Her i Norge har vi vært ufattelig dyktige med å «elektrifisere» bilparken. I følge elbil.no besto bilparken av rundt 64 % elektriske kjøretøy i februar 2022.
Men hva med andre typer forurensende kjøretøy?
Kan man også gjøre snøscootere elektriske – med stor suksess?
Svaret er «tja». Det vil si: flere produsenter begynner nå å satse på elektriske snøscootere. Men hvor gode er de – og er de verdt prisen?
Det tenkte vi i Bilduden å undersøke. I denne artikkelen oppsummerer vi alt du trenger å vite om elektriske snøscootere på det norske markedet.
I denne artikkelen får du informasjon om følgende tema:
- En oversikt over el-snøscooterne som selges i Norge i dag (Taiga).
- Fordeler og ulemper med disse kjøretøyene.
- Leverandører samt informasjon om hvor man kan kjøpe el-snøscootere.
- Annen nyttig informasjon.

Taiga – Norges største leverandør av el-snøscootere
Det finnes i skrivende stund kun ett merke el-snøscootere i Norge. Taiga leverer tre forskjellige modeller – som alle er tilgjengelige i Norge.
Her er en produktbeskrivelse av hver modell. Alle bildene er hentet fra Taigas internasjonale nettside.
Ekko

- Har en rekkevidde på opptil 96 kilometer per lading.
- Hestekrefter på 120 hk.
- Ytelsesmodellen har 180 hk.
- Fra 0 til 100 km/t på 4,1 sekunder.
Atlas

- Rekkevidden kommer på hele 100 kilometer.
- Kjapp og enkel å lade.
- Fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder.
- Via den amerikanske nettsiden til Taiga koster modellen 17,500 USD.
Nomad

- Kommer med en rekkevidde på 100 kilometer (samme som Atlas).
- Totalvekt på 297 kilo.
- Fra 0 til 100 km/t på 3,7 sekunder.

Jeg ønsker å kjøpe elektrisk snøscooter – men hvor?
Vi har prøvd å få tak i en Orka-modell direkte fra produsenten.
Det gikk ikke.
Deretter sjekket via på Google og fant ut at det bare er èn leverandør av el-snøscootere i Norge:
I skrivende stund ser det ut til at nettsiden deres er nede, men du kan prøve å klikke deg inn for å se om den fungerer litt senere.
SnowTrax tester – Verdens første el-snøscooter
For de av oss som er interessert i motoriserte kjøretøy på snø, så kjenner vi godt til Youtube-kanalen SnowTrax.
I denne 8 minutter lange videoen tester de Taiga Motors snøskuter og gir sin dom over maskinen:
Interessert i elektriske kjøretøy? Her er relevant lesestoff for deg
- Hongqi E-HS9 – Test, kjøpsguide & ekspertenes dom
- Elektrisk motorsykkel barn: Beste el-motorsykkel test
- Full guide Kinesisk Elbil: De 5 beste Kina-el-bilene på markedet
- Hybridbil: Fordeler & ulemper
Konklusjon
Hytte- og turfolket vil prise seg lykkelig over at de bensindrevne modellene blir byttet ut med elektronikk.
For her snakker vi om betydelig støyreduksjon. Som du ser i videoen vi har lenket til i artikkelen, så er Taiga Motors sine modeller nærmest helt stillegående. Prima!
Dessverre er det begrensede muligheter for deg som ønsker å kjøpe el-snøscooter som privatperson i Norge. Flere bedrifter har begynt å tilby turer med slike scootere, men disse er ikke til salgs. Blant annet har svenske Skistar og noen finner oppe i Rovaniemi begynt å selge «el-snøscooter-opplevelser».
Forhåpentligvis tar det ikke lang tid før den norske snøscooterparken blir elektrifisert. For vi trenger betydelig mindre støy i norske fjellområder.
Spørsmål du kanskje lurer på (FAQ)
Prismessig ligger modellene ganske likt. Det skal sies at bensindrevne snøscootere ligger på alt mellom 100,000 og 400,000 kroner. Enkelte modeller koster også i overkant av en halv million.
Teiga sine el-snøscootere ligger akkurat nå på rundt 150,000 norske kroner (i USA). Når du legger til norske avgifter, så regner vi med at de kommer til å selges for rundt 250,000 kroner i Norge.
For det første slipper de nærmest ikke ut noen form for forurensing. Den andre fordelen er at disse variantene er nærmest lydløse. Her kan du kjøre over vidda uten å lage så mye lyd!
Støynivået har vært en av hovedargumentene for å opprettholde forbudet mot «fritidskjøring» her i Norge. Dette kan du blant annet lese om i en Dagsavisen-artikkel fra 2020.
Siste fordelen er at elektrisitet koster betydelig mindre enn bensin. Det er altså en fin økonomisk motivasjon i bunn for å skifte til noe mer miljøvennlig.
Tiaga er et kanadisk selskap. Som du vet, så er det også mye kjøring på snø i Canada om vinteren.
Selskapet ble stiftet i 2015 og har siden den gang solgt elektriske kjøretøy med stor suksess – i både inn- og utland.
Hei. Ønsker og kjøpe en EL-scooter. Er det lang leveringstid ? Bor på Senja. Ønsker den med størst batteri.
Hallo Willy-Morten. Vi i Bilduden selger ikke EL-snøscootere. Det anbefales at du tar kontakt med en av leverandørene som er omtalt i saken her.
mvh
Trond, Bilduden.