Slik kjøper du riktig garasjejekk (best i test)


Slik kjøper du riktig garasjejekk (best i test)

Opp gjennom årene har jeg sikkert eid 20 forskjellige garasjejekker. Mange av dem har vært ganske håpløse. Og det har jeg lært veldig mye av.

I denne artikkelen skal jeg vise deg hva du skal tenke på når du kjøper en biljekk til privat bruk. Det kommer også en del nyttige tips angående bruk – samt hvilke nettbutikker jeg anbefaler for å kjøp dem.

PS! Du kan spare veldig mye på å kjøpe utstyr til bilen på nett. 🙂

Dårlig tid? Her er testens vinner!

Billig, bunnsolid og sterk

Hydraulisk jekk ENERGY NE00274

Testens vinner har en løftehøyde på hele 300 milimeter!

I tillegg ligger den betydelig lavere pris enn lignende modeller på markedet. At den også er produsert av verdensledende ENERGY trekker heller ikke ned.


Før testen – kjøretøyets vekt & kriterier

Før jeg begynner å anbefale produkter, så går jeg gjennom to veldig sentrale spørsmål:

1. Hvorfor er noen jekker bedre enn andre?
2. Hvordan kan man finne ut hvor mye bilen sin veier?

#1: Hva skiller en god fra en dårlig garasjejekk?

  • Evnen til å løfte bilen raskt
  • Evnen til å løfte bilen så høyt som du trenger for å utføre arbeidet
  • At den er lett å bruke
  • At den kan stues vekk når den ikke brukes*
  • At man får mye for pengene.

*= Man bruker tross alt ikke en slik jekk mer enn 4-5 ganger i året.

Unngå sløsing av penger

Dette er de tingene jeg har fokusert på i denne artikkelen. Spesielt det siste punktet. Det finnes veldig mange butikker og nettbutikker som selger garasjejekker i Norge.

Problemet er at 70-80 % av dem gir deg veldig lite for pengene.

Og det er nettopp disse dårlige jekkene jeg har filtrert ut. Så slipper du å bruke penger på noe skvip.

#2: Slik finner du ut bilens vekt

Det finnes flere måter å gjøre dette på.

Her er de tre mest effektive måtene å finne ut hva bilen din veier på:

1. Gå inn i Google og skriv: «[DITT BILMERKE] + weight».

For eksempel: et Google-søk på «Tesla Model 3 Weight» ga meg følgende resultat:


Tesla Model 3 veier mellom 1600 og 1850 kilo.

Da vet jeg at den veier mellom 1600 og 1850 kilo – maks.

2. Sjekk vognkortet ditt.

På vognkortet ditt skal det stå bilens totalvekt.

Hvis du ikke har vognkortet tilgjengelig, så kan du ringe produsenten av bilen din. De har kontroll på hvor mye den veier.

I vognkortet ditt vil det typisk stå det som heter «Tillatt totalvekt», som du kan se på bildet under:


Bilens totalvekt står i vognkortet. Foto: Youtube.com.

…og bilen din veier nok litt mindre enn dette. Men dette er i hvert fall absolutt maks av hva bilen din noensinne får lov til å veie. Hvis du kjøper en garasjejekk som løfter mer enn dette tallet, så er du i meget trygge hender.

3. Sjekk tabellen under:

Jeg har jobbet med biler i mer enn 20 år, og kan røflig si at dette er en god pekepinn på hvor mye bilen din veier:

Små biler (Nissan Micra)1200 kilo
Mellomstore biler (Audi A4)1600 kilo
Store personbiler (Audi A8)2000 kilo

…og det er veldig sjelden man ser biler over 2500 kilo i Norge.

I så fall er det varebiler eller store SUVer.

NB! VIKTIG INFORMASJON OM VEKT PÅ KJØRETØY

Det finnes mange begreper som omhandler et kjøretøys vekt. Husk at du skal ta høyde for «Egenvekt» når du skal kjøpe en garasjejekk. Egenvekt er kjøretøyets totale vekt inkludert alt påmontert ekstrautstyr, full tank og en fører på 75 kilo.

Andre begreper du ikke må ta høyde for er blant annet «Nyttelast«, «Aktuell totalvekt«, «Tillatt totalvekt«.

Etter all sannsynlighet kommer du til å mekke på bilen når den er tom, noe som gjør at «egenvekt» er sentralt.


Best i test: Topp 3 garasjejekker

Nå har du både lært litt om bilens vekt samt hva jeg verdsetter i en god jekk. Dermed er det klart for å begynne å anbefale produkter.

ENERGY NE00274 (vinner!)

ENERGY NE00457

Garasjejekk Bildeler

Detaljer og tekniske spesifikasjoner

NavnENERGY NE00274ENERGY NE00457Garasjejekk Bildeler
ProdusentEnergyEnergyBildeler.no
Maks løftehøyde300 mm455 mm375 mm
Pris (cirka)500,-2250,-1250,-

Som du ser, så har jeg valgt tre produkter i ganske ulik prisklasse.

Selv mener jeg at 99 % av alle norske privatpersoner som skal kjøpe garasjejekk klarer seg med NE00274. Den er solid, sterk og meget god til den prisen.

Trenger man egentlig å gå for den dyreste garasjejekken?

Som tidligere nevnt, så har jeg en del dårlige erfaringer. De dårligste erfaringene hadde jeg med jekker som kostet under 1000,-.

Så jeg vil absolutt si at det er en tydelig sammenheng mellom kvalitet og pris når det kommer til slike produkter. Det gjelder egentlig alt av bildeler man kjøper på nett.

Hva betyr «inngangshøyde» og «løftehøyde»?

Dette er to begreper som er sentrale når man kjøper garasjejekk.

Inngangshøyde beskriver hvor lett jekken kan komme under bilen din. Hvis inngangshøyden er på 100 mm, men avstanden mellom bilen og bakken er på 95 mm, så kan ikke jekken komme under bilen. Dette er oftest et problem på såkalte «råne-biler» som har blitt senket. De aller fleste jekker har en inngangshøyde på mellom 80 og 150 mm – noe som skal være rikelig for de fleste privatbiler.

«Inngangshøyde» kalles også noen ganger for «Minimum løftehøyde».

Løftehøyde viser til hvor høyt jekken kan løfte bilen over bakken. Normalt finner man garasjejekker som løfter mellom 300 og 450 mm.


Priskategorier på garasjejekker

Selv har jeg anbefalt tre ganske like produkter. Det ser i hvert fall sånn ut ved første øyekast. Men med et trent «bilverksted»-øye, så kan man se at det er ganske store forskjeller.

  • Under 1000 kroner: du finner veldig sjelden gode biljekker under tusenlappen. Man kan være heldig, men dette er ofte importerte varer fra Kina som ikke er tilknyttet større merkevarer. Selv vil jeg ikke kalle meg «merkebevisst» når det kommer til kjøp av denne typen produkter. Men jeg har veldig dårlig erfaring med å kjøpe noe fra et firma jeg aldri har hørt om.

    Jeg tok en sjanse da jeg prøvde ENERGY garasjejekk til knapt 500 kroner. Men den var faktisk utrolig god, og jeg ble overrasket over kvaliteten! Energy er riktignok et veldig godt merke innenfor biljekker.
  • Mellom 1000 og 2500 kroner: I dette sjiktet ligger de aller fleste garasjejekker. Og hvis du er en «vanlig bileier», så er dette priskategorien du bør sikte deg inn på. Modellene er ofte enkle å bruke, relativt små i størrelse og veldig brukervennlige for nybegynnere.
  • Over 2500 kroner: Når det kommer over denne prisen, så er det primært styrken på jekken som økes. Det vil si at de er tilpasset store SUVer, små lastebiler, «maxi-taxier» og andre store personbiler. Skal jeg være ærlig, så ville jeg neppe brukt over 3000 kroner på en garasjejekk. Man kan få veldig høy kvalitet til litt over 2000,- NOK på det norske markedet.

FAQ: Ofte stilte spørsmål om garasjejekker

Konklusjon

Det finnes garasjejekker der ute som både er rimelige, stødige og solide. Og jeg har funnet dem fram til deg i denne artikkelen.

Mange tenker at «jekk er jekk». Men så feil kan man ta.

Det finnes veldig store forskjeller på de ulike produktene; mest av alt på hvor sterke og smidige de er. Hvis man først kjøper en garasjejekk og senere finner ut at den ikke passer den nye bilen din, så må du plutselig ut på markedet igjen. Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en jekk som har en lav inngangshøyde og en høy løftehøyde. Og som ikke koster mer enn 3000 kroner.

Det skal nemlig la seg gjøre.

Hvis du har spørsmål om kjøp av garasjejekker, så kan du stille de i kommentarfeltet under artikkelen. 🙂

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

13 kommentarer:

  1. Veldig bra guide! Tusen takk! 😀

    Ser også at NAF har lagt ut en guide om garasjejekker, men den er nok litt utdatert. Sjekket Skruvat og Bildeler, (og Eurodel). Men kunne bare finne igjen èn av de 8 jekkene som kom på topp.

    Ellers vet jeg ikke om man burde dra på Biltema og sjekke. Tror neppe NAF sin test var sponset 😉

    1. Takk! 🙂

      Tviler på at NAF sine tester er sponset. Det vil si; jeg er 100 % sikker på at de ikke er det.

      Denne testen her er heller ikke sponset. Jeg står helt fritt til å anbefale akkurat de produktene jeg mener er best.

  2. Ironisk nok hadde jeg akkurat bestilt ENERGY NE00274 en snau uke før jeg leste artikkelen 😛

    og ja. Det virker som det beste alternativet. Den har også vunnet en del «priser» (kåringer) internasjonalt. Men det som er irriterende med å lese om produktanmeldelser internasjonalt er ofte at varen ikke finnes i Norge. Det gjelder i hvert fall spesielt bildeler.

    Nå håper jeg at garasjejekken min kommer snart og at jeg blir fornøyd 😉

  3. Mange kjøper garasjejekker uten å vite hva de gjør. Ofte er de anbefalt av folkene på Biltema. Og som regel er det 18-åringer som står bak kassa….og de har null peiling på bil.

    Så godt å se at det er en bilmekaniker som faktisk anbefaler noen produkter som kan være nyttige. Enig i vurderingene dine forresten – og glad for at du tar opp dette med høyde under bilen. Mange går på en smell og kjøper en jekk som er for liten, og da kan de takke seg selv neste gang de er nødt til å fikse litt på bilen hjemme 😉

    Tror egentlig at de fleste som kjøper garasjejekker nå er folk som har litt peiling. Verkstedene gjør jo det meste for folk, så det er mest de som er INTERESSERT i å mekke selv som kjøper det.

  4. HERLIG GUIDE!

    Det beste jeg fant ut her var hvordan jeg skal klare å finne ut av vekten på bilen min. Det vil være superkjedelig å kjøpe en jekk, og så 1 uke senere se at jeg ikke kan bruke jekken fordi bilen min er for tung 😛

    Eller…for høy. Også bra at garasjejekkene kommer med en bruksanvisning som viser hvor høye/lave de er. Det minker komplikasjonene betraktelig.

  5. Jeg er også blant de som har kjøpt for liten garasjejekk. Den passet ikke min Range Rover – og jeg var nødt til å gi den bort til broren min.

    Til deg som leser dette: vennligst sjekk høyde og vekt på bilen din først. Det er superviktig.

  6. ENERGY er en god garasjejekk. Testen stemmer i hvert fall overens med det jeg har opplevd før 🙂

    Jobbet som bilmekaniker på et verksted i Sarpsborg for noen år siden. Sommerjobb. Fattern fiksa meg det. Og det eneste jeg gjorde var alt «skitarbeidet» som de andre ikke ville ta i. Blant annet var det å finne jekken, jekke opp bilene, sjekke lufttrykket i dekkene, og så videre.

  7. Energy har seriøst veldig bra garasjejekker.

    Men jeg trodde kanskje sånne jekker var litt «ut»? Drar man ikke nå bare heller på bilverksted og får alt sammen fiksa?

    1. Hei 🙂

      Selv eier jeg et bilverksted, så jeg liker jo at folk kommer innom. Ellers kunne vi gått konkurs.

      Denne nettsiden handler riktignok om at man bør gjøre mye med bilen sin selv hvis man skal spare litt penger. Og en garasjejekk er et utrolig nyttig verktøy å ha hjemme hvis man vil gjøre noen enkle reperasjoner på bilen sin.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content