Elektrisk motorsykkel – Tips, forhandlere og gode modeller

Elektriske motorsykler er en type kjøretøy som er beregnet for å brukes av voksne. De fleste elektriske motorsykler har to hjul, selv om det finnes også modeller med tre hjul. Elektriske motorsykler har en rekke fordeler sammenlignet med bensin- og dieselmotorsykler.

For det første er elektriske motorsykler langt mer stille enn bensin- og dieselmotorsykler, noe som gjør dem ideelle for bruk i byer og tettsteder. I tillegg er elektriske motorsykler miljøvennlige, fordi de ikke utslipp noen skadelige avgasser.

Det er flere grunner til at det kommer til å bli vanligere med el-motorsykler i Norge. For det første er de enklere å bruke og vedlikeholde enn bensin-motorsykler. Vi ser også helt klart at nordmenn lar seg lokke til å kjøpe el-biler (kilde: elbil24.no).

Når teknologien blir bedre og bedre, så regner vi med at el-motorsykler nærmest tar over hele det norske motorsykkelmarkedet. Det er riktignok noen tiår før vi er der – men dit kommer vi nok!

I denne artikkelen skriver vi om:

  • Hvilke elektriske motorsykler til voksne som selges i Norge.
  • Vanlig prisnivå (elektriske vs bensindrevne – hva er billigst?).
  • Norske forhandlere.
  • Fordeler og ulemper med å kjøpe el-motorsykkel i Norge.
  • Relaterte artikler – mer nyttig lesestoff.
  • Ofte stilte spørsmål.
elektrisk motorsykkel

Full oversikt – Norges forhandlere av elektriske motorsykler

Her er en tabell som viser de forhandlerne vi har klart å finne frem til:

ForhandlerEl-motorsykkel-merker
Erling Sande (lenke)ZERO (6 modeller)
KS Bil (lenke)ZERO + NIU
Voldene bil (lenke)Super Soco

Vet du om flere norske forhandlere som selger el-motorsykler til voksne?

I så fall: skriv en kommentar til oss i kommentarfeltet, så skal vi legge de til i listen.

El-motorsykler til voksne – fordeler og ulemper

Du er kanskje på det punktet hvor du vurderer om det er verdt å undersøke mer om disse motoriserte kjøretøyene. Vi forstår deg.

For noen måneder siden var vi i Bilduden i samme situasjon.

Nå har vi gjort haugevis med undersøkelser, snakket med produsenter og selv prøvekjørt en el-motorsykkel. Det vil si: vi vet hvilke fordeler og ulemper disse motorsyklene fører med seg.

Her setter vi opp en liste over fordeler og ulemper.

Fordeler – derfor bør du vurdere en elektronisk motorsykkel

Økonomi

Det koster knapt nok 25 kroner (i snitt) å «fylle tanken» på en el-motorsykkel. Hvis du sammenligner dette med kjøp av vanlig drivstoff, så høres 25 kroner veldig lite ut.

Det er helt klart et økonomisk motiv for å kjøpe elektroniske kjøretøy.

Du sparer også tid da du ikke hele tiden må kjøre ned til en bensinstasjon for å fylle tanken.

Miljøvennlighet

Strømmen i Norge er produsert gjennom en veldig miljøvennlig måte. Det er en medvirkende årsak til at elektriske kjøretøy forurenser mindre.

Nå kan du fint kjøre lange motorsykkelturer uten å måtte ha dårlig samvittighet for en varmere klode. Så lenge du velger en el-motorsykkel, naturligvis.

el-motorsykler Thailand

Veldig lite vedlikehold

For de av oss som har eid motorsykler i mange tiår, så vet vi at vedlikehold er en stor del av pakken. Det kommer man rett og slett ikke unna.

Men hva om vi fortalte deg at du:

  • Aldri igjen trenger å olje motoren.
  • Aldri må bytte luftfilter.
  • Aldri må tenke på at clutchen skal sjekkes og eventuelt byttes ut.
  • Ikke har noe batteri som skal vedlikeholdes eller byttes i hytt og gevær.

…høres ikke det da magisk ut?

Det er ingen tvil om at bensindrevne motorsykler krever ufattelig mye vedlikehold. Slik er det ikke med elektriske modeller.

Høy akselerasjon

Du får neppe dagens elektroniske motorsykler opp i mer enn 120-140 km/t. Riktignok er det heller ikke lov å kjøre så fort på norske veier.

MEN!

Akselerasjonen på de modellene vi har testet er veldig, veldig bra.

Stillegående motor

Motorsykler har en tendens til å bråke noe fryktelig. Det er både ganske ille for deg som sjåfør, men også for folk i nabolaget.

Elektriske motorsykler, akkurat som el-biler, har en nærmest lydløs profil. Går du for de modellene vi har skrevet om i denne aritkkelen, så ligger de fleste på under 80 desibel. I følge decibelproapp.com, så er 80 desibel det samme som:

  • En telefon som ringer.
  • En bilvask (på en bensinstasjon).
  • Og en høy vekkerklokke.


Lett å kjøre

For 15 år siden, da jeg kjøpte min første motorsykkel, så var jeg livredd for å måtte gire.

Det viste seg å ikke være noe problem i det hele tatt etter 10-15 minutter med prøving og feiling. Men det å slippe hele giresystemet er naturligvis et plusspoeng. Elektriske motorsykler gir deg ikke muligheten til å gire (da det ikke er clutch).

Fortsatt må vi påpeke at det er lurt med ordentlig opplæring før du går ut på norske veier med en motorsykkel.

Ulemper – derfor bør du tviholde på de bensindrevne modellene enda litt til

Med dagens ganske nyutviklede teknologi, så er det ikke bare «fryd og gammen» å kjøpe el-motorsykkel.

Her har vi samlet noen av ulempene.

Kjøpesum

I og med at teknologien er ganske ny, så er det veldig få av produsentene som har muligheten til å bygge el-motorsykler med stort volum.

Lavere volum gir høyere produksjonskostnader.

Nettopp derfor ser du at de tilgjengelige modellene på markedet er veldig dyre. Du må bruke rundt 200,000 på en el-motorsykkel i Norge per dags dato. For mange blir dette en litt for stor investering.

Rekkeviddeangst

«Rekkeviddeangst» er et nyord som veldig mange el-bil-eiere kjenner seg igjen i.

Og samme problem vil du møte på om du kjøper en elektrifisert MC.

Ladetid

De modellene vi har testet vil klare å hurtiglades på rundt 1,5 timer. Men det å lade de fullstendig opp på «gamle måten» tar mellom to og syv timer.

Forhåpentligvis ser vi en god utvikling i batterikapasiteten over de neste årene. Bedre og kjappere batterier er helt alfa & omega for at denne industrien skal klare å overta ta bensindrevne MC-ene.

For deg som liker elektroniske kjøretøy (artikler)

Vi i Bilduden elsker å være en del av det grønne skiftet.

Derfor har vi tidligere publisert en rekke artikler om el-biler, hybridbiler og andre elektroniske kjøretøy.

Artiklene kan leses her:

Ofte stilte spørsmål

🏍️ Får man god rekkevidde på en elektronisk motorsykkel?

Det er ikke alltid like lett å si, da det er mange faktorer som kan påvirke rekkevidden til en elektronisk motorsykkel. Det er blant annet viktig å vite hvor mye strøm motorsykkelen bruker, hvor mye energi som blir brukt på å kjøre og hvor mye energi som går med til å lade opp.

En annen faktor er hvor ofte og hvor langt du planlegger å kjøre på motorsykkelen.

🏍️ Hvor lang tid tar det å lade en elektronisk motorsykkel til voksen?

Det tar ca 2 timer å lade en elektronisk motorsykkel.

Med dette svaret, så har vi tatt utgangspunkt i de el-motorsyklene som er tilgjengelige på det norske markedet. Noen modeller i utlandet kan fullades på så lite som 1 time.

🏍️Er det noen el-motorsykler som selges i Norge per dags dato?

Ja, flere!

Se litt lengre opp i vår artikkel, så finner du en liste over de mest populære modellene.

2 kommentarer om “Elektrisk motorsykkel – Tips, forhandlere og gode modeller”

Legg igjen en kommentar