Bil i storbyen: 7 tips til å bli bedre på bykjøring

Jeg har jobbet med mekking av bil og andre deler av transportsektoren i mer enn 20 år. Allikevel er det èn ting som gjør meg klammere på ryggen enn noe annet: bykjøring.


Nå har jeg vokst opp i Fredrikstad, noe som er en forholdsvis liten by i Norge. Men selv i bykjernen i Østfolds perle, så begynner jeg å få problemer når jeg skal navigere meg rundt i en bil.

Derfor bestemte jeg meg for å bli mer komfortabel når jeg kjørte bil i byen. Og det ble jeg faktisk – etter å ha hørt rundt med kjørelærere, snakket med folk som er gode på å kjøre bil samt å utvikle noen strategier som fungerte for meg.


I denne artikkelen har jeg samlet de beste tipsene for deg som ønsker å bli bedre til å kjøre bil i tett bebyggelse.

#1: Vær klar over at DU er den farligste i trafikken

I bybildet ser du ofte andre såkalte MYKE trafikanter. Det vil si: du møter ofte folk som er på sykkel, går med barnevogn, kjører el-sparkesykkel eller sykler rundt i sentrum.

Hvis du kræsjer med en av de ovenstående personene, så er det ikke DU som blir skadelidende. Det aller første du må tenke på er at du skal være bevisst på din egen situasjon. Når du sitter i bil, så er du for det første farlig for andre. Det medfører også et ansvar på at du skal ta så få sjanser som overhodet mulig.

NRK har publisert en artikkel som viser til at det er flere og flere alvorlige ulykker med syklister. Mye av økningen kan skyldes trafikanter som ikke er forsiktige nok når de kjører i byen.

#2: Unngå rushtiden

Hvis jeg skal ha et ærend i byen, så pleier jeg alltid å legge avtalen til før klokken 08:00 eller etter klokken 18:00.

Dette er ikke bare et tips som motvirker stresset med at det er mange biler på veien. E18 mellom Drammen og Oslo tar cirka 1 og en halv time å kjøre mellom klokken 08:00 og 10:00. Med andre ord: du kan spare mye tid på å velge å kjøre inn til de store byene før eller etter rushtiden.

#3: Se opp for fotgjengeroverganger

Ja – seriøst!

Første gang jeg kjørte i Oslo, så holdt jeg på å kræsje med en stakkars dame som skulle over veien.

Jeg var veldig vant til at disse overgangene var tilknyttet et lyskryss. Da jeg ikke så noe rødt lys, så var min første reaksjon: kjør!

Heldigvis var farten såpass lav at jeg fikk bremset i tide. Men den opplevelsen sitter fortsatt med meg. Det er ikke noe gøy å oppleve nestenulykker – verken for bilist eller annen trafikant.

#4: Merk at syklister og folk på el-sparkesykler IKKE overholder trafikkreglene

Sånn er det bare.

Dette er ingen direkte kritikk mot de som sykler eller bruker el-sparkesykkel i Norge. Men èn ting er i hvert fall sikkert: de fleste av dem er ikke særlig gode til å følge trafikkreglene. Jeg har mange ganger opplevd at de bruker veiene i Oslo sentrum som en vei hvor de selv styrer alt av trafikkregler.
Folk som vimser fra den ene siden til den andre siden uten å så mye som prøve å se hvilke kjøretøy som kommer bakfra.

Tilbake i 2011 hadde drosjesjåførene i Oslo fått nok. De gikk kraftig ut i avisa (VG) og raste mot syklister som ikke fulgte trafikkreglene. Nå har det heldigvis blitt mye bedre vilkår for syklister i Oslo, men det er fortsatt mange lovbrudd.

Avisen The Guardian har satt sammen en rekke klipp som viser hvordan enkelte syklister kjører helt vilt i Londons gater:

#5: Taxier kjører helt vilt

Når vi er inne på drosjesjåfører….skjerp dere!

Jeg har personlig opplevd to veldig farlige situasjoner med taxier i Fredrikstad. Først var det en drosje som bråbremset rett foran meg. Man skulle tro at han bremset fordi det hadde oppstått en farlig situasjon foran bilen. Neida – det var bare en beruset passasjer som absolutt MÅTTE ut av bilen på det tidspunktet.

Livsfarlig.

Den andre situasjonen opplevde jeg som gående. Da kom det en taxi i alt for høy hastighet mot meg, og jeg måtte nærmest kaste meg ut i rennesteinen for å unngå å bli truffet.

Også livsfarlig.

#6: Stol på trafikklyset – ikke på de gående

Når du stopper ved et trafikklys, må du være oppmerksom på at fotgjengere har fått et gåsignal og vil skynde seg over gaten mens lyset ditt er rødt. Noen fotgjengere kan være tregere enn gåsignalet, eller kan prøve å krysse gaten selv om de ikke har fått grønt lys.

Du bør alltid holde et øye på hvordan folk beveger seg i lyskryss. Du bør alltid ta en kikk til begge sider før du begynner å gasse på etter å ha stått og ventet på grønt lys.

#7: Vær rolig og behersket

Du tenker kanskje at bykjøring ikke er noe for deg. At det er noe du virkelig ikke har lyst til å gjøre.

Mye av sperren sitter i hjernen din.

Selv var jeg på et nivå hvor jeg begynte å svette og føle meg dårlig når jeg nærmet meg bygrensen. Mye av blokkaden sitter dessverre i hodet ditt – og du blir selv nødt til å frigjøre deg fra de tunge tankene.

Jeg vet utmerket godt at det kan være provoserende å lese setninger som at “alt sitter bare i hodet ditt”. Men det er dessverre sant.

Hvis du bor nærme Oslo og sliter med å kjøre i byen: prøv å kjør til en litt mindre by i Norge. Ta deg en svipptur innom Drammen. Stikk til Sandvika og kjør noen runder i bysentrum. Dette vil være en god måte å trene seg på.

Hvis du fortsatt sliter med selvtilliten, så er det faktisk mulig å gå til en trafikkskole og høre om de kan kjøre et par timer med deg.

Konklusjon

Kjøring i byen er ingen lek. Sannsynligheten for stressende situasjoner og ulykker er betydelig større på steder med mye bebyggelse, mange trafikanter – og , ikke minst, mange ulike former for trafikanter.

I byen er det mange som kan gjøre kjøreturen vanskelig. Syklister som ikke følger reglene, fulle folk på el-sparkesykkel og folk som impulsivt krysser gaten uten å se seg for. Alt dette må man ta høyde for når man kjører bil i byen.

Heldigvis er det slik at 99,9999999 % av alle kjøreturer går helt fint uten noen form for ulykker eller nestenulykker. Desto mer du trener på å kjøre under ulike forhold, desto bedre sjåfør blir du.

Har du erfaringer med bykjøring eller noen spørsmål til hvordan jeg “kom meg over kneika?”. I så fall er kommentarfeltet under artikkelen åpent for deg. Her kan du stille spørsmål om hva som helst – og få svar i løpet av noen få timer.

Legg igjen en kommentar