke tilhenger. Det er ikke en del av den kinesiske kulturen.

Tilhengere finnes ikke, så kineserne bruker store biler og fyller dem opp til randen i stedet for.

Derfor har naturligvis ikke den kinesiske versjonen av Hongqi E-HS9 et tilhengerfeste når bilen selges i Kina.

Men i Norge har de lagt til et tilhengerfeste. Dette er et feste som har en maksimal kapasitet på 1500 kilo, noe som er godkjent.

Hvor komfortabelt er det å sitte i baksetet?

Det som er litt spesielt er at baksetet er utstyrt på samme måte som forsetet. I stedet for å ha et midtersete, så har du i stedet to separate stoler.

Dette gir naturligvis en mer behagelig følelse for de som sitter bak.

Hele poenget med Hongqi i «gamle dager» var å lage biler som var ment for luksus i baksetet. Det var jo i baksetet de utenlandske businessmennene ble henvist!

I Kina er det også vanlig at man leier en sjåfør når man er rik. Derfor har Hongqi E-HS9 minst like behagelig bakseter som forseter. Vi liker også veldig godt at du selv kan justere Air Conditioneren fra baksetet. Så slipper du å mase på sjåføren hvis det begynner å bli litt kaldt.

Super komfort og veldig imponerende funksjoner. Når det kommer til livet i baksetet, så må vi i Bilduden gi toppscore.

Design

Av alle Youtube-videoen der ute, så mener vi at den nedenstående videoen viser Hongqi E-HS9 på den beste måten.

Det vil si: her kan du fint se designet både inne i bilen samt få et innblikk i hvordan eksteriøret ser ut:



Når du ser hvem som har designet Hongqi E-HS9, så blir du kanskje ikke overrasket. Det er nemlig Giles Taylor. Wikipedia-siden til Taylor sier det meste. Briten har tidligere jobbet som «head of design» i både Rolls Royce og Jaguar. Deretter ble han lokket til FAW Group (som eier Hongqi) med en heftig lønnssjekk.

Og vi i Bilduden kan helt tydelig se at Taylor har hentet inspirasjon fra både Rolls-Royce og Jaguar i Hongqi E-HS9. Det klassiske SUV-designet er lekkert, minimalistisk og flott.

Man får også et inntrykk av luksus når man ser på interiøret. Rene linjer går i ett med lyse farger. Dette kan muligens være en bil som det krever litt å holde ren (på grunn av de mange hvite og grå-lyse elementene). Dog må vi også gi tommel opp når det kommer til design.

Kjøpe el-bil fra Kina – moralsk riktig?

Rundt 99 % av alle forbrukertester av Hongqi nevner ikke et ord om Kina eller det kinesiske diktaturstyret.

Derfor ønsker vi i Bilduden å være den ene prosenten som gjør en forskjell.

Når du støtter kinesiske bilprodusenter, så støtter du automatisk Kinas diktaturregime. Dette er et av verdens mest brutale regimer som har ufattelig mye blod på hendene sine. Av prinsipp ønsker vi å be alle våre lesere om å IKKE kjøpe kinesiske biler så lenge den sittende diktatoren styrer Kina.

Her er bare et utdrag av hva Kinas Kommunistparti har drevet med de siste årene:

  • Folkemordet i Xinjiang-leirene. På bakgrunn av at uigurene har en muslimsk tro, så blir de satt i konsentrasjonsleirer. Her blir uigurene torturert og tvangssterilisert av fangevokterne. Da verden fikk se det berømte «Xinjiang Police Files», så fikk vi et innsyn i hvor brutalt dette folkemordet faktisk er.

  • Tiananmen-massakren i 1989. En rekke høytstående KKP-offiserer i dagens regime var med på å ta avgjørelsen om å slakte tusenvis av kinesiske studenter sommeren 1989. Det har aldri kommet en beklagelse fra kinesiske myndigheter. Ethvert forsøk på å dra frem massakren i det offentlige lys blir hardt slått ned på av Kinas kommuniststyre.

  • Støtte til Russlands krig mot Ukraina. Diktaturer står ofte sammen mot den frie verden. Aldri har vel forholdet mellom Russland og Kina stått sterkere. I og med at Kinas leder drømmer om en brutal invasjon av Taiwan, så må han naturligvis støtte Russlands forsøk på å ødelegge frie demokratier i Europa.

Husk at det er 100 % umulig å drive stor business i Kina uten å ha direkte støtte av Kinas Kommunistparti. Hongqi er definitivt en leverandør som har sterke bånd til kinesiske myndigheter.

Nettopp derfor mener vi at du absolutt bør la være å kjøpe en Hongqi-bil. Uavhengig av hvor god den skulle være.

Andres erfaringer – hva sier andre tester om Hongqi E-HS9?

Finansavisen Motor tester Hongqi E-HS9

Finansavisen har produsert en veldig god video av sin test. Her får du 23 minutter med svært mye nyttig info om bilen:



Helgetest fra «Nybiltester»

Dette er en annen interessant test som har blitt gjort på norsk:



Video – Hongqi E-HS9 på glattisen (bokstavelig talt)

Produsenten selv har lagt ut en video som skal vise at den kinesiske bilen fungerer fint på glatte, norske forhold.

Og videoen viste seg å bli ganske kul:



Øvrige tester av biler og biltjenester

Vi i Bilduden ligger ikke akkurat på latsiden.

Her er et knippe andre forbrukertester av lignende bilder eller øvrige bil-relaterte tjenester:

Hongqi E-HS9 tekniske spesifikasjoner

Toppfart200 kilometer i timen
Fra 0 til 100 på…~ 5 sekunder
Rekkevidde fulladet465 kilometer (WLTP)
Bilens lengde502 centimeter
Bilens bredde201 centimeter
Totalvekt2705 kilo
Med tilhengerfeste?Ja
PrisMellom 650,000 og 820,000 kr
Antall motorer2 stk

Til slutt – hva er Hongqis historie?

Selv har jeg bodd i Kina i fem år og kjenner kinesiske bilmerker bedre enn de aller fleste nordmenn.

Derfor er det ikke noen overraskelse at dette kinesiske luksusmerket har prøvd å ta markedsandeler i Skandinavia. Hongqqi drev i flere år utelukkende «VIP»-business. Det vil si at produsenten primært benyttet bilene som en «gave» til utenlandske businessmenn i Beijing og Shanghai.

Hongqi er et kinesisk bilmerke som ble etablert i 1958. Merket betyr «rød flagg» på kinesisk, og er et offisielt bilmerke for den kinesiske statsadministrasjonen. Hongqi-modeller har vært sjeldne i Vesten, men merket har en rekke forhandlere i Kina.

I 2012 ble det kjent at Audi skulle produsere en ny versjon av den kinesiske bilen for å markere Kina-bryllupet mellom Audi og den kinesiske bilprodusenten FAW Group.

3 kommentarer om “Hongqi E-HS9 – Test, kjøpsguide & ekspertenes dom”

  1. Når kineserne skal prøve å imponere med luksus, så blir alt halvveis. Sånn er det med alt, ikke bare med biler. Denne el-bilen fra Hongqi er ikke god nok. Skal du først legge 800,000 på bordet for en el-bil i Norge, så er det TUSEN ganger bedre å velge Tesla model S.

    For all del: ikke kjøp Hongqi. Det er et råd jeg gir UTEN å ta høyde for alle de gode poengene du gir om å støtte Kinas Kommunistparti.

    Svar
    • Hei, vi er til dels enige. Prisen var ikke en del av testen. Det vil si: vi i Bilduden har uansett aldri noe ønske om å kjøpe en Hongqi E-HS9. Derfor har vi ikke satt opp «Pris» eller «Valuta for pengene» som et eget punkt.

      Vi er selvfølgelig enige i at Hongqi ikke er verdt pengene.

      Svar
  2. Hongqi E-HS9 er som de aller fleste andre kinesiske biler: ser bra ut utenpå, men holder ikke lenge. Slutt å støtt disse kinesiske tullebilene.

    Av en eller annen grunn ser alt fancy ut på utsiden. Selv har jeg sittet i en Hongqi E-HS9 ved flere anledninger. Til den prisklassen, så holder ikke bilen nivået.

    Fin artikkel da. Takk Bilduden.

    Svar

Legg igjen en kommentar