El-sparkesykkel test: 8 beste el-sparkesyklene

Jeg har tidligere skrevet en guide om hvilke selskaper som er best å leie el-sparkesykler fra i Oslo. I kommentarfeltet ble jeg obs på at mange ønsker å KJØPE el-sparkesykkel i stedet for å leie.

Derfor samlet jeg en hel masse kontakter som HAR kjøpt el-sparkesykler for å finne ut hvilken som var den beste.

Dette er altså en helt 100 % objektiv “best-i-test”-artikkel da jeg ikke samarbeider med noen av el-sparkesykkel-produsentene. 🙂

Først kan jeg bare nevne at disse to produktene vant vår el-sparkesykkel-test:

  • MyWalk T4 ble testens soleklare testvinner. Den har alt man ønsker seg i en el-sparkesykkel!
  • MyWalk M350 ble kåret til den beste modellen for deg på budsjett.

I denne artikkelen skal jeg ikke bare vise deg hvilken el-sparkesykkel som er den beste på det norske markedet.

Jeg skal også gå inn på tema som:

  • Hvilken el-sparkesykkel som er perfekt for deg på budsjett (under 3000 kroner)
  • Hvilke lover og regler som gjelder i trafikken
  • Hvordan testen ble gjennomført (les lengre ned på siden)
  • Hvordan du eventuelt får reparert sparkesykkelen din
  • Alt annet du eventuelt lurer på før et slikt kjøp. 🙂

Innholdsfortegnelse

Dette er vinnerne av vår el-sparkesykkel-test

#Produkt
1MyWalk T4 – Soleklar testvinner!
2MyWalk M350 – testvinnerens «lillebror»
3Ninebot G30D – toppmodell fra Ninebot
4Xiaomi Mi Essential Lite – kinesisk budsjettvariant
5Xiaomi Electric Scooter Pro – med cruisekontroll
6Denver Modell SCO-65220 – testens billigste
7MaxWheel e9t – solid styre og høy kjørekomfort
8SoFlow S01 E-scooter – Ekstremt lav vekt

1. MyWalk T4 – Best i test!

Det finnes ikke noen bedre el-sparkesykkel på det norske markedet enn MyWalk T4. Tipp topp klasse.

  • Sammenleggbar
  • Motorkraft på helt opp til 600W
  • Veldig enkel å kjøre i oppoverbakker med
  • Passer også til tyngre mennesker (opp til 120 kilo)
  • Utmerkede dempere – fungerer også i ulent terreng
  • Justerbar høyde som passer til hele familien

Denne el-sparkesykkelen hadde rett og slett alle de kvalitetene vi så etter. Et robust og sterkt deksel, en fin og lydløs motor – og sterke hjul. Vi prøvde til og med å kjøre over en gressplen med noe kvister på, og det var absolutt ikke noe problem.

Tommel opp.

Lang rekkevidde og rask oppladingstid

Da vi testet MyWalk T4, så opplevde vi en effektiv rekkevidde på mellom 50 og 55 kilometer. Det er veldig langt.

På Mystuffs nettside står det også at den skal tåle «mellom 40 og 60 kilometer», og det var godt å se at vi klarte å presse ut over 50 kilometer per lading. Hvis du bare pleier å kjøre korte turer fra A til Å i nærområdet eller i byen, så betyr det i prinsippet at du ikke trenger å lade mer enn èn gang i uka.

Det tok totalt 5 timer og 50 minutter å lade el-sparkesykkelen fra den var helt tom til den ble helt full. Dette er raskt når man tenker på at Mywalk T4 er utstyrt med en motorkraft på hele 600 W.

Justerbart styre & gode dempinger

Èn av tingene som har blitt fremhevet med dette produktet er den gode dempingen. Så vi prøvde oss på å hoppe ned noen fortauskanter i Oslo sentrum. Kanskje ikke noe Bymiljøetaten ville satt pris på – men det fikk i hvert fall testet Mywalk T4s dempeevne.

Og det er en svært god dempeevne. Når man kjører rundt med Tier/Voi/Lime, så føler man hver eneste lille småstein på bakken når man kjører fremover. Med Mywalk T4, så er det nesten som at du overhodet ikke kjenner at el-sparkesykkelen har vært i bevegelse.

Den andre smarte funksjonen er det som heter justerbart styre. Det kan hende at du er i et parforhold med en person på 1,55 cm og en på 1,95 cm. Det har Mystuff tenkt på – og de har dermed utviklet en elektrisk sparkesykkel hvor styrets høyde kan justeres i løpet av få sekunder.

Smart og svært praktisk.

Kan kjøres opp til 40 km/t

….men det anbefaler vi ikke!

Hold deg innenfor lovens grenser. Da vi i Bilduden testet Mywalk T4, så testet vi både med og uten fartsgrense. Det er èn ting som skal gjøres klinkende klart: du bør aldri overstige 22 kilometer i timen på en el-sparkesykkel.

Det er direkte farlig.

Ikke la deg friste. Hold deg til loven – for både din egen og andres sikkerhet.

Frontlykt som kan skrus av og på

Sikkerhet er viktig når du kjører el-sparkesykkel. Dette gjelder spesielt for deg som tenker å kjøre der andre trafikanter og gående oppholder seg.

MyWalk T4 kommer med en svært sterk frontlykt som kan skrus av og på. Vi anbefaler å holde den avskrudd når det er lyst ute. På den måten kan du spare batterikapasitet som kan være nyttig hvis du vil øke rekkevidden enda litt mer. 🙂

Video

Videoen under gir deg et godt innblikk i hvordan de ulike funksjonene fungerer hos Mywalk T4:

Produktspesifikasjoner

Toppfart40 km/t (22 km/t med fartssperre)
Rekkevidde~50 km
Kan den legges sammen?Ja
Totalvekt20 kilo
Følger med lader?Ja

2. MyWalk M350– En billigere versjon av testens vinner

Ønsker du en litt billigere versjon enn T4?

Bra – da har du kommer til rett plass.

  • 350 W motor
  • Vanlig toppfart på 22 km/t (lovlig)
  • Godt display som viser fart, fartsmodus samt batteristatus
  • Dekk uten luft (kan ikke punktere)

En ting skal være helt klinkende klar: MyWalk M350 er ikke like avansert og smart som T4.

Det er allikevel naturlig at vi sammenligner disse to modellene da de tross alt selges av samme firma og er utviklet i MyWalk-serien.

Etter vår oppfatning er allikevel MyWalk M350 et svært godt alternativ for deg som ønsker å kjøpe en solid el-sparkesykkel i en lavere prisklasse. Nå skal vi forklare hvorfor.

Mobilapp og lav vekt

Det er spesielt to ting som imponerte oss da vi prøvde MyWalk M350.

For det første kan du lastee ned en app på mobilen som er direkte linket til el-sparkesykkelen din. Den viser eventuelle mangler (skader) samt gir deg en indikasjon på hvor lang rekkevidde du har igjen.

I tillegg er M350 den nest letteste el-sparkesykkelen vi testet. Den veier kun 12 kilo – og er naturligvis derfor veldig enkel å ha med seg på både buss, t-bane og opp trappene til jobben. 🙂

Godt display og godt frontlys

Vi i Bilduden elsker display som er lette å navigere i – og som har funksjoner som er enkle å finne frem til. Hvor fort kjører vi nå? Hvor mye batteri har vi igjen? Trenger vi snart å lade?

Alle disse tingene er veldig lett å finne på MyWalk M350.

Frontlyset er godt og sterkt. Vi kunne ikke finne noen umiddelbar måte å skru det av på, men det gjør heller ingenting. Lykten er ikke så sterk at den kommer til å blende forbipasserende når du kjører på dagtid.

Skinn-håndtak

Ingen i vårt testpanel var veganere.

Og det var kanskje like så greit da vi fant ut at håndtaket på el-sparkesykkelen var laget i skinn.

Ja, du leste riktig. Ekte skinn.

Til tross for at vi utførte denne testen på sommerstid, så føltes ikke håndtaket klamt og ekkelt. Noen skinnprodukter kan ha en effekt av at man blir klam og svett på hendene når man bruker de på varme sommerdager. Slik var heldigvis ikke disse håndtakene. Og takk gud for det.

Video

Også MyWalk M350 har fått en videopresentasjon på Youtube:

Produktspesifikasjoner

Toppfart22 km/t (lovlig)
Rekkevidde~20 km
Kan den legges sammen?Ja
Totalvekt12 kilo
Følger med lader?Ja

3. Ninebot G30D– Beste el-sparkesykkel fra Ninebot

Toppmodellen fra Ninebot imponerer. Kraftig.

Det eneste minuset er den høye prisen.

  • Hele 65 kilometer rekkevidde!
  • Kraftige lys både foran og bak (fungerer til mørkekjøring)
  • Kan også fint kjøres i lett terreng

Da vi fant ut hvor lang rekkevidde det var på denne el-sparkesykkelen fra Ninebot, så tenkte vi:

«WOW! Den er jo perfekt til lange søndagsturer!»

65 kilometer er ufattelig langt. Men den ekstreme rekkevidden er ikke den eneste grunnen til at du bør vurdere Ninebot G30D.

Energy Recovery System og Smart Battery Management

Disse buzzordene høres kanskje ut som noe som er trukket ut fra en salgspitch fra en sleip eiendomsmegler.

Men disse funksjonene har faktisk noe fornuftig ved seg.

  • Energy Recovery System er grunnen til at el-sparkesykkelen utnytter all energi på best mulig måte. Nettopp derfor har den lang rekkevidde og en sterk motor.
  • Smart Battery Management sikrer at batteriet ikke kveles med tiden, samt at det alltid utnyttes når el-sparkesykkelen er ladet helt opp.

Andre anmeldelser verdt å nevne

Da tek.no, et av Norges største teknologimagasin, testet G30D, så var overskriften på artikkelen:

«En mester på rekkevidde».

Nok sagt.

Dobbelt bremsesystem

Ninebot har implementert et svært avansert bremsesystem i flere av sine elektriske sparkesykler. Men fortvil ikke: det er ikke avansert for deg som forbruker.

Det er teknologien som ligger til grunn i el-sparkesykkelen som sikrer at bremsene aldri skal svikte. Hvis frontbremsen skulle av en eller annen grunn bli satt ut av spill, så har Ninebot G30D en ekstra trommelbremse bak som stepper inn og sikrer at du får stoppet.

Manglende støtdemper

En av våre kriterier for å anbefalte Mywalk T4 som testens vinner var produktets eminente og behagelige støtdemper.

G30D har dessverre ikke noen støtdempere, og det var ganske tydelig risting i hele sparkesykkelen da vi hoppet ned fra en fortauskant.

Video

Under finner du video av en svært entusiastisk engelskmann som gir en ærlig produktanmeldelse av en el-sparkesykkel i Ninebot G30-serien. Vi i Bilduden har febrilsk prøvd å finne ut av om «G30» er samme modell som kalles «G30D» i Norge, men det kan vi ikke verifisere.

Vi kan i hvert fall slå fast at el-sparkesykkelen i videoen under er svært lik den vi testet i Oslos gater:

Oppsummering

Alt i alt en svært god el-sparkesykkel. Denne bør absolutt stå på ønskelisten til personer som har et behov for å kjøre lange strekninger.

Produktspesifikasjon

Batteri551Wh
Motorkraft350 W (700 W maksimalt)
Ladetid6 timer
Topphastighet20 km/t

4. XiaoMi MI Essential Lite– Kinesisk budsjettvariant

Xiaomi har gjort seg store på smartklokker, mobiltelefoner, datamaskiner og… nå også el-sparkesykler.

  • Svært billig
  • 20 km rekkevidde
  • Tåler både regn og snø!

Denne el-sparkesykkelen fra Xiaomi er veldig enkel – på alle måter.

Den føles kanskje like billig ut som den ser ut. Og det er ikke noe kompliment.

Vi velger allikevel å ha den med i oversikten over anbefalte el-sparkesykler. Ikke bare kan du skaffe deg den til en svært billig penge. Vedkommende som lot oss teste dette produktet sa at han hadde kjørt med den midt på vinteren i Norge uten noen negative konsekvenser.

Det står også inne på NetOnNet at den tåler både «vannsprut og regn». Dette bygger på at XiaoMi MI Essential Lite er laget i det som heter flyaliminium. Det er et vanntett og stabilt materiale.

Nøytralt design

Skal du kjøpe en el-sparkesykkel til en moteguru som virker bryr seg om hvordan han/hun ter seg?

Kjøp denne.

Det kan ikke å galt.

Slitesterk og lang holdbarhet

Bildudens testpanel fikk låne Xiaomi Essential Lite fra en person som hadde eid el-sparkesykkelen i to år. Det som imponerte oss mest var at det ikke var noen tegn til aldring:

  • Batteriet var like sterkt som dagen produktet ble kjøpt
  • Ingen synlige skrammer eller riper
  • Alle funksjoner fungerte akkurat på samme måte som for to år siden

Dette vitner om at Xiaomi, til tross for sitt noe frynsete rykte internasjonalt, har skapt en elektrisk sparkesykkel som er av svært god kvalitet. Tommel opp.

Sviktende motorkraft og akselerasjon

Når trafikklyset går fra rødt til grønt, så ønsker man å kjapt akselerere forbi alle andre trafikanter. Det er litt vanskelig med Mi Essential Lite. Den mangler rett og slett kjapp akselerasjon.

For en mann på litt over 80 kilo, så tok det nøyaktig åtte sekunder fra vi begynte å gasse til vi var oppe i maksimal hastighet (20 km/t). Det er betydelig flere sekunder til toppfart sammenlignet med andre produkter i testen.

Den manglende motorkraften kan kanskje best merkes i oppoverbakker. En kort oppoverbakke like ved det kongelige norske slott reduserte maksfarten fra ~20 km/t til 13-14 km/t.

Video av Xiaomi Mi Essential Lite

Produktspesifikasjoner

LED-Display?Ja
Toppfart20 km/t
Motoreffekt250 W
Maksvekt fører100 kilo

5. Xiaomi Electric Scooter Pro 2- Med cruisekontroll

Dette er en betydelig dyrere og sterkere modell fra Xiaomi.

  • Hele 45 kilometer rekkevidde
  • Innebygget cruisekontroll
  • Bremsesystem med E-ABS
  • Lykter både foran og bak
  • Kobles til app via Bluetooth

Støtdemperen på denne versjonen fra Xiaomi er ufattelig deilig. Man tenker kanskje ikke over at noen av de utleie-el-sparkesyklene har noen form for støtdemper.

Det er først når du har prøvd en elektrisk sparkesykkel med støtdemper at du begynner å kjenne forskjellen.

Xiaomi Mi Pro 2 er veldig enkel å ta med seg rundt. Den veier knapt 14 kilo og kan legges sammen på noen få sekunder.

God i mørket

Modellens front- og baklykter er svært hendige når man kjører i mørket.

I tillegg har Xiaomi satt på reflekser på sidene, noe som gjør at det er lett for andre trafikanter å oppdage deg når du kjører på kveldstid. Veldig hendig og smart.

Smart mobilapp

Xiaomi er ikke bare en produsent av el-sparkesykler. Det kinesiske firmaet er også en av verdens største mobilprodusenter.

Og hva gjør en mobilprodusent når de produserer en el-sparkesykkel?

De lager selvfølgelig en app til den!

Appen er kjempeenkel å bruke, og her kan man blant annet:

  • Se status på el-sparkesykkelens funksjoner
  • Skru av og på bremselyset bak
  • Justere kjørehastighet
  • Gi info om batterilevetid
  • Kobles vanlig til bluetooth

Vanntett eller sprutsikker?

IP45-vanntetthet kommer med el-sparkesykkelen. Noen definerer det som at det er vanntett, men vi ville vært veldig forsiktige med å kjøre Xiaomi Scooter Pro 2 i «all slags vær».

Ut over det, så virker denne el-sparkesykkelen å være veldig enkel å kjøre rundt med. Brems & gass-funksjonen er som de aller fleste konkurrenter: plassert på høyre side av styret. Det vi må berømme Xiaomi for er å ha laget en sensitiv og god knapp. Det er mange konkurrenter som er mye verre på akkurat denne biten.

Video: Hvordan kjøre Xiaomi Electric Scooter Pro 2 i en skandinavisk storby?

Det er vi i ferdig med å finne ut av nå.

Brukeren «TwoRedPassports» har lagt opp en 1 time og 35 minutter video som viser hvordan han kjører hele 30 kilometer med denne el-sparkesykkelen fra Xiaomi.

Videoen gir deg også et innblikk i hvordan displayet fungerer:

Produktspesifikasjoner

Motorkraft300 W
Rekkevidde45 kilometer
Totalvekt14,2 kilo
MaterialeAliminium

6. Denver modell SCO-65220– Testens billigste

En god modell for deg som ønsker noe veldig enkelt og billig.

  • 12 kilometer rekkevidde
  • Med ringeklokke (passer perfekt i byen)
  • Tar bare to timer å lade den
  • Fint alternativ til barn

Prisen er kanskje det beste argumentet for å kjøpe Denver sine elektriske sparkesykler.

Dette er et firma som nærmest utelukkende lager el-sparkesykler som passer godt inn i bybildet. Lette, kjappe å lade, enkle å ta med seg – og, dessverre, en ganske beskjeden rekkevidde.

Manglende rekkevidde

Det største problemet med denne modellen fra Denver er rekkevidden.

Den er verken ubehagelig å kjøre med eller vanskelig å styre. Men når man må lade hver gang man har kjørt 12 kilometer (eller mindre…), så får man fort et problem.

I våre øyne mener vi kanskje at denne el-sparkesykkelen er midt i blinken for foreldre som ønsker å gi barna sine en elektriske sparkesykkel de har lyst til å bruke rundt i nabolaget. Den er tross alt ikke dårlig – den er bare en lettvekter.

Asfalt – ikke terreng!

Den kjente «terreng-testen» ble utført på flere av produktene i testen. Vi kan trygt slå fast med en gang at Denver SCO-65220 ikke bør brukes utenfor vanlige fortau. Der de fleste konkurrerende produkter i hvert fall kommer seg frem sakte men sikkert, så gjør ikke Denvers modell det.

Der sto vi midt på en gressplen i Oslo sentrum. Bom fast. Og med gass-håndtaket trykket helt inne.

Det kan umulig ha sett særlig smart ut.

Produktspesifikasjoner

Maks hastighet20 km/t
Rekkevidde12 kilometer
Hjulstørrelse6,5″
LED-DisplayJa

7. MaxWheel e9t– Godt og solid styre

Et problem hos mange el-sparkesykler er at styret blir lett ødelagt.

MaxWheel e9t har det mest robuste styret av samtlige produkter i testen.

  • Svært god kjørekomfort
  • Hele el-sparkesykkelen kjennes veldig robust
  • Rundt 20 kilometer rekkevidde

Vi fikk inntrykket av at denne el-sparkesykkelen er svært god hvis du bor utenfor de største byene. Den tåler litt røft terreng – og er veldig stabil til tross for at den kommer opp i toppfart.

Sterkt styre – lite risting

Produsenten av E9T selger faktisk denne el-sparkesykkelen med «riste-garanti». Hvis du er lei av å kjenne hele kroppen riste som en milkshake når du kjører på byens brostein, så har du kanskje løsningen foran deg akkurat nå?

Kort ladetid & begrenset rekkevidde

Ladetiden ligger på 150 minutter – noe som er svært kort. Mange av konkurrentene trenger rundt 5-6 timer på å gå fra utladet til fulladet.

Dessverre hører ofte en kort ladetid sammen med kort rekkevidde. MaxWheel e9t har en rekkevidde på rundt 20 kilometer. Litt mer hvis du kjører bortover/nedover. Og naturligvis litt kortere distanse hvis du kjører i bratte oppoverbakker.

Motorkraften i seg selv er det ikke noe galt med. Den er på 350 W (maksimalt 700 W). Problemet er at batteriets kapasitet er litt begrenset. Man kan se på MaxWheel E9T som et stort fyrverkeri med masse gode funksjoner – men som brenner opp kruttet litt for kjapt. 🙂

Produktspesifikasjoner

Maks hastighet25 km/t
Ladetid2,5 timer
Total vekt12,5 kilo

8. SoFlow S01 E-scooter – Lav vekt og sterk motor

En lettvekter som klarer å spakre godt fra seg.

  • Sterk motor
  • Forholdsvis lav pris
  • Fint display foran på el-sparkesykkelen

En liten outsider i testen som kommer (kanskje ufortjent…) på 8. plass. Og med «ufortjent», så mener vi selvfølgelig at den skulle kommet høyere.

Skremmende lav vekt

Da undertegnede, en mann på rundt 90 kilo, skulle teste denne el-sparkesykkelen, så var jeg først litt redd for å ødelegge den. Den har en så ufattelig lav vekt at man nesten ikke skulle tro det.

Men det viser seg at til tross for at den knapt veier noe, så er SoFlow S01 utstyrt med en sterk og robust motor.

Et perfekt valg for deg som ønsker en sterk el-sparkesykkel som er lett å ta med seg rundt når den er sammenklappet.

Buss, universitetet, t-bane og opp 20 etasjer

Overskriften indikerer bare hvor det er lett å ta med denne el-sparkesykkelen.

Er du hele tiden på farten og ønsker å ta med deg framkomstmiddelet rundt, så vil denne varianten være midt i blinken for deg.

Video

Under ser du en video av en dame som har gått nøye til verks når hun omtaler hennes oppleveles med SoFlow S01.

PS! Videoen er på engelsk.

Produktspesifikasjoner

Motorkraft300 W
Total rekkevidde12 kilometer
LED-displayJa
Total ladetid300 minutter

Dette må du tenke på når du kjøper en el-sparkesykkel

Rekkevidde

Det er svært store forskjeller i rekkevidde på de el-sparkesyklene vi har testet.

Tabellen under gir noen eksempler på spesifikke produkter som har ulik rekkevidde:


ProduktRekkevide (km)
SoFlow S0112 kilometer
Xiaomi Electric Scooter Pro45 kilometer
Ninebot G30D65 kilometer (!)

Som du kan se, så er det ufattelig store forskjeller på rekkevidde.

Når du skal finne en sparkesykkel som passer dine behov, så må du tenke:

  • Kjører du ofte langturer uten tilgang på strøm?
  • Bruker du el-sparkesykkelen mest i byen?
  • Er det noen andre grunner til at du ikke skulle ønske å lade el-sparkesykkelen så ofte (feks at du alltid lagrer den utendørs i garasjen)?

Vekt

Det er primært to grunner til at vekt spiller en rolle når du velger el-sparkesykkel.

  • Tyngre modeller er ofte mer holdbare og robuste
  • Lettere modeller er enkle å slå sammen og ta med seg på buss, t-bane og rundt omkring på skole/jobb

Også her er det store forskjeller blant de produktene vi har anbefalt. Det varierer helt fra 11 kilo til 20 kilo.

Ofte har lett vekt en sammenheng med lav motorkraft og lav pris.

Oppladingstid

Enkelte små sparkesykler tar det bare et par timer å laste opp fra 0 % til 100 % batteri.

Andre tar det 5 timer å lade.

Når brannvesenet (Brannvernforeningen.no) har vært ufattelig tydelige på at man ikke skal lade el-sparkesykkelen om natten, så begynner plutselig ladetiden å spille en stor rolle. Har du tid til å lade den i fem timer etter at du kommer hjem fra jobb/skole før du legger deg?

Eller ønsker du rett og slett en litt mindre versjon som knapt bruker et par timer på å bli fulladet?

Regnvær og snøvær?

I Norge er vi såpass heldige at vi møter på en hel regnbue av forskjellige nedbørstyper i løpet av året.

Hvis du tenker å kjøre el-sparkesykkelen på et sted som er tynget av sludd, snø og regn, så bør du velge et produkt som eksplisitt hevder at de tåler å kjøre på regntunge dager.

Pureelectric.com melder også at til tross for at enkelte elektriske sparkesykler kan være vanntette, så anbefaler ikke produsentene å kjøre dem i regnvær:

Foto: Skjermbilde, Google.com.

Reperasjon og reklamering

Hvis det er noe galt med produktet ditt, så er det bedriften som har solgt deg sykkelen som skal informeres.

Alle norske nettbutikker er underlagt norsk lov. Noen av dem vil nekte for å ta inn sykkelen til reperasjon. Selv har jeg kun gode erfaringer med de nettbutikkene jeg har anbefalt i denne artikkelen.

Det har foregått en diskusjon om dette temaet på VGS debattsider VGD.no, og følgende svar er helt 100 % korrekt med tanke på retur/reklamasjon:

Skjermbilde: Vgd.no, VGs debattforum.

Du vil allikevel se at enkelte nettbutikker som selger el-sparkesykler vil prøve å hindre deg fra å levere inn ødelagte produkter til reperasjon. Dette har de ikke lov til i følge norsk lov.

Stå på kravene dine.

Men et veldig godt tips er å kjøpe fra seriøse aktører – og vi har kun lenket til gode og seriøse forhandlere i vår test.

Rengjøring

Hvor lett er det å rengjøre el-sparkesykkelen? Kan man i det hele tatt gjøre det?

Det kan man. Allikevel vil jeg anbefale at du bruker SÅ LITE vann som overhodet mulig.

Selv om de fleste el-sparkesykler er vannavstøtende, så er de fortsatt fylt med elektroniske komponenter. Det betyr at vannskader kan få produktet til å slutte å fungere.

Bruk en tørr klut og bittelitt vann. Det holder i massevis for å fjerne skitt og smuss fra el-sparkesykkelen din.

Denne guiden på Youtube viser at du kun enkelte steder (rundt hjulene) skal bruke en del vann:

Testens kriterier

Mange biter skal falle på plass når du skal kjøpe el-sparkesykkel. Vi snakker tross alt om en ganske dyr og viktig investering.

Derfor har vi vært svært nøye med å plukke ut kun de aller beste. Vi i Bilduden testet også en rekke andre elektriske sparkesykler, men de ble eliminert fra testen da de ikke besto minstekravene våre.

Alle disse el-sparkesyklene har:

  • En god rekkevidde
  • Fornuftig pris
  • Lader fort opp (dette er faktisk veldig viktig – noen av de dårlige modellene bruker 7-8 timer på å fullade)
  • Selges på trygge og seriøse nettbutikker i Norge
  • Er sterke nok til å kjøre i oppoverbakker.

Jeg kommer ikke til å gå i detalj på hver enkelt av el-sparkesyklene når det kommer til hvordan de ble testet. Men du må tro meg når jeg sier at jeg har gått NØYE gjennom hver og en av dem. Og prøvd dem personlig.

For ordens skyld: jeg er en relativt stor mann på 90 kilo. Hvis de klarer å dra meg opp bakken ved Slottsparken, så er sannsynligheten stor for at de klarer det med deg også. 🙂

Hvor bør man kjøpe el-sparkesykkel (norske nettbutikker)?

Alle sparkesyklene jeg har fått anbefalt har kommet fra følgende tre nettbutikker:

1. Net on Net

2. WhiteAWay

3. MyStuff

Det betyr IKKE at dette er de eneste gode stedene å kjøpe el-sparkesykler fra i Norge.

Men dette er nettbutikker jeg vet er 100 % seriøse, sender varen kjapt og holder seg strengt til norske lover hva angår reklamasjon og retur. Med andre ord: de anbefales av meg personlig. 🙂

Og ja. Jeg har prøvd å kjøpe ulike former for elektronikk av alle sammen…

Bør man kjøpe el-sparkesykkel fra utlandet?

Jeg har vært i kontakt med tre uavhengige kjente som har kjøpt el-sparkesykkel fra utlandet. Det inkluderer gigantiske nettsider som Alibaba (Kina) og Amazon (USA).

Samtlige angrer på kjøpet sitt.

Her er noen av de tingene som går igjen etter å ha snakket med kunder:

  • El-sparkesyklene er i dårlig stand
  • De kommer mangelfulle (det manglet skruer i pakken…)
  • Kundeservicen er både fraværende og, når man endelig får tak i dem, mindre hyggelige.
  • Lovnader holdes ikke.
  • Det tar ufattelig lang tid å få tilsendt nye produkter ved reklamasjon.
  • I og med at man kjøper fra utlandet, så er man ikke dekket av norsk forbrukerkjøpslov. Det er et stort problem.

Jeg vil derfor sterkt advare mot å kjøpe elektroniske sparkesykler fra utlandet. Du aner virkelig ikke hva du får i posten.

Og det kan ta opp til flere måneder å få produktet tilsendt. Hun som bestilte fra Kina fikk ikke sparkesykkelen før etter tre måneder. Første uken hun fikk den, så falt den første snøen i Oslo-området.

Typisk. 🙂

Jeg vet at denne artikkelen handlet om hvor man BØR kjøpe el-sparkesykkel. Men jeg ønsker også å advare mot enkelte nettbutikker nå som jeg har lest og hørt så mange negative erfaringer derfra.

Priser på el-sparkesykler

  • Under 3500 kroner: Jeg skal ikke advare alle mot å kjøpe el-sparkesykler til under 3500 kroner. Noen budsjett-varianter er faktisk «helt OK».

    Men de fleste jeg prøvde var særdeles begredelige. Jeg hørte om tekniske problemer, lang ladetid, skruer som sitter løst og generelt mange problemer. Jeg har riktignok anbefalt èn budsjettvariant i denne artikkelen. Det er også den eneste billige el-sparkesykkelen jeg mener var OK.

  • Mellom 3500 og 6000 kroner: Det er i dette segmentet de fleste anbefalte el-sparkesykler ligger. Slike modeller er ofte trygge, gode, kjører forholdsvis fort (opp mot 20 km/t – som er lovlig grense) og har lang holdbarhet.

  • Over 6000 kroner: I dette segmentet finner du de aller kraftigste modellene. Det kan sammenlignes med å kjøpe en Tesla, BMW eller dyr Mercedes-Benz for oss bilinteresserte.

    De har kraftigere motor, tar litt lengre tid å lade, har en høyere maksimal vekt og en ufattelig rekkevidde. Rekkevidden er nok kanskje det som gjør den største forskjellen. Hvor de fleste el-sparkesykler kan kjøre mellom 8 og 15 kilometer, så kan noen av de kraftigste modellene gå opp mot 45 kilometer++ uten å lade.

FAQ – Ofte stilte spørsmål

✅Er el-sparkesykler brannfarlige å lade hjemme i boligen?

I utgangspunktet skal de ikke begynne å brenne. Men som med alle andre elektroniske apparater, så bør man ta forhåndsregler.

Alle jeg snakket med da vi testet el-sparkesyklene sa at de holdt den under oppsyn under lading. Men når sparkesykkelen verken er i bruk eller lades, så skal det veldig mye til for at det kanskje ulykker.

✅Er el-sparkesyklene vanntette?

Jeg har hørt at det ikke er noe problem å kjøre dem i lett regn.

Men ved styrtregn, så ville jeg absolutt ikke kjørt dem utendørs. De fleste er ikke 100 % vanntette. Og hvis det skulle komme fuktskader, så er det nærmest umulig å rette opp i.

Vi har også tdiligere vist til en forskningsartikkel som sier at produsenter ikke anbefaler å bruke el-sparkesykler i regnvær.

✅Hvilke regler gjelder når man kjører el-sparkesykkel i Norge?

«Må man bruke hjelm? Har man vikeplikt for biler? Skal man kjøre på fortauet eller på bilveien?»

Slike ting er det vanlig å lure på. Og veldig greit å vite.

Heldigvis har Dinside.no publisert en god artikkel som svarer på alt du trenger å vite om reglementet rundt elektriske sparkesykler.

Det er en artikkel som bør være pensum for alle som skal ferdes i trafikken på denne måten.

✅Hva er maksimal fartsgrense?

Maksimal fartsgrense i Norge er satt til 20 kilometer i timen. Det gjelder på alle typer veier (både privat og offentlig).

Som allerede nevnt har Dinside.no laget en eminent artikkel som oppsummerer alle lover og regler rundt elektriske sparkesykler. Verdt å ta en titt på.

✅Sliter el-sparkesykler i oppoverbakker?

Det kommer an på hvor sterk motorkraften til el-sparkesykkelen er – samt hvor tung personen som kjører er.

Hvis el-sparkesykkelen i denne testen har slitt i oppoverbakker, så har vi gjort det veldig tydelig i oversikten.

Oppsummering

Denne artikkelen er et resultat av at vi ønsker å finne Norges beste el-sparkesykkel.

Vi sier ikke at vi har funnet Norges best el-sparkesykkel. Men vi sier at denne testen er gjennomført på en helt 100 % ekte og genuin måte.

De aller fleste slike “best i test”-artikler på nettet er kun skrevet for å tjene penger. Det kaller jeg for villedning av kundene/leserne. Nå har vi faktisk gått ut i felten og prøvd å teste en rekke populære produkter som selges på det norske markedet.

Hvis du har kommentarer til de el-sparkesyklene jeg har anbefalt, så vil jeg mer enn gjerne høre fra deg i kommentarfeltet under. Dette er et tema hvor det er veldig nyttig å dele erfaringer, og jeg er klar til å høre på alt dere har å si.

Kanskje synes dere at StayClassy er en fantastisk nettbutikk? Eller at de el-sparkesyklene jeg har anbefalt er skikkelig dårlige? 🙂

Uansett er din mening velkommen.

30 kommentarer om “El-sparkesykkel test: 8 beste el-sparkesyklene”

  1. Jeg vil bare bruke muligheten til å STERKT fraråde å kjøpe el-sparkesykkel hos Stayclassy. Butikken drives av en tidligere Paradise Hotel-deltaker som er strippet for samvittighet.

    Fyren selger søppel fra Kina og pakker det inn som «eksklusiv teknologi». StayClassy er ikke annet enn en bedrift som skor seg på å selge el-sparkesykler (og annet) til norske forbrukere. Og hvis noe er galt med produktet, så skal du se langt etter de pengene.

    Du kan bare gå inn på Trustpilot-siden og sjekke alle de sinte kommentarene. Folk får ikke pengene sine igjen. Man må betale 1000 kroner for «frakt» når man skal sjekke hvorfor sparkesykkelen sin er ødelagt, kundeservicen er fraværende, m.m.

    Svar
    • Hei Tyrifjord. Synd å høre at du hadde en dårlig opplevelse med Stayclassy.

      Jeg gikk inn på Trustpilot-siden til StayClassy. Du har helt rett i det du skriver. Det er mange der som har vært veldig sinte på lang leveringstid, tomme lovnader, produktfeil m.m..

      Veldig synd.

      Håper du klarer å fikse problemet – og i så fall vil jeg absolutt anbefale at du kjøpr el-sparkesykkel fra en av nettbutikkene jeg har anbefalt i denne artikkelen. De er veldig gode og seriøse. 🙂

      Svar
  2. Jeg har et par spørsmål.

    1. Er det lov å kjøre uten hjelm?

    Tenkte å kjøp en til 15-åringen i huset, men er usikker på om jeg skal la han sykle rundt på disse el-sparkesyklene uten å være ordentlig beskyttet. Er de for eksempel farligere enn skateboard?

    2. Hvor lang leveringstid kan man regne med hvis man skal kjøpe det på nett?

    Vet ikke om det kan være raskere å stikke rundt i byen (bor 30 minutter fra Oslo) og kjøpe det der. Er helt blank på detta greiene så ville vært supert med svar!

    Svar
    • Hei Trond! Jeg skal prøve å svare på spørsmålene dine angående kjøp og bruk av el-sparkesykler. 🙂

      1) Ja, det er lov. Politiet vil ikke stoppe deg hvis du ikke har hjelm.

      Allikevel vil jeg sterkt anbefale alle å bruke det hvis de kjører opp mot 20 km/t. Det har allerede vært rapportert om flere alvorlige ulykker med slike elektriske sparkesykler. Vær forsiktig.

      2) Jeg tok en kjapp telefon til et par av de som har kjøpt via de nettbutikkene jeg anbefalte. Alle sa at de hadde fått varen sin etter mellom 2 og 4 dager. 🙂

      Det kan altså være lurt å kjøpe på nett. De er ganske tunge, og da får du varen levert rett hjem i stedet for at du skal inn til Oslo og stresse med det.

      Svar
  3. Har ikke kjøpt el-sparkesykkel fra utlandet, men har kjøpt en del annen elektronikk.

    jeg kan bare si at det IKKE ER VERDT DET. TOLL; MOMS; SKATT; VENTETID.

    Så for all del: Aldri kjøp elektrisk sparkesykkel fra Amazon eller noe. De har jo en bra og fin nettside, men når det kommer til frakt så er det umulig å skjønne hvor lang tid det kommer til å ta. I tillegg elsker den norske staten å ta noen kroner fra folk som kjøper ting i utlandet. kanskje bra for norsk økonomi, men IKKE Bra for deg !!

    Svar
    • Hei, Turid. Det er korrekt.

      Nå har det åpnet så mange gode norske nettbutikker at det å handle fra utlandet er både unødvendig og dyrt.

      Svar
  4. Fant også denne artikkelen via google og vil anbefale alle å holde seg unna Stayclassy. Fikk en defekt el-sparkesykkel. Klagde.

    Ingen svar på to uker.

    Prøvde å nå dem på telefon, men kom aldri frem til den ansvarlige for butikken. Virker som de driver uprofesjonelt og jeg vurderer nå å gå til politianmeldelse mot dem. StayClassy skal DU IKKE KJØPE EL-SPARKESYKKEL FRA!!! Bare så det er sagt

    Svar
    • Hei. Ojsann. Enda en dårlig anmeldelse av StayClassy.

      Fikk også «Googlet» ltit etter at noen andre hadde klagd på dem. Virker som at det er veldig mange som er misfornøyde med dem. Håper derfor at kjøpere finner denne artikkelen før de vurderer å kjøpe elektrisk sparkesykkel på nett.

      Det kan bli dyrt å velge feil.

      Svar
  5. veld interessant å se på hvor mye man kan spare på å KJØPE el-sparkesykkel.

    jeg er en av de som har kastet meg på trenden. Nå som jeg ser en Tier/Voi stå utenfor leiligheten på grunerløkka, så går jeg «all in». Den SKAL jeg ta. Men det er nok neppe så smart .- for jeg sjekket banken sist måned og så at jeg har brukt hele 700 kroner.

    Nå som testvinneren knapt koster 4000 kroner, så er det ganske innlysende at jeg heller bør kjøpe enn å leie el-sparkesykler i Oslo 😛

    Svar
  6. MyWalk er veldig bra, har kjøpt to av dem.

    en til meg og en til sønnen min. Litt flaut av meg å kjøre rundt på en el-sparkesykkel når jeg er 40 år kanskje, men hvem bryr seg? 😀 hehe

    Svar
    • Hehe, jeg er også (godt over) 40. Og hadde egentlig ingen skam med å kjøre rundt på el-sparkesyklene i Oslo.

      Noen kan kanskje synes at det har en øvre aldersgrense. Men det mener ikke jeg.

      Svar
  7. Hold deg for ALL DEL unna StayClassy. Jobben min fikk fem av de i julegave i fjor. El-sparkesykler.

    ALLE ble ødelagt. To av oss prøvde å få dem inn på reperasjon. Men det viste seg at da måtte vi BETALE for at de i det hele tatt gadd å se på dem, noe som er ekstremt bisart. Absolutt skandale.

    Deretter tok jeg kontakt med han som eier StayClassy, men han svarte meg ikke. I tillegg sa de at hvis de ikke fant noe feil på sparkesykkelen (som var en åpenbar feil), så beholdt de pengene. De truer altså folk til å ikke få sine ødelagte varer reparert. Helt hinsides at det er lov å holde på sånn.

    Svar
    • Jeg begynner å se et mønster i at folk er ganske misfornøyd med de el-sparkesyklene de har kjøpt hos StayClassy.

      Det er synd.

      Jeg har selv ikke noen personlige erfaringer med dem, og kan derfor ikke advare mot dem i artikkelen. Men det er verdt å merke seg at såpass mange kommentarer er rettet mot en nettbutikk som overhodet ikke er omtalt i artikkelen. Skremmende.

      Svar
  8. Veier selv 100 kilo og har funnet ut at de elektriske sparkesyklene man LEIER blir for lette. Klarer knapt å komme meg opp en bakke. Spesielt hvis batteriet er nærmest flatt.

    Så jeg kommer nok til å kjøpe meg en sparkesykkel i nær fremtid. Har funnet ut at Xiaomi og de andre kinesiske merkene er laget for folk under 80 kilo 😛 men det er vel sånn de fleste kinesere er bygd kanskje

    Svar
    • Hehe, ville vært en dårlig business-idè hvis Xiaomi utelukkende laget sparkesykler for folk under 80 kilo.

      Men du har rett. Vi som har litt «ekstra på magan» sliter med enkelte av disse el-sparkesyklene i oppoverbakke. Kan man kalle det diskriminering? 😉

      Svar
  9. vil nødig oppfordre til noe lovbrudd her. men også mulig å påpeke at mange norske nettbutikker selger el-sparkesykler som kjører over lovlig fartsgrense (20 km/t).

    hvis man ikke bor midt i oslo,trondheim,fredrikstad,bergen sentrum…ja, så kan man fint kjøpe disse uten noe problem. Har selv kjøpt en med sete (!!) , og de er jo egentlig klassifisert som vanlige scootere. Men tror politiet her på finmarksvidda har andre ting å gjøre enn å bry seg om at jeg kjører rundt 😀

    Svar
    • Hehe, jeg skal så absolutt ikke oppfordre til lovbrudd.

      Vil faktisk gå helt i andre enden av skalaen og strengt fraråde folk å kjøpe motoriserte kjøretøy som ikke er klassifisert som «lovlige kjøretøy» i Norge. Det er faktisk ganske høye straffer for å bli tatt for sånt.

      Svar
  10. Jeg kan ikke få stresset nok hvor mye man IKKE skal kjøpe el-sparkesykkel fra StayClassy. Eller «løperhjul» som de i Bergen kalle det (jeg bor på Voss).

    Kjøpte i starten av august. I dag er det midten av september. I stedet for å skrive en hel artikkel om Stayclassy, så kan jeg heller kjapt oppsummere hvordan det gikk:

    1) De tok pengene mine asap uten at jeg hadde fått varen.
    2) Når jeg spør hvor varen er , så skylder de på noe lagerfeil.
    3) Ikke fått noe enda.

    Svar
  11. STAY AWAY !!! . Vil anbefale alle å holde seg langt unna «StayClassy». Dette er ein useriøs forhandler som selger billige kinaprodukter med Stayclassy logo på produktene sine. Min EL sparkesykkel varte i 2 dager, så stoppet den helt opp. Ringte kundeservice der de etterpå sendte meg eit skadeskjema der jeg måtte utdype hvilke problemer jeg hadde med EL sparkesykkelen. Fikk beskjed om å sende inn video av feilen på sparkesykkelen. Fikk også beskjed om å sjekke kabler på sparkesykkelen. En annen ting er at hvis ein sjekker anmeldelse av produktene på nettsiden til Stayclassy.no får alle produktene toppkarakter. Det er fordi Stayclassy sletter dårlige anmeldelsene på produktene sine.

    Det siste jeg vil si «Hold deg unna» (Stay Away) Stayclassy.no

    Svar
  12. Rettelse: Hvem er den mest egoistiske og ansvarsløse på veien.

    Dersom dere med ulovlig sparkesykkel havner i en ulykke, noe som er MEGET sannsynlig siden sparkesyklene er såpass kraftige. Kan dere risikere å bli gjeldsslaver for livet dersom dere f.eks. forårsaker en trafikal ulykke med døden til følge for en tredjepart.

    Det er helt greit at man velger å utsette seg selv for denne risikoen. Men når jeg som fotgjenger blir forbikjørt av folk i 50 km/t. Skal det ikke mye til før jeg f.eks. dunker borti råkjøreren som så havner i veien og blir påkjørt eller forårsaker en alvorlig ulykke.

    Jeg blir rett å slett skikkelig forbanna når jeg ser ungdom frese rundt på denne måten. Totalt uansvarlig!

    Tviler selvfølgelig på at dere kun benytter sykkelen på privat eiendom.
    Og det hjelper ikke uansett hvor «ansvarlige» dere tror dere er.

    Jeg håper politiet konfiskerer sparkesyklene (de har blitt flinke til det her i Stavanger nå), og at dere får en skikkelig smekk på pungen.

    Svar
    • Det var et godt innlegg.

      Jeg har aldri, og kommer aldri til å , støtte folk som kjøper ulovlige el-sparkesykler. Personlig mener jeg kanskje at det burde vært et forbud mot å selge dem.

      Du har rett. Det er ingen som kjører dem på «personlige veier». Alle kjører rundt i Oslo sentrum (eller Fredrikstad her jeg bor). Uansvarlig, tåpelig og dumt.

      Svar
  13. Kjører en 1000w eWheels v2 Pro her, knapp for å disable fartsperre, holder meg til lovlige hastigheter i byen, så disabler jeg den (til 30km\t) når jeg kjører hvor det ikke går folk. Veldig grei sak, bor i øverste etg i sentrum av byen jeg bor i, så det var viktig for meg at den er lett (da det ikke er heis) noe den er. Meget fornøyd

    Jeg ble faktisk borbikjørt av en idiot på en sånn sykkel nå i kveld. Hadde også på seg helt svarte klær og var lydløs! Skvatt skikkelig. Jeg var på motorsykkel og fulgte fartsgrensen. Nesten så jeg vurderte å ringe politiet og si i fra, men han forsvant så fort rundt en sving at jeg så ikke en gang på hvor’n var på vei…

    Svar
  14. helt enig med mange som skriver her. totalt idioti å farte rundt på den måten. faktisk, for meg, så fortoner elsparkesykkelbrukere seg som det samme som audi- og bmw-sjåfører gjorde tidligere: de største idiotene i trafikken. det gjelder ikke alle, selvfølgelig. men andelen idioter er skyhøy.

    El-sparkesykler er bra, men IKKE kjøp de som ikke er merket som «lovlig».

    Vet at de der Stay Classy selger mange el-sparkesykler som er ulovlige.

    Svar
  15. Synes at jeg er nødt til å komme med noen kommentarer vedrørende El-Sparkesykkel. Jeg kjører nå min 3. på 2 år. Startet med en brukt billig Denver som jeg ikke betalte mange kronene for. Nærmest som et leketøy. Så gikk jeg i Stayclassy-fellen og kjøpte meg en S 100 som medførte de fleste av problemene som er nevnt gjentatte ganger over mht. Classywalk.
    I våres kjøpte jeg en E-Free S2 pro hos Elkjøp til ca. 5000kr. Denne er til forveksling lik Xiaomi Mi M 365.
    Når jeg skriver E- Free så vil mange kanskje tenke, mener han ikke E-Wheels? Neida. Navnet kan kanskje forveksles men E-Wheels har som Stayclassy mange flere modeller i sortimentet.
    Det sies blant sparkesykkelfolk at Xiaomi er sykkelen som mange andre kopierer og ettersom Xiaomi høster mye ros ,så er det lett å henge seg på her. Min E-Free er en helt ok sparkesykkel bortsett fra DEKKENE! Både for og bakdekk er «tubeless» altså slangeløse, noe som skal minske faren for punktering. Joda, vel og bra hvis det ikke hadde vært for at dekkene tømmer seg for luft etter 1-2 dagers bruk. Som oftest 1, til min store irritasjon. Fant fram bruksanvisning og sjekket Importør :AS WILFA som meg bekjent er mere kjent for kjøkkenmaskiner osv. Prøvde å ringe kundeservice her og fikk svar, men her var det ingen som kunne fortelle meg noe som helst. Vil nødig virke for negativ ettersom jeg er veldig begeistret for konseptet, men her håper jeg at utviklingen går riktig vei og at det etterhvert blir mulig å oppsøke verksteder for enkle reparasjoner slik man kan med vanlig sykkel. Hittil er det nærmest håpløst. Jeg vil jo bare suse avgårde med et smil.

    Svar
  16. Skulle VIRKELIG ønske jeg hadde kommet til denne artikkelen og dette kommentarfeltet før jeg kjøpte fra StayClassy.

    Møkkabutikk. Et RAN mot folk som selger el-sparkesykler av høy kvalitet på det norske markedet. Min frustrasjon over det selskapet er så stor at jeg knapt kan skrive det uten å gå helt i fistel. Men de skulle ha penger (!)!!!) for å i det hele tatt sjekke om det søppelet jeg hadde kjøp av dem var verdt å fikse.

    Etter å ha betalt dem, så nektet de for at det var en produksjonsfeil med el-sparkesykkelen. Yeah, right.

    Svar
  17. Jeg har kjøpt 4 sparkesykkel og den siste var fra Stayclassy performance 4, derfor sier jeg det er det verste produkt som det fins i Norge.
    Men nå leter etter jeg en ny sparkesykkel, og jeg har sett litt på E-Wheels og liker disse modeller ZERO 10X El sparkesykkel og ZERO 10X El sparkesykkel. Disse to selger E-wheels, men jeg er veldig usikker fordi jeg er litt redd å bli lurt igjen :(. kan noen hjelpe meg å si hva synes dere om de to modeller eller egentlig hva synes dere om E-wheels produkter?
    Beklager på min norsk.

    Svar
    • Hei Aliochy, takk for kommentaren din. Synd å høre at du har hatt dårlige erfaringer med Stayclassy.

      Vi anbefaler Mystuff når det kommer til kjøp av el-sparkesykler i Norge.

      Angående E-wheels, så må vi innrømme at vi ikke har testet det personlig – og derfor ikke kan komme med noen klar anbefaling.

      Svar
  18. Mywalk lager de helt klart beste el-sparkesyklene i Norge. De kommer dessverer i kategorien (for mange) som «bare noen som importerer Kina-varer og selger dyr elektronikk i Norge». Det stemmer ikke.

    Kvaliteten på el-sparkesyklene fra Mystuff/Mywalk er 100 ganger bedre enn konkurrentene. Det sier jeg uten å ha noe med nettbutikken å gjøre i seg selv.

    Svar

Legg igjen en kommentar