Gammel moro: Min erfaring med Rent-a-Wreck

Disclaimer:

Jeg har prøvd «Rent-a-Wreck» ved to anledninger. Èn gang da jeg skulle flytte noen møbler i Århus (2016) og èn gang når jeg trengte bil i en to-dagers-periode i Oslo (forrige uke).

Denne anmeldelsen er på ingen måte sponset av Rent-a-Wreck. Den er 100 % ærlig, noe du helt sikkert forstår når du leser den. 😉

Hva er Rent-a-Wreck?

Sjansen for at du allerede vet hva «Rent-a-Wreck» er, vil være ganske stor.

Spesielt siden du allerede har klikket deg inn på artikkelen.

Men for dere som (ved et uhell) har endt opp her: la meg forklare veldig fort. Rent-a-Wreck er en bilutleie-tjeneste som operer i hele Skandinavia.

Men de skiller seg ut fra «vanlige» bilutleie-tjenester på èn spesiell ting:

De tilbyr stygge biler. Vrak. Og er stolte av det.

Hva med prisene?

De er betydelig lavere enn hos andre utleiefirmaer.

Man får det man betaler for.

Da jeg prøvde Rent-a-Wreck i Oslo, så betalte jeg 265,- NOK for en Toyota Yaris for ett døgn. Det kaller jeg billig underholdning. 🙂

(Senere i artikkelen viser jeg hvor mye billigere de er sammenlignet med sine konkurrenter. Stay tuned!)

Hvilke kriterier besto testen av?

For noen spiller ikke pris noen rolle. Andre er veldig opptatt av kundeservice og support.

Men andre tenker at sikkerhet er førsteprioritet når de skal velge leiebil. Derfor tenkte jeg å spesifisere hva jeg ser på som viktig når jeg skal bedømme Rent-a-Wreck:

I synkende rekkefølge…

  • Pris
  • Pålitelighet
  • Kvaliteten på bilen / Kjøreglede
  • Kundeservice

….og dette er de tingene jeg føler at jeg kunne bedømme Rent-a-Wreck på. 🙂

La oss bare starte med en gang.

#1: Pris og kostnader

Her er det ikke så mye å si.

Jeg har allerede gjort det klart og tydelig at Rent-a-Wreck er det billigste alternativet på markedet.

Men HVOR mye billigere er de enn sine konkurrenter? La meg sjekke prisen på leie av en liten bil i morgen tidlig i Oslo (for 24 timers bil-leie):

FirmaPris
Rent-a-Wreck295,-
Budget BilutleieIkke tilgjengelig
Europcar470,-
Oslo Bilutleie750,-

Så hvor mye billigere er Rent-a-Wreck?

Tallene ljuger jo ikke.

Rent-a-Wreck er rundt 100 % billigere enn konkurrentene hvis jeg skal leie en liten personbil i Oslo i morgen tidlig. 🙂

Pris konklusjon:

5/5. Man finner ikke billigere bilutleie-selskap i Norge (eller Danmark).

#2: Pålitelighet

Jeg har leid bil av mange firmaer i mange land.

Og hvis det er èn ting som kjennetegner denne bransjen, så er det at de er ekstremt upålitelige. Denne type reaksjon er veldig vanlig når man ankommer flyplassen i Bucharesti:

«Åja, så du hadde bestilt den bilen? Jeg ser at den er på verksted nå…kan du ta denne bilen i stedet for? Den koster bare fem ganger så mye…»

Ukjent rumensk ansatt i avis/Eurocar…

Derfor er pålitelighet viktig for meg.

Og jeg kan bare si med en gang: jeg har alltid fått hva jeg har betalt for av Rent-a-Wreck.

De er veldig sparsomme med lovnadene sine. Men det er nok også fordi de vet at de kun kan holde det de lover. Verken mer eller mindre. 🙂

Hvorfor er det så mange upålitelige bilutleie-firmaer?

Dette er først og fremst et problem i utlandet. Skal skal understrekes.

Men det finnes også en del «cowboyer» i bilutleie-bransjen i Norge. Ofte tillater de seg å være frekke mot kundene fordi:

  • De fleste kunder er utenlandske turister
  • Betaling har skjedd på forhånd
  • Det å booke om ny bil ved et annet selskap er «stress»
  • De satser ikke nødvendigvis på gjentagende kjøp hos kunden

Pålitelighet konklusjon

5/5. Ingenting å utsette på det jeg ble lovet sammenlignet med den tjenesten jeg fikk.

Verken i Århus eller Oslo.

#3: Kvaliteten på kjøretøyet

Etter å ha jobbet med bil i godt over 25 år, så skal jeg ikke engang late som at jeg er «objektiv» ved en slik bedømmelse. 🙂

Jeg finner selv noe å klage når jeg kjører en fullstendig flunkende ny Lamborghini!

Men det er ingen tvil om at kvaliteten på kjøretøyene hos Rent-a-Wreck er forholdsvis dårlige. De er ikke farlige, men kjøregleden er lik null.

Den bilen jeg fikk i Århus var direkte skitten. Ikke sånn «litt motorolje på panseret»-skitten.

Mer sånn…»noen har spist McDonalds i denne bilen uten å rydde opp på tre dager»-skitten.

Det er ekkelt.

Er Rent-a-Wrecks biler farlige å kjøre?

Nei, det er de ikke.

Rent-a-Wreck skriver selv på sine nettsider at:

Foto: Skjermbilde, rent-a-wreck.no

…og dette betyr at de er 100 % sikre å kjøre.

Jeg har personlig vært med på et ukjent antall EU-kontroller med biler. Og vet at hvis det er èn ting som er sikkert, så er det at norske & danske myndigheter IKKE slipper ut biler på veien som er en fare for trafikken.

Kjøretøy kvalitet konklusjon

2/5. Ingenting mer.

Bilene er ikke farlige å kjøre. Men de er i forholdsvis dårlig stand og kan, i enkelte tilfeller, være skitne.

#4: Kundeservice og support

Fyren i Danmark var utrolig hyggelig.

Han i Oslo virket som han ønsket å bli kvitt meg ut av butikken så kjapt han bare kunne.

Når det kommer til kundeservice, så er det vanskelig å gi en konklusjon. De fleste som jobber hos Rent-a-Wreck er sikkert hyggelige. Men jeg hadde èn god og èn dårlig opplevelse.

Det holder vel til 3 av 5 stjerner, gjør det ikke? 🙂

Kundeservice konklusjon

3/5. Tviler kommer Rent-a-Wreck til gode. 😉

Sammendrag & Konklusjon

Terningkast (1-6)
Pris6
Pålitelighet5
Kvalitet på bil2
Kundesupport4
Totalt4

…jeg gir altså Rent-a-Wreck en 4’er basert på det jeg har testet og vurdert. 🙂 En helt OK tjeneste for deg som ønsker å leie en billig bil i Skandinavias største byer.

Hvis du er på jakt etter langtidsleie på en pålitelig, godtkjørende og fin bil – glem det! Da er det andre bilutleie-firmaer du kan prøve.

…jeg har faktisk skrevet en artikkel om tjenesten Nabobil. Det er en krysning av Rent-a-Wreck og AirBNB.

Fordeler

  • Billig bilutleie
  • Finnes i nærmest alle norske byer
  • Kjapt og enkelt
  • Kan bookes online
  • Semi-hyggelig betjening

Ulemper

  • Forholdsvis dårlige biler
  • Fungerer best til korttidsleie

Ekstra: Erfaringer fra andre kunder

Min anmeldelser er kanskje litt relevant. Den er i hvert fall helt objektiv.

Men det er allikevel smart å legge til hva andre brukere har skrevet om Rent-a-Wreck på nett. Det er tross alt flere som har ulike erfaringer der ute.

Facebook

I Norge er det kun to aktive Rent-a-Wreck-sider som har åpne kundeanmeldelser: Harstad/Evenes & Bergen.

Der har de fått henholdsvis 4.1 og 2.9 basert på totalt seks anmeldelser:

Skjermbilde: Google.com, søk: «Rent-a-Wreck anmeldelser»

Tripadvisor

Tripsadvisor har et diskusjonsforum hvor brukere har diskutert Rent-a-Wreck i Oslo.

Du kan finne tråden ved å klikke her (obs! diskusjonen foregår på engelsk.).

For deg som ikke gidder å lese gjennom alt, så har jeg skrevet et sammendrag som en liste her:

  • De fleste er semi-fornøyd
  • Noen påpeker at prisene ikke er lavere enn hos andre utleieselskaper (som er feil…)
  • De fleste er enig i at andre bilutleie-selskaper er bedre

Har DU noen erfaring med rent-a-wreck?

I så fall holder jeg kommentarfeltet under artikkelen åpent.

Jeg elsker å høre andres (ekte) erfaringer med Rent-a-Wreck eller andre bilutleie-selskaper. Hvis du er innom artikkelen for å reklamere for eget produkt eller firma: don’t do it! 😉

Det beste vil være om vi klarer å dele helt ekte og objektive brukeranmeldelser.

Til slutt: andre forbrukertester

I slutten av disse artiklene pleier jeg å reklamere for noen av de andre tjenestene jeg har prøvd. 🙂

Dette gjør jeg for at du kanskje vil dra nytte av det. Her kan du lese mer om følgende tjenester:

Og som tidligere nevnt er kommentarfeltet åpent for alle tilbakemeldinger! 🙂

7 kommentarer om “Gammel moro: Min erfaring med Rent-a-Wreck”

  1. Brukte Rent-a-Wreck da vi var 20 år og skulle på heisatur til Trondheim. Eneste bilutleieselskapet som godtok at vi var litt unge og uerfarne.

    Det som var deilig var å slippe å tenke på at bilen skal sendes tilbake i perfekt stand. De på Oslo-kontoret virket også veldig hyggelige og imøtekommende.

    Tommel opp til Rent-a-Wreck herfra!

    Men jeg synes de bør bytte navn

    Svar
    • Hei Jokke. Godt å høre at du var fornøyd med Rent-a-Wreck. De virker å ha mange fornøyde kunder.

      Angående navnebytte: der er jeg litt delt. På en måte er det litt kult at de er ærlige om kvaliteten på bilene sine. 😉

      Svar
  2. hehe rent -a-wreck er håpløse (i min bok).

    Hadde bestilt en bil fordi jeg skulle flytte noe greier fra A til B innenfor oslo sentrum. KOmmer ned på stasjonen der og de har INGEN BILER IGJEN.

    «javel?», sa jeg. «Jeg hadde jo booket en bil i går kveld».

    Svensken bak kassa var frekk nok til å hevde at jeg ljøy fordi han «kjente han som arbeidet i går og visste at han ikke ljøy».. Aldri mer rent-a-wreck på meg

    Svar
    • Oj, sann!

      Det var da virkelig ikke bra. Hvis det er èn ting som er viktig hos de jeg leier bil av, så er det at man kan stole på dem. Hvis det er riktig at de har lovet deg en bil som de plutselig ikke hadde, så er det helt uakseptabelt.

      Nå har riktignok ikke Rent-a-Wreck tilsvarsrett her…med mindre de finner denne artikkelen via Google.

      Svar
  3. Hei, her er erfaringen min med Rent a Wreck Gardermoen i sommer:

    I sommer bestemte vi oss for å tilbringe en uke av ferien vår i Stavern utenfor Larvik. Med to små
    barn, en på 2 år og ei på 3 måneder, fant vi ut at det ville være tryggest og ikke minst mest praktisk
    med en leiebil. Som småbarnsforeldre er vi veldig opptatt av trafikksikkerhet så vi vurderte om vi
    skulle ta med våre private bilstoler. Men på grunn av den røffe behandlingen bagasjen får slo vi det fra
    oss.

    Vi bestemt oss for å leie hos Rent a Wreck. Vi syntes prisen for leie av bil var overkommelige samt at
    det på deres hjemmeside står «Vårt konsept er å tilby et rimeligere leiebilalternativ uten at dette på
    noen måte går ut over sikkerheten eller service». Dette syntes vi hørtes bra ut. Jeg ringte likevel til
    avdelingen deres på Gardemoen i god tid før avreise og spurte om på tilstanden på bilstolene. Damen
    jeg snakket med sa at stolene ikke er nye men i bra stand og ikke noe problemer å bruke. Dette gjorde
    oss beroliget med tanke på sikkerheten til barna og vi kunne se helt bort fra å ta med egne stoler.

    Jeg booket bil på nettet fra mandag 10.august til og med lørdag 15.august. Kontrakten og betingelsene ble sendt til meg pr mail. Jeg valgte en Toyota Avensis og i kontrakten sto kjennemerket KH38689. I mailen sto det at vi måtte fylle ut og returnere kontrakten om vi skulle hente ut bilen etter kontortid. Dette var ikke aktuelt for oss da bilen skulle hentes på formiddagen. Vi hadde først en avtale om å hente bilen kl. 11:00. Men avgangen ble endret, så jeg sendte en mail med informasjon om at vi ikke kom til å lande før ca. kl. 11:30. Dette for at representanten fra dere skulle slippe å vente unødig lenge på oss.

    Jeg ringte til avdelingen deres på Gardermoen etter at vi hadde landet og hentet ut bagasjen vår, for å
    avtale sted for overlevering av bilen. Jeg fikk beskjed om å gå til P1 parkeringen og møte
    vedkommende der. Representanten deres var på tur med bilen og var ca. 10 minutter unna. Vi gikk
    bort til parkeringen og ventet. Klokken ble over 13:00 før hun kom med bilen. Bilen hun kom med var
    en Ford Focus – altså ikke bilen som var booket og som sto i kontrakten. Dette var ikke et problem for
    oss. Så lenge vi fikk en stasjonsvogn i god stand var vi fornøyd. Vi hadde forståelse for at vi måtte vente en stund før bilen ble levert. Vi tenkte at det sikkert er hektisk i sommermånedene med utleie og kanskje lavere bemanning grunnet ferieavvikling. Men vi hadde strukket tålmodigheten til 2 åringen langt, og babyen på 3 mnd trengte skift og var klar for å sove. Vi var derfor glade for at bilen ble levert.

    Jeg gikk bort og snakket med representanten deres og skrev under på leiekontrakten. Deretter
    undersøkte jeg bilen. Bilen så veldig bra ut. Men når vi så bilstolene ble vi sjokkert. Som
    småbarnsforeldre er vi som nevnt opptatt av sikkerhet og har naturlig nok en del kunnskap om sikring av barn i bil og kjennskap til hvilke produkter som er på markedet.

    Babysetet som ble levert og som Rent a Wreck mener er i god nok stand og «ikke
    noe problem å bruke». Dette er et barnesete som ble produsert i mars i 2001. Det er 19 år gammelt.

    Jeg spurte representanten deres om hun syntes at dette var forsvarlig. Hun mente at det var ingen
    problem og det var det eneste setet de hadde. Vi sa at dette sete var uaktuelt for oss å bruke og vi følte
    oss misledet av dere med tanke på den informasjonen vi hadde fått. Hun sa at hun ikke kunne gjøre
    noe og vi skulle ha tatt med egne barneseter om det var så viktig for oss. Jeg forsøkte å forklare henne
    at vi hadde vurdert det, men etter å ha fått forsikringer fra dere om at tilstanden på barnesetene var bra
    så valgte vi å leie av dere. Representantens serviceinnstilte svar var da bare å fjerne barnesetet fra
    bestillingen og si at vi behøvde ikke å leie det og beklaget at vi hadde blitt feilinformert. Jeg spurte
    hun hva hun mente jeg skulle gjøre med den 3 måneder gamle babyen på en parkeringsplass utenfor
    Gardermoen. Dette mente hun var mitt problem og foreslo at vi kunne kjøpe et nytt sete. Samboeren
    min og jeg ble enige om at hun og babyen skulle gå tilbake til flyplassen og så fikk jeg ta med meg 2
    åringen og dra å kjøpe et nytt babysete.

    Jeg begynte å montere barenestolen til 2 åringen men fant fort ut at det manglet to deler. Jeg forsøkte å
    forklare dette til representanten deres men hun var ikke enig. Jeg ba henne da komme og vise meg
    hvordan man skulle feste det fordi jeg mente det ikke var mulig når det manglet deler. Etter at hun
    heller ikke fikk til sa hun surt at hun skulle ringe til noen å få de til å levere et nytt barnesete. Da vi
    ventet på det nye barnesetet begynte jeg å undersøke babysetet for å finne datostemplingen på det. Jeg
    forklarte henne at jeg skulle prøve å finne ut når det var produsert fordi jeg visste at et babysetet ikke
    skal være så mye over 7 år. Hun spurte hvorfor jeg skulle det når jeg ikke skulle leie det. Til det svarte
    jeg at «jeg skal krangle med sjefene dine, fordi jeg føler at vi har blitt lovet noe som ikke er blitt
    overholdt». Representanten deres svar på det var å pakke bilsetene tilbake i bilen, lukket dørene og
    kjørte av sted. Kontrakten som var ferdig utfylt, underskrevet og overlevert lå enda blant tingene i
    bilen – også denne tok hun med seg.

    Så da stod vi der på en parkeringsplass utenfor Gardermoen flyplass, uten noen måte å komme oss
    videre på.

    Vi snakket om hvilke alternativer vi hadde og var enige om at vi måtte forsøke å få tak i en ny leiebil. Vi gikk sammen tilbake til flyplassen og jeg tok kontakt med de ulike selskapene som leier ut bil. Kriteriene var de samme som når vi booket bil hos dere – at bilen måtte være stor nok til en småbarnsfamilie på fire personer med plass til bagasje.
    Men det er ikke en enkel oppgave å få tak i en leiebil samme dag som man trenger den, på Gardermoen i ferien i en pandemi. Det tredje selskapet vi snakket med hadde heldigvis en ledig bil. Bilen ble leid i samboerens navn og utgiftene kom på 15000 kr – ink. Et depositum på 3000 kr.

    Så for å gjøre en lang historie kort

    IKKE LEI BIL AV RENT A WRECK GARDERMOEN

    Svar
    • Ooops! Det var virkelig ikke noen hyggelig melding å se.

      Helt enig i at dette er LANGT under det man kan forvente av et leiebilfirma. Problemet med den bransjen er at firmaene vet med 100 % sikkerhet at du er avhengig av dem. Det er ikke «bare bare» å gå til et annet firma på Gardermoen og høre om de har en ledig leiebil med et trygt barnesete.

      Synd at du hadde denne erfaringer med Rent-A-Wreck. Godt at du også sier fra i kommentarfeltet her – det er jeg veldig glad for.

      Svar
      • Ja jeg er mildt sagt forbannet, spesielt siden jeg har tatt kontakt med dem og de bare avviser oss blankt. Så dette er ikke den eneste plassen jeg kommer til å si ifra på.

        Svar

Legg igjen en kommentar