El-sykkel: Fordeler & ulemper


Jeg har alltid interessert meg for elektriske duppeditter. Hvis det er elektroniske kjøretøy som frakter en person fra A til B, så er jeg, om mulig, enda mer interessert.

Derfor har jeg tidligere skrevet flere forholdsvis populære artikler om el-sparkesykler:

Men glem el-sparkesyklene et kort øyeblikk.

El-sykler er det fremkomstmiddelet som har tatt over markedet fullstendig. Man kan se el-syklene over alt – både i by og på bygda!

Du har helt sikkert sett noen sykle opp en bratt oppoverbakke og tenkt:

“Wow! Hvordan får h*n til det der? Er ikke det utrolig tungt?”

…og så senere finner du ut at det er en motorisert sykkel. 

Jeg tenkte å finne ut mer om el-sykler før jeg eventuelt gikk til innkjøp av en. Derfor brukte jeg sikkert 10 timer sammenhengende på nettet for å få mer informasjon.

I tillegg gikk jeg fysisk til tre ulike sykkel- og sportsbutikker i Fredrikstad.

Til slutt gikk jeg for en modell som kostet i underkant av 10,000 kroner. Nå har jeg brukt den i noen uker – og er egentlig kjempefornøyd.

All den informasjonen jeg samlet i løpet av den siste måneden har jeg gjort mer presis – og skal presentere det i denne artikkelen. 🙂

Hvilke fordeler får man ved å kjøpe en el-sykkel?

Og med “fordeler med å kjøpe en el-sykkel”, så mener jeg egentlig:

Hvorfor er en el-sykkel bedre enn en vanlig sykkel?

For det naturlige vil være å sette en el-sykkel opp mot en sykkel. Hvis man sier at alternativet er å gå eller å kjøre bil, så blir det skjevt.

Det er lettere å sykle opp tunge bakker og i terreng

Noen vil nok kanskje kritisere dette og si:

“Jamen er ikke hele poenget med å sykle å få mosjon? Skal man ikke bli litt svett?”

Hvis du tar med deg en el-sykkel opp i terrenget på en lengre tur, så kan jeg garantere deg at du blir svett uansett. Motoren vil bare hjelpe deg med å mestre de bakkene hvor du kanskje måtte gå av og trille sykkelen ved siden av deg. Det slipper du med en el-sykkel.

I tillegg er det sånn at du bestemmer selv helt hvor mye motorkraft du ønsker at sykkelen skal bruke. Det går helt fint å skru av alt av elektronikk og bruke den som en “vanlig sykkel” hvis du har lyst til det.

Fungerer perfekt til jevn trening

Norge er et land med mange bakker og fjell. Selv i de største byene er det et ganske ujevnt terreng.

En el-sykkel er perfekt til å få deg til å holde det samme tempoet hele tiden. Dette gjør at hjerterytmen din holder seg på et stabilt nivå – og at såkalt “jevn trening” er mye lettere.

Minimerer sannsynligheten for slitasjeskader

Det å kjøre rundt på en el-sykkel er bra for kroppen din – spesielt for ledd, kne og øvre delen av beina.

Dette er en åpenbar fordel for alle mennesker. Men kanskje spesielt for oss som begynner å bli litt eldre. Hvis du har slitt med skader i knærne, så vil jeg si at dette er en nær sagt perfekt løsning.

En kamerat av meg har slitt noe fryktelig med øvre del av leggen og knærne sine i mange år. Etter at han kjøpte en el-sykkel, så sa han til meg at:

“Du, Trond! Nå kan jeg endelig dra ut igjen i skog og mark på fine sykkelturer med kona. Det har ikke vært mulig på mange år uten at jeg har blitt fryktelig sliten!”

En gammel mann med problemer i knær

Hvis du ønsker å se hvordan en amerikaner har brukt el-sykkelen sin til å restituere seg etter kne-operasjoner:

Veldig inspirerende.

Et miljøvennlig alternativ

El-sykler er ikke bare et ideelt hjelpemiddel for å trene på en sunn og effektiv måte. Den er også god når du skal på butikken, til jobb eller på handletur.

I og med at sykkelen har motor, så slipper du å bli svett på vei til jobb. I tillegg til at du slipper å stå i bilkø på vei inn til byen, så er du også med på å redusere det totale CO2-utslippet. 🙂

Andre ting du må tenke på før du kjøper el-sykkel

I tillegg til alle fordelene, så er det naturligvis også slik at det finnes noen ulemper.

Høy kostnad

Gode el-sykler er dyre. Veldig dyre.

For den samme prisen som en medium god el-sykkel, så kan man skaffe seg en ordentlig gode landeveissykkel.

Du må selv tenke på om det er verdt investeringen.

Jeg kom selv til den konklusjonen at det absolutt var verdt pengene. Og jeg har enda ikke angret et sekund.

Høy vekt

Ikke bare er el-sykler dyrere enn vanlige sykler. De er også betydelig tyngre.

Der en vanlig landeveissykkel ligger på mellom 6 og 10 kilo, så vil de fleste el-syklene ligge på over 20 kilo.

Derfor må du tenke på at det i utgangspunktet er mye tyngre å fysisk sykle en el-sykkel. Hvis batteriet går tom for strøm, så krever det også mye styrke for å få sykkelen hjem igjen.

Lading og rekkevidde

Det som er deilig med en vanlig sykkel er at du alltid kan dra på spontanturer. Funksjonene fungerer helt likt uavhengig av ytre faktorer.

En el-sykkel er det litt mer trøbbel med. Man må huske å lade den rimelig ofte. Ladetiden på den modellen jeg kjøpte tar mellom 1,5 og 2 timer. Men jeg har sett modeller som krever opp mot 4 timer – og enkelte el-sykler trenger ikke mer enn èn time.

Hvis dette spiller en stor rolle for deg, så ville jeg gjort litt research på ladetid.

Hva angår rekkevidde, så har dette aldri vært noe problem for meg. De fleste el-sykler har en rekkevidde på mellom 100 og 140 kilometer. Med mindre du VIRKELIG skal på langtur, så bør dette holde i massevis.

Sammendrag

Nå har du fått se hvilke fordeler og ulemper som er relatert til å skaffe seg en el-sykkel.

Neste steg er å tenke på om dette er noe du kunne være interessert i.

Personlig falt jeg ned på et valg om å bare gå for det. Jeg tok opp kredittkortet og kjøpte en. Ikke på impuls, men kanskje i et øyeblikk hvor jeg fokuserte på de positive sidene av livet. 🙂

Uansett vil jeg bare si at jeg ikke har angret et sekund. Og hvis du bestemmer deg for å kjøpe en el-sykkel, så er du i godt selskap. ABC Nyheter kunne avsløre at sportskjeden XXL har solgt mer enn 40,000 el-sykler i 2020. I tillegg kommer alle kundene som kjøper på nett og i andre sportsbutikker.

Oppsummert: Fordeler og ulemper med el-sykler

Fordeler

  • Går kjappere enn sykkel
  • Blir mindre svett
  • Mye motor for penga
  • Miljøvennlig
  • God rekkevidde

Ulemper

  • Stor investering
  • Høy vekt
  • Må lades

Ofte stilte spørsmål

✅Kan man bruke en el-sykkel på vinteren?

Ja, det kan du.

Husk at du må ta på vinterdekk for å ikke skli på glattisen. I tillegg må du være oppmerksom på at batteriet vil flate ut kjappere når det er minusgrader. Med andre ord: du bør lade el-sykkelen din oftere.

✅Hva koster en el-sykkel?

Vanlig pris på el-sykkel i Norge ligger på mellom 8000 og 25,000 kroner. Du kan få en billigere variant hvis du kjøper fra utlandet (men da er kvaliteten ofte dårligere). Og du kan selvfølgelig også få dyrere el-sykler, men de er ofte ikke forsøkt solgt mot det vanlige privatmarkedet.

✅Bør jeg kjøpe på nett eller i en sportsbutikk?

Begge deler fungerer helt fint. Ofte er det fint å oppsøke fysiske butikker for å høre på personalets kunnskap. Hvis du finner el-sykkelen billigere på nett, så kan du alltid bestille den rett hjem.

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

5 kommentarer:

  1. Når du ser prisene på el-syklene i Norge, så er det rart at folk kjøper dem egentlig. Dro på XXL og han bak kassa mente helt seriøst at jeg ikke fikk meg en ordentlig el-sykkel til under 10,000.

    Når man ser på Alibaba og andre utenlandske nettbutikker så går de for 3000 spenn. er vel en grunn til at Norge er overpriset eller?

    Hva tenker du?

    1. Hallo.

      Norske el-sykler er ikke overprisede. Hvis de var det, så kan jeg garantere deg at det ville kommet inn en aktør på markedet og lagt seg 2000-3000 lavere i pris enn «alle andre butikker».

      Det skjer ikke.

      Grunnen til at el-sykler koster en del i Norge er fordi de som selges her opprettholder en viss kvalitetsstandard. I tillegg koster det en god del penger å få dem fraktet til Norge. Når man også skal tenke på at norske bedrifter har en haug med faste kostnader som de må dekke.

  2. Skal mye til før jeg kjøper en el-sykkel når jeg kan kjøpe el-sparkesykkel.

    Tenk deg prisforskjellen, som en annen også nevner i kommentarfeltet. Du får en el-sparkesykkel fullt utstyrt for kanskje 5000 kroner. Samtidig må du gi 10,000 kroner (dobbel pris, for deg som ikke skjønte det) for en el-sykkel som egentlig ikke er noe bedre. Det eneste er at man kanskje ikke MÅ lade den så ofte.

    Jeg er enig i at el-sykler passer best for folk som er i urbane strøk. Men for oss som bor i en av Norges største byer, så vil det være nærmest idiotisk å kjøpe en slik sykkel.

    Også når man er på byen eller på en restaurant: hvor skal man parkere?

    Med el-sparkesykler kan man klappe de sammen og ta de med seg inn

  3. Det har sikkert spist 20 timer av hverdagen min nylig å gjøre research på el-sykler. Nå kom jeg til din artikkel, Trond…og jeg vet ikke engang om jeg ønsker å kjøpe en.

    Nå står det også at du har kjøpt en el-sykkel som du er sånn tålelig fornøyd med. Kan du anbefale en modell til meg eller hva?

    1. Hallo. Den el-sykkelen jeg har kjøpt er jeg bare sånn 70-75 % fornøyd med.

      Så tenker kanskje at det er best at folk gjør research på el-sykler selv. Hvis du finner en som du synes passer fint, så er den nok god.

      Beklager at jeg ikke blir mer spesifikk. Men hvis andre har lyst til å anbefale spesifikke modeller, så er det bare å kjøre på. 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content