El-sparkesykler: Bør man eie eller leie?


El-sparkesykler: Bør man eie eller leie?

El-sparkesykler. Et kontroversielt tema på mange måter.

Hvis du har bodd i en av Norges større byer, så kan du umulig å ha oversett dem. De står gatelangs, de flyr forbi deg i 20 km/t med en 15-åring oppå – og de finnes i mange farger og størrelser.

Men det som er interessant er at det har vokst seg frem to store markeder på det samme produktet:

  • Firmaer som leier ut el-sparkesykler til “alle og enhver”.
  • Firmaer og nettbutikker som selger el-sparkesykler.

Mange vil jo da stille seg spørsmålet: hvilken side bør jeg være på? Skal jeg eie eller leie?

Det skal denne artikkelen gi deg svare på. Her går jeg gjennom ting som økonomi, tilgjengelighet, hvor ofte du bruker el-sparkesykkelen samt andre faktorer.

La oss begynne.

1. Økonomi

El-sparkesykler: Bør man eie eller leie?

“Alt er relativt”. Det er også et uttrykk som passer godt når man skal regne på kostnaden av å kjøpe eller leie el-sparkesykler.

1000-kroners-spørsmålet er som følger:

Hvor ofte benytter du deg av utleieselskapenes el-sparkesykler?

Dette er noe du bare vet svaret på selv, men jeg skal hjelpe deg litt på vei for å forstå økonomien i det.

Eksempel: Mann (30) med fast jobb i Oslo sentrum

Nevøen min jobber som digital markedsfører i Oslo. Han har blitt bitt av “el-sparkesykkel-basillen” og har lastet ned både Voi, Lime og Tier på mobilen sin.

Da jeg spurte han hvor mye han brukte på el-sparkesykler i måneden, så kom han frem til følgende regnestykke:

“Jeg bruker cirka 40 kroner på hverdagene. I helgene avhenger det av om jeg er ute eller ikke – så kanskje bruker jeg rundt 60 kroner i snitt på lødager og søndager. Jeg skal innrømme at jeg bruker dem mye – det er ganske digg å kjøre rundt på i byen.”

– Mann 30 (oslo sentrum)

Så la oss se hva dette eventuelt blir på en vanlig måned.

22 ukedager * 40 kroner= 880,- NOK
8 helgedager * 60 kroner= 480 NOK

Totalt = 1360,- NOK.

…til sammenligning koster en el-sparkesykkel mellom 2500 og 8000 norske kroner. I min guide anbefaler jeg en variant til knapt 4000 kroner. Du kan lese testen ved å trykke her.

Det er tre og en halv måneders budsjett for mann (30) fra Oslo. 😉

Strømkostnader

Koster det noe særlig å lade en el-sparkesykkel?

Nei. Det er knapt noe du skal ta med i regnestykket. Du kan kanskje legge til en 50-lapp ekstra i månedsbudsjettet, men ikke noe mer enn det.

2. Fleksibilitet

Ingenting slår fleksibiliteten når du leier en el-sparkesykkel. Du plukker den opp på gata. Og du parkerer den på egnet sted ved siden av en vei.

Til tross for at det har blitt oppført enkelte “no parking zones” i de store norske byene, så kan du fortsatt nær sagt parkere akkurat hvor som helst.

Disse «no parking zones» er forresten tydelig merket i appen, slik som her:

El-sparkesykler: Bør man eie eller leie?
De rødmarkerte områdene kan man ikke parkere el-sparkesykkelen sin i. Foto: Skjermbilde, Tier app.

Hvis du eier en el-sparkesykkel, så mister du fullstendig denne fleksibiliteten. Bruker du slik transport til jobb/skole, så må du pakke den ned og ta den med deg inn i bygget. Eventuelt må du ha tilgang til en form for garasje.

Når man snakker om fleksible løsninger, så er det helt klart best å leie.

3. Vedlikehold og reparasjon

El-sparkesykler: Bør man eie eller leie?

En annen finurlig ting med å leie el-sparkesykkel er at du ikke trenger å bry deg om eventuelle feil som skjer med kjøretøyet. Dette er IKKE en oppfordring til å kjøre uforsiktig eller ødelegge el-sparkesykler man leier.

Men det er sant at man ikke har noen personlig prestisje i å vedlikeholde en leid el-sparkesykkel på samme måte som hvis man har kjøpt en.

Eksempel: StayClassy & sinte kunder

I artikkelen om de beste el-sparkesyklene på det norske markedet, så ble jeg oppmerksom på at veldig mange rettet pekefinger mot et selskap: StayClassy. Veldig mange av kommentarene gikk på at el-sparkesykkelen sin har blitt ødelagt etter kort tid – eller ankommet i dårlig stand.

Her er et knippe utdrag av de dårlige anmeldelsene som står oppført på Trustpilots sider om StayClassy:

Poenget mitt er at du må regne med at kina-importerte elektroniske forbruksvarer blir ødelagt på et tidspunkt. Du skal også regne med at du må krangle litt med enkelte nettbutikker for at de gidder å hjelpe deg.

Det kan være et stort minus med å eie i stedet for å leie.

Leie el-sparkesykkel konklusjon – fordeler & ulemper

Jeg forstår at ingenting er deiligere enn å ta opp mobilen, scanne en QR-kode og farte avsted på en el-sparkesykkel. I tillegg kan du sette den fra deg HVOR SOM HELST! Hvor bra er ikke det!? 🙂

Samtidig koster det en god del penger. Jeg har allerede nevnt eksempelet med nevøen min som bruker over 1300 kroner i måneden. Etter hva jeg har forstått, så er det et scenario som er ganske normalt for veldig mange unge urbane mennesker i Norge i dag.

Fordeler

  • Mer fleksibilitet
  • Ingen risiko
  • Kan parkere «hvor som helst»
  • Trenger ikke tenke på lading

Ulemper

  • Kun for deg som bor i større byer
  • Dyrt i lengden

Eie/kjøpe el-sparkesykkel konklusjon – fordeler & ulemper

I mine øyne bør man kjøpe en el-sparkesykkel hvis man bruker den mye. Det er også en investering som kan sammenlignes med det å kjøpe bolig versus det å leie en bolig. De løpende kostnadene vil enten gå til et stort utleiefirma (Voi, Tier, etc.) eller til vedkommende som eier leiligheten.

På den andre siden må du huske på at du må ha et sted å lagre el-sparkesykkelen når den ikke er i bruk. Du må også passe på at den til stadighet er ladet opp.

Fordeler

  • Ingen faste eller løpende kostnader
  • Du kan kjøre hvor som helst uten å tenke på kostnad eller «røde soner»

Ulemper

  • Engangsbeløp på 3000-8000,- NOK
  • Må tenke på parkering
  • Lading

Hvorfor finnes det så lite objektiv informasjon om dette emnet?

Det gjør det fordi det er primært to type bedrifter som skriver slike artikler:

  • Utleiefirmaene som Voi og Tier eller
  • Selskaper som lever av å selge el-sparkesykler

Derfor har du heldigvis nettsider som denne.

Hvis du også ønsker å bidra med å spre noe nyttig informasjon, så er kommentarfeltet under artikkelen åpen. Her kan du være helt anonym, men vi setter kun pris på kommentarer som er relevante og som hjelper andre med å gjøre et klokt og riktig valg.

Artikler: Beste el-sparkesykkel-utleie (i Oslo) & beste el-sparkesykkel (kjøp)

Hvis du er lysten på å lese flere artikler, så linker jeg til to veldig populære artikler som ligger her på Bilduden:

Og et par engelske artikler som har skrevet om akkurat samme tema:

Disse artiklene tar naturlig nok for seg kostnadsnivået i andre land. Derfor blir de kanskje ikke 100 % presise for din situasjon.

Fortsatt ikke bestemt deg?

I så fall vil jeg anbefale at du scroller litt ned til kommentarfeltet. Der er det alltid mange mennesker som gir god innsikt i hva de velger – og begunner det godt.

Bli gjerne også med i diskusjonen hvis du har noe på hjertet. 🙂

Trond

50 år gammel bilmekaniker som har et brennende ønske om å lære folk mer om motoriserte kjøretøy. Jobber vanligvis som daglig leder i et bilverksted, men oppdaterer nettsiden min når jeg har nyttig informasjon å dele.

8 kommentarer:

  1. Hvis man ikke har veldig lavt budsjett (studenter o.l.), så bør man leie. Jeg skal innrømme at jeg ikke er objektiv: jeg jobber for et av disse utleieselskapene.

    Når det er sagt, så er det også noe med den deilige fleksibiliteten utleie gir. tenk at du bare kan rulle ned til Karl Johan, sette fra deg el-sparkesykkelen og så rulle videre. Ufattelig mye bedre enn å hele tiden skulle drasse med deg sykkelen inn på skole, høyskole, restaurant eller hva det måtte være.

  2. det kan allikevle være nyttig å se på engelske eller utenlandske artikler. er jo tross alt samme bedriftene som opererer i hele Europa (tier & voi & alt det der).

    Men når det kommer til KJØP av el-sparkesykler, så har jeg merket meg at det er veldig forskjellige bedrifter som selger. Lurer på hva det kommer av. Har man et større behov i Norge for at el-sparkesyklene tåler snø og regn enn feks i Danmark?

    1. Det er sant, Vidar.

      Jeg lenket også til dem for en grunn. De kan være nyttige for å få litt andre perspektiver også. Det er ikke helt sikkert at jeg alltid har rett….dessverre. 😉

  3. Definitivt kjøpe. By far en mye bedre mulighet enn å leie.

    Hvor mange er det som ser på parkering som et problem egentlig? På jobben min kan jeg bare klappe den sammen, gå inn i heisen og legge den på kontoret. Null stress.

    Hvem som bruker en masse penger på å leie el-sparkeyskkell….er vel de samme som bruker en masse tid på å leie leilighet i stedet for å kjøpe

  4. leie el-sparkesykkel er kun for de som bor i Trondheim, Oslo og så videre.
    ^
    Jeg bor i en liten by/tettsted i gudbrandsdalen. Her er det ikke mye el-sparkesykler å få leid, det kan jeg garantere deg. Allikevel så er det mange av vennene mine som har kjøpt ULOVLIG el-sparkesykkel. De farter rundt i 50-60 km/t uten hjelm, noe som er helt spinnvilt. Burde bli tatt av politiet

    1. Ja, det er bare et tidsspørsmål før vi ser en ordentlig alvorlig ulykke med ulovlige el-sparkesykler. Det er IKKE greit for verken deg selv eller andre trafikanter at folk kjører rundt i 50 km/t uten hjelm eller annen beskyttelse.

  5. Leste i VG i går at politiet skal bli mye strengere på å stoppe ulovlige el-sparkesykler. Da mister man jo hele poenget med å kjøpe dem. Kan heller leie, og det var en over her som sa noe om at man bare hadde el-sparkesykler i store byer.

    Det stemmer ikke lengre. Nå har også mindre byer i Norge fått èn eller to firmaer som tilbyr leie

  6. Kjøpe er best.

    Nå ser vi hvor skjørt Norge er når det er buss-streik. Bor på ullevål og jobber midt i sentrum. Har ikke bil.

    Hva gjør jeg da? vel jeg har ikke noe valg. Kjører på med en god dammeldags el-sparkesykkel ned. Lar den ligge på jobben, og kjører opp igjen når jeg skal hjem. Hendig

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Recent Content