Elbil eller diesel/bensin-bil? Fordeler & Ulemper


Elbil eller diesel/bensin-bil? Fordeler & Ulemper

Min forrige “enten eller”-artikkel ble såpass populær at jeg prøver meg igjen. Den gangen handlet det om hvorvidt man bør ta førerkort med automatgir eller manuelt gir.

Denne gangen handler det om noe litt annet. Nå handler det om hvorvidt man bør kaste seg på elbil-bølgen eller ikke.

Hvorfor er jeg den rette mannen til å skrive en slik artikkel?

Elbil eller diesel/bensin-bil? Fordeler & Ulemper

Først og fremst har jeg ingen agenda. Jeg kunne egentlig ikke brydd meg mindre om hvorvidt du går for en elbil eller en diesel-/bensindrevet bil. Alt jeg ønsker er å skrive en artikkel som både er brukervennlig, presis og nøyaktig.

Veldig mange av disse artiklene på nett er skrevet av folk som prøver å selge den en tjeneste. Det gjør ikke jeg.

For det andre har jeg eid tre elbiler og sikkert 20 “vanlige” biler. Det setter meg i en posisjon hvor jeg kan veie disse tingene opp mot hverandre. Med andre ord: jeg har god erfaring med begge type biler.

Hvilke faktorer skal vi se på?

Rundt 90 % av alle “elbil versus vanlig bil”-artikler handler utelukkende om økonomi. For meg er valg av bil og motor mye mer enn det som eventuelt kommer ut av lommeboka.

Derfor har jeg satt opp følgende ting vi skal se på i denne artikkelen:

  • Kjøreglede
  • Restriksjoner og muligheter
  • Statlige prosjekter & norsk politikk
  • Økonomi

Og innenfor disse temaene, så skal jeg selvfølgelig svare på en hel masse spørsmål du sitter med. Hvis du allikevel ikke føler at ditt spørsmål er besvart i artikkelen, så kan du stille meg spørsmål i kommentarfeltet.

Jeg er veldig kjapp til å svare alle relevante henvendelser. 🙂

1. Kjøreglede

Hva er det egentlig som er best og mest behagelig å kjøre av en el-bil versus en «vanlig bil»?

Jeg vet ikke. Jeg synes det er uhyre subjektivt. Dette er et tema hvor det knapt er mulig å lage noen slags fasit.

Nå skal det sies at jeg har kjørt veldig nye el-bil-modeller (hovedsaklig Tesla og Ioniq). Derfor har jeg virkelig følt at disse bilene har vært utrolig gode å kjøre.

Det bygger jeg blant annet på ting som:

  • Akselerasjon
  • Støydempende elementer i bilen*
  • Teknologi og ekstrautstyr

Og på alle disse punktene, så følte jeg at det egentlig ikke var så veldig stor forskjell. *= De fleste el-biler er EKSTREMT lydtette når du kjører dem. Man slipper jo hele den durende motor-lyden. Er ikke det deilig da? 🙂

Test: Så «lydtett» er en el-bil

Min favoritt-el-bil er Ioniq.

Tilfeldigvis fant jeg også en video på nett av en brite som tester ut hvor lite lyd en Ioniq lager. Den viser støynivået både inni og utenfor bilen.


Konklusjon: For meg spiller det ikke lengre noen rolle om jeg kjører en elektrisk bil eller en bensindrevet bil. Det får jeg akkurat like mye ut av. Med mindre du har tenkt til å råne med en Volvo 240, så tror jeg neppe du vil kjenne særlig stor forskjell. 😉

2. Muligheter og restriksjoner

Det er ikke til å stikke under en stol at kjørelengde og lading er to store ting man må ta hensyn til når man har el-bil.

La meg gå litt inn på hver av disse «restriksjonene».

Kjørelengde

Med unntak av Tesla, så har de aller fleste el-biler en ganske kort distanse de klarer å kjøre før de må lades. Selv bor jeg i Fredrikstad, men besøker venner i Oslo ganske ofte. Min Ioniq er nødt til å lades på veien, noe som kan være veldig irriterende.

Lading & lademuligheter

Borettslaget jeg har leilighet i valgte å investere i el-bil-ladere i garasjen vår. Det er jeg veldig glad for. Da har jeg alltid mulighet til å lade hjemme.

Ikke alle norske borettslag har denne muligheten. Hvis du er avhengig av å lade på offentlige ladestasjoner, så ville jeg neppe tørre å kjøpe el-bil.

Hvor kan jeg finne ut om det er ladestasjoner i nærheten av der jeg bor?

Det kan du gjøre på netttsiden ladestasjoner.no. Scroll deg nedover siden til du finner dette feltet:

Elbil eller diesel/bensin-bil? Fordeler & Ulemper
Skjermbilde: Ladestasjoner.no

Etter at du har skrevet inn stedet du bor, så får du full oversikt over ladestasjonene i nærheten. Veldig enkel måte å gjøre det på. 🙂

Konklusjon: En plan for hvor og når du skal lade er 100 % nødvendig før du i det hele tatt vurderer å kjøp el-bil. Husk også at rekkevidden er veldig viktig for deg som kjører ofte og mye. Hvis du kjøper en bil med rekkevidde under 200 kilometer, så skal du regne med å måtte lade forholdsvis ofte.

3. Norsk politikk (avgifter m.m.)

Det er ingen tvil om at den norske regjeringen tidligere har sett på «el-bil-revolusjonen» som et prestisjeprosjekt. I kampen om en mer miljøvennlig klode gikk den norske regjeringen til verk og satte i gang tiltak for å få nordmenn til å kjøre elektrisk.

Og de har lykkes!!! 🙂

I en artikkel publisert på regjeringen.no kan man stolt slå seg på brystet med at «ingen land i verden har flere elbiler per innbygger enn Norge». Artikkelen nevner også at hele «43 % av nybilsalget i 2019 var elbiler».

Hvordan har dette skjedd – og hva betyr det for deg som bilkjøper?

Vi mennesker er jo ganske selvsentrerte. Derfor sitter du sikkert der og tenker:

«Fint at andre kjøper el-bil. Men hva betyr den norske el-bil-politikken for MEG som forbruker?

– Ola og kari nordmann

…og det skal jeg fortelle deg nå.

Norske el-bil-fordeler

Regjeringen satte i gang en hel haug med ulike el-bil-fordeler. Dette er fordeler som staten «sponser» alle som velger å kjøre elektrisk. Volkswagen.no har alltid en oppdatert liste over de fordelene som gjelder – men her er et par av de viktigste:

  • Du får lov å kjøre i kollektivfeltet
  • Ingen årsavgift
  • Betydelig reduserte skatter og avgifter
  • Gratis lading på offentlige parkeringsplasser
  • El-biler får halv pris på mange statsdrevne ferger rundt omkring i landet
  • Høyere vrakpant enn vensin- og dieselbiler
  • …og mye mer. 🙂

Du kan kanskje se at det har lønt seg å kjøpe el-bil i Norge?

Kommer disse fordelene til å vare evig?

Nei, det gjør de nok ikke. Og dette er 1-million-kronersspørsmålet til deg som vurderer å kjøpe el-bil.

For staten har allerede begynt å vise konturene av at mange av fordelene skal viskes ut. Det er politisk press på å fjerne mange av el-bil-fordelene i utgangen av 2022, og det virker som at bompengene er et sted der regjeringen vil øke satsen allerede nå.

Konklusjon: I skrivende stund er det ufattelig mye støtte å få fra nasjonalt hold når det kommer til å ha el-bil. Super-gunstige økonomiske avtaler, masse fordeler rundt omkring i landet og så videre. Men vi ser allerede at noen av disse «avtalene» kan slå sprekker de neste årene. Hvor betydelig denne endringen blir er det ingen som vet.

4. Økonomi

Jeg kommer ikke til å presentere noe stort regnestykke i denne artikkelen. Det er det mange andre nettsider som allerede har gjort.

Den aller beste artikkelen om dette emnet har blitt publisert av Teknisk Ukeblad. I artikkelen sjekker de blant annet:

  • Hva som er billigst i drift
  • Hva som er billigst å kjøpe inn
  • Servicekostnader (reperasjoner)
  • Bompengekostnader
  • Parkering
  • Og mye mer

Konklusjonen til Teknisk Ukeblad, sammen med mange andre aviser, er følgende: Elbil er billigst i drift.

Internasjonal studie kom frem til samme svar

EnergySage.com er en svært anerkjent portal for vitenskapelige artikler om elektronikk i USA. De refererer til en veldig stor studie i 2018 i en artikkel de har publisert.

Der sjekket de hvor mye de operasjonelle kostnadene var på en elbil versus en bensindrevet bil.

Dette er konklusjonen de kom frem til:

A 2018 study from the University of Michigan’s Transportation Research Institute found that electric vehicles cost less than half as much to operate as gas-powered cars.

Energysage.com

Konklusjon: det er betydelig billigere å ha en elbil sammenlignet med en bensin- eller dieseldrevet bil. Ikke bare i USA. Det gjelder også her hjemme i Norge. 🙂

Sammendrag

Jeg pleier ikke å kalle disse avsnittene for «konklusjon».

Det er tross alt ikke jeg som skal bestemme hva slags type bil du skal kjøpe. Akkruat det må du bestemme helt selv. Men jeg vil gi et kort sammendrag på hva artikkelen har konkludert med.

Og dette er et slags sammendrag av hovedpunktene i diskusjonen:

KjøregledeHvor stor kjøreglede man får fra de ulike bilene er subjektivt. Selv har jeg ingen spesielle preferanser den ene eller andre veien.
Restriksjoner/muligheterLading er en betydelig mer omfattende sak enn å fylle bensin. Du er nødt til å planlegge hvor og når du skal lade – og det kan ta opp til en halvtime. I tillegg har de billigere el-bil-modellene ganske lav rekkevidde.
PolitikkPerioden 2015-2020 har vært helt fantastiske for de som har kjøpt el-bil i Norge. Regjeringen har nærmest sponset alt av statlige utgifter. Det ser ut til å endre seg gradvis. Allikevel er det fortsatt veldig økonomisk gunstig å skaffe seg en el-bil.
ØkonomiDet er billigere å eie, reparere og vedlikeholde en el-bil. Samtidig koster de ofte litt mer (spesielt hvis du skal ha Tesla).

I det lange løp vil det uansett lønne seg å kjøre på elektrisitet rent økonomisk.

Bli med i diskusjonen!

Har du noe på hjertet som enda ikke er nevnt i artikkelen? Er du brennende uenig i at det kan være lurt å kjøpe en el-bil? Synes du kjøregleden med en Ioniq/Tesla er helt horribel?

Bra! 🙂

Da vil jeg høre fra deg! Kommentarfeltet under er naturligvis åpent – og det er stor takhøyde for relevante diskusjoner. Skriv gjerne med falskt navn hvis du ikke ønsker å bli gjenkjent.

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

4 kommentarer:

  1. Et par ting jeg sitter og lurer på etter å ha lest artikkelen:

    1) HVOR langt kan en el-bil kjøre? Og HVOR langt kan en bensinbil kjøre? altså hvis vi snakker akkurat nå

    2) I konklusjonen på kjøreglede nevner du ingenting om lyd. Men du fremhever det som en ganske viktig del av kjøregleden din.

    ville bare påpeke disse to tingene 🙂

    Jeg kommer nok aldri til å få råd til en Tesla. Men lever fortsatt i håpet om at jeg får råd til å kjøre en semi-god elektrisk bil snart.

  2. El-bil.

    I fremtiden kommer alle bilverkstedet til å nærmest være eksperter på el-bil. Alle bilprodusenter kommer til å kun lage el-biler.

    Bensinstasjonene blir det færre av. De selger kun utdatert drivstoff, dårlige pølser og overpriset brus. 😉

  3. Det er umulig å si hvilken retning politikerne skal ta el-bilen i de neste årene. Flere skattefordeler? Færre skattefordeler? Flere ladestasjoner? (ja, mest sannsynlig).

    Ikke sant,, det er nesten bare å gi opp. Man har ikke sjans til å forutse fremtiden

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content